Що треба знати людині зі статусом ВПО для отримання безоплатної медичної допомоги?
- екстреної медичної допомоги (незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем);
- первинної медичної допомоги;
- спеціалізованої медичної допомоги;
- паліативної медичної допомоги;
- реабілітації у сфері охорони здоров’я;
- медичної допомоги дітям до 16 років;
- медичної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.
- на дашборді НСЗУ Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги
- зателефонуйте до контакт-центру НСЗУ за номером 16–77
- перелік лікарів медичних закладів м. Миколаєва, які мають вільні декларації для укладання, та заклади, в яких вони працюють.
Як людині зі статусом внутрішньо переміщеної особи укласти декларацію з сімейним лікарем?
- за допомогою аналітичної панелі (дашборду) “Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги” за посиланням: https://cutt.ly/4ec0q0im Використовуйте фільтри, щоб швидко отримати потрібну інформацію про заклад:
- населений пункт;
- форма власності (комунальна чи приватна, ФОП);
- спеціалізація лікарів (сімейний лікар, терапевт, педіатр);
- ПІБ лікаря, якщо знаєте конкретного лікаря і хочете перевірити, чи можна з ним укласти декларацію.
Після вибору фільтрів, на дашборді з’явиться інформація про заклад:
- адреса, графік роботи і контакти медичного закладу
- дані про кожного лікаря первинної медичної допомоги: прізвище, ім’я по батькові та кількість декларацій, які лікар вже має.
зателефонувати до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77. Оператор в телефонному режимі допоможе знайти найближчий заклад первинної медичної допомоги та перелік лікарів, які укладають декларації. Оператор назве адресу, контакти закладу і його графік роботи.
- перелік лікарів медичних закладів м. Миколаєва, які мають вільні декларації для укладання, та заклади, в яких вони працюють.
Зателефонуйте в заклад та запишіться до лікаря для укладення декларації.
- паспорт або інший документ, що посвідчує особу пацієнта та/або його законного представника. Якщо паспорт втрачений, Державна міграційна служба роз’яснює, що треба зробити для його відновлення;
- ідентифікаційний код
- свідоцтво про народження дитини – якщо декларація укладатиметься із педіатром або сімейний лікар обслуговуватиме дитину
- телефон, на який приходитимуть смс з електронної системи охорони здоров’я. Зокрема, смс з кодом підтвердження про вибір лікаря.
- з діагностики та профілактики найпоширеніших захворювань,
- консультації щодо здорового способу життя,
- е-направлення до лікарів-спеціалістів,
- е-рецепти на ліки,
- щеплення відповідно до календаря профілактичних щеплень,
- може оформлювати довідки, листки непрацездатності тощо.
Куди можуть звернутися внутрішньо переміщені особи для отримання допомоги щодо психічного здоров’я?
- відчуття тривоги, нервування, напруженості
- перепади настрою: від апатії до збудженості
- проблеми з пам’яттю
- порушення сну і харчової поведінки;
- дратівливість, роздратованості і злість
- панічні атаки, нав’язливі думки
- гостра реакція на стрес
- нездатність концентрувати увагу
- слухові або зорові галюцинації
- та інші, які знижують якість життя
- направлення на лабораторні та інструментальні дослідження, щоб діагностувати або виключити психічні чи неврологічні розлади, пов’язані з фізичним здоров’ям;
- направлення до психіатра для діагностики, встановлення діагнозу та для надання рекомендацій з лікування (за згодою пацієнта);
- першу психологічну допомогу – не тільки пацієнтові, а й членам родини, які доглядають за ним;
- застосування психосоціальних (психоосвіти, роботи з психосоціальними стресогенними чинниками, сприяння участі у повсякденній діяльності та інше), а також фармакологічних та поведінкових втручань.
- складання плану ведення та лікування з виявленими та встановленими раніше розладами в межах компетенції сімейного лікаря;
- моніторинг лікування та контроль за виконанням плану спостереження та лікування;
- забезпечення супроводу пацієнтів із психічними чи неврологічними розладами;
- за відсутності позитивної динаміки – направити до психіатра, психолога, психотерапевта, психофізіолога, нарколога, невролога (залежно від діагнозу та стану пацієнтів), взаємодія з цими лікарями тощо.
- зателефонувати до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77. Оберіть з’єднання з оператором та запитайте, де є найближчі заклади з фахівцями, які надають допомогу щодо психічного здоров’я. Запишіть контакти і телефони, які продиктує оператор;
- або знайдіть самостійно заклади з договором із НСЗУ за допомогою онлайн-карти на дашборді “Надавачі медичної допомоги за напрямом “Психологічна та психіатрична допомога”, де зібрані всі надавачі за цим напрямом. Оберіть зліва у полі фільтрів область, населений пункт, рівень медичної допомоги (первинна, амбулаторна чи стаціонарна) та оберіть спеціалізацію лікаря. На карті залишаться медзаклади з телефонами і адресами, які відповідають введеним фільтрам. Перейти до дашборду можна за посиланням: https://cutt.ly/qevuu6VQ.
Ведення вагітності та медична допомога при пологах – безоплатні для пацієнток зі статусом ВПО
Охорона материнства і дитинства є одним із пріоритетних напрямків Програми медичних гарантій. Тому незалежно від свого місця проживання і реєстрації, жінки при надії та породіллі можуть розраховувати на отримання якісних безоплатних послуг ведення вагітності та медичної допомоги при пологах.
Куди звертатися майбутній мамі щодо ведення вагітності
Для спостереження вагітності можна обирати будь-який комунальний або приватний медичний заклад, що має договір із НСЗУ на пакет «Ведення вагітності в амбулаторних умовах».
Ведення вагітності акушером-гінекологом безоплатне як при самозвернення без направлення, так і при наявності направлення сімейного або лікуючого лікаря.
У межах пакету «Ведення вагітності в амбулаторних умовах» пацієнтка отримує наступні види послуг:
- динамічне спостереження за перебігом вагітності
- проведення необхідних лабораторних досліджень: від розгорнутого аналізу крові до досліджень на віруси та перинатальні інфекції
- проведення інструментальних обстежень: УЗД із доплером, трансвагінальна ультразвукова цервікометрія, кольпоскопія, кардіотокографія, електрокардіографія тощо
- проведення пренатального скринінгу
- профілактика резус-сенсибілізації шляхом введення антирезусного D імуноглобуліну
- направлення до перинатального (при виявленні у плода ознак аномалій, вродженої, спадкової патології) чи мультидисциплінарного (при встановленні у пацієнтки високого ризику перебігу вагітності) консиліуму
- постконтактна профілактика інфекцій, що передаються статевим шляхом, у випадку насильства за ознакою статі
- надання повної інформації щодо перебігу вагітності, особливостей індивідуального плану ведення вагітності та пологів
- надання інформації пацієнтці щодо станів, при яких слід звертатися за медичною допомогою, закладів перинатальної допомоги, в яких жінці, залежно від її здоров’я та стану плода, рекомендовано народжувати тощо.
Якщо пацієнтці потрібна госпіталізація, то лікар-гінеколог направляє її в стаціонар, де вона отримає усю необхідну медичну допомогу також безоплатно, в рамках стаціонарного пакету.
Медична допомога при пологах – безоплатна, незалежно від місця проживання
Чи може породілля (в тому числі ВПО) обирати пологовий будинок, незважаючи на місце реєстрації та фактичного проживання? І чи буде це безоплатно?
Вагітна має право на вільний вибір пологового будинку серед тих, які уклали договір з НСЗУ на медичну допомогу при пологах. Але важливо, що породілля може обирати пологовий будинок, а не лікаря, з яким народжувати. Програма медгарантій покриває пологи з черговою акушерською бригадою.
Ні місце реєстрації, ні фактичне місце проживання не є підставою для оплати медичної допомоги. У закладах, які мають договір із НСЗУ, медична допомога при пологах безоплатна, її вартість оплачує Національна служба здоров’я України. Тому пацієнти зі статусом ВПО не мають нічого доплачувати за отримання медичної допомоги, зокрема при пологах.
Медична допомога при пологах надається безоплатно як при доставленні бригадою екстреної (швидкої) медичної допомоги, так і при самозверненні без направлення.
Під час пологів пацієнтка, що народжує, на безоплатній основі отримує усі необхідні ліки, медичні вироби, знеболення, лабораторні обстеження:
- меддопомога при пологах з черговою акушерською бригадою
- партнерські пологи
- ведення неускладнених та ускладнених пологів
- проведення ургентного або планового кесаревого розтину
- моніторинг стану роділлі і плода
- застосування знеболювальних: анальгетики, епідуральна або спінальна аналгезія та ін.
- анестезіологічне забезпечення оперативних втручань та акушерських процедур
- лабораторні та інструментальні дослідження 24/7
- консультування лікарями інших спеціальностей
- проведення постконтактної АРТ профілактики дітям, народженим від ВІЛ-позитивних матерів
- проведення ряду скринінгів новонародженого (серологічне дослідження на ВІЛ та сифіліс, критичних вроджених вад серця та інших захворювань за програмою розширеного скринінгу новонароджених)
- оцінювання слуху в новонароджених
- вакцинація немовля згідно з календарем профілактичних щеплень
- консультування з питань грудного вигодовування та післяпологової контрацепції
- забезпечення організації надання комплексної електронної послуги «Е-малятко»
- харчування в умовах стаціонару тощо.
Якщо у вас неправомірно вимагають сплатити вартість спостереження вагітності чи пологів – залишайте скаргу НСЗУ. Оператор контакт-центру за номером 16-77 розповість, як це зробити.
Як знайти медичний заклад, законтрактований з НСЗУ
1. Зателефонувати до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77. Оберіть з’єднання з оператором та запитайте, де є найближчі заклади, які надають допомогу з ведення вагітності або при пологах.
2. Знайдіть самостійно заклади з договором із НСЗУ за допомогою онлайн-карти на дашборді «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій». Для пошуку треба застосувати фільтр «Група послуг», де обрати пакет «35.Ведення вагітності в амбулаторних умовах» або «7.Медична допомога при пологах», а також вказати потрібний населений пункт. На карті відобразяться медзаклади з телефонами і адресами, які відповідають введеним фільтрам. Перейти до дашборду можна за посиланням: https://cutt.ly/Pevvw0Ya
Тож супровід вагітності та медична допомога при пологах – послуги, які оплачує НСЗУ в межах Програми медичних гарантій. Щоб перевірити, які послуги безоплатні, які заклади мають договір із НСЗУ і скільки коштів отримали ці медзаклади, майбутні мами можуть користуватися чат-ботом «Буду мамою», який розроблений ГО «Ліки Контроль» та БФ «280 днів». Чат-бот містить покроковий алгоритм щодо того, як отримати безоплатний супровід вагітності, медичну допомогу при пологах і неонатальні послуги.
Скористатися чат-ботом можна у Viber і Telegram:
• https://chats.viber.com/iwillbemother_bot
• https://t.me/IWillBeMother_bot
Яка медична допомога гарантована внутрішньо переміщеним особам при інстульті
- Первинний огляд та оцінка тяжкості стану
- Проведення нейровізуалізації при підозрі на гострий мозковий інсульт (не пізніше 60 хвилин з моменту звернення або доставлення пацієнта з підозрою на гострий мозковий інсульт)
- Лабораторні дослідження: клінічний і біохімічний аналіз крові, коагуляційний гемостаз тощо
- Усі необхідні інструментальні дослідження: спіральна комп’ютерна томографія (СКТ) головного мозку включно з СКТ- ангіографією та/або МРТ головного мозку включно з неконтрастною МР-ангіографією у цілодобовому режимі
- Тромболітична терапія включно з необхідними ліками при ішемічному інсульті
- Ендоваскулярне нейроінтервенційне втручання
- Нейрохірургічна допомога
- Динамічне спостереження за функцією ковтання
- Проведення консультації логопеда або терапевта мови та мовлення у перші 72 годин після госпіталізації
- Консультації лікарів
- Реабілітаційна допомога в гострому періоді
- Забезпечення лікарськими засобами, визначеними Національним переліком основних лікарських засобів, необхідними медичними виробами та витратними матеріалами
- Своєчасне проведення седації, анестезії та знеболення на всіх етапах діагностики та лікування.
Які ліки пацієнти зі статусом ВПО можуть отримати безоплатно або з частковою доплатою за програмою “Доступні ліки”
Дбати про своє здоров’я важливо всім й усюди незалежно від місця проживання: постійного чи тимчасового. Особливо гостре це питання для пацієнтів зі статусом внутрішньо переміщених осіб, які мають хронічні захворювання або стани, і потребують регулярного прийому ліків.
Внутрішньо переміщені особи можуть отримати ліки безоплатно або з частковою доплатою, скориставшись програмою реімбурсації «Доступні ліки», що входить до Програми медичних гарантій.
Реімбурсація – це повне або часткове відшкодування аптечним закладам вартості лікарських засобів або медичних виробів, що були відпущені пацієнту на підставі е-рецепта, за рахунок коштів Програми медичних гарантій. Механізм відшкодування вартості ліків поширюється на найпоширеніші хронічні захворювання. При цьому, ці захворювання ефективно лікуються на амбулаторному рівні.
Які ліки можна отримати безоплатно чи з частковою доплатою?
До програми реімбурсації включені ліки з доведеною ефективністю. На сьогодні «Доступни ліки» охоплюють понад 500 торгових назв за такими напрямами:
- для лікування серцево-судинних захворювань (зокрема, профілактика інсультів та інфарктів)
- лікування цукрового і нецукрового діабету, діабету 2 типу
- препарати інсуліну
- медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові (тест-смужки)
- проти хронічних хвороб нижніх дихальних шляхів (астма)
- проти розладів поведінки і психіки, епілепсії
- для лікування хвороби Паркінсона
- імуносупресивні препарати для лікування осіб у посттрансплантаційному періоді
- опіоїдні анальгетики (знеболювальні для паліативних пацієнтів з онкологією)
Знайти весь перелік препаратів, що входять до програми реімбурсації, можна в Реєстрі лікарських засобів і медвиробів тут.
Для отримання лікарських засобів за програмою реімбурсації потрібен електронний рецепт. Як і в кого його отримати, розповідаємо далі.
1. Звернутися до лікаря
Запишіться на прийом до лікаря, який надає первинну медичну допомогу – сімейного лікаря, терапевта або педіатра. На підставі оцінки стану здоров’я та медичних показань лікар скерує вас до лікаря-спеціаліста і/або видасть е-рецепт.
Залежно від виду захворювання, маршрут пацієнта буде різнитися:
- при серцево-судинних захворюваннях, цукровому діабеті 2 типу, бронхіальній астмі – необхідно звернутися до сімейного лікаря, терапевта або педіатра;
- для отримання препаратів інсуліну або лікування нецукрового діабету – до ендокринолога
- для лікування розладів психіки та поведінки – до психіатра
- для лікування епілепсії – до психіатра або невролога
- при хворобі Паркінсона – до невролога
- імуносупресивні препарати для лікування осіб у посттрансплантаційному періоді – трансплант-координатор.
- щоб отримати опіоїдні анальгетики – до сімейного або лікуючого лікаря.
2 . Отримати е-рецепт
На прийомі лікар-спеціаліст створить план лікування в електронній системі охорони здоров’я і випише перший е-рецепт. Пацієнту прийде смс з 16-значним кодом, яке на телефон пацієнта надійде з електронної системи охорони здоров'я. Якщо телефону немає – лікар може роздрукувати інформаційну довідку з кодом.
Зверніть увагу: на підставі створеного плану лікування наступні е-рецепти може виписувати лікар первинної медичної допомоги: сімейний лікар, терапевт чи педіатр. Щодо імуносупресивних препаратів – рецепт завжди створює лише трансплант-координатор.
Термін дії е-рецепта складає 30 днів. Щоб отримати ліки наступного разу, необхідне буде повторно звернутися до лікаря: особисто або за телефоном.
3. Отримати ліки у найближчій аптеці, що працює за програмою реімбурсації
Завітати до аптеки, що має договір з НСЗУ, назвати працівнику 16-значний код рецепту та отримати ліки безоплатно чи з частковою доплатою.
Як знайти аптеку, що бере участь у програмі реімбурсації?
- такі аптеки чи аптечні пункти можна впізнати візуально за наліпкою на дверях: «Тут є «Доступні ліки».
- зателефонуйте до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77. Оператор підкаже, де найближча аптека, яка має договір із НСЗУ, відпускає ліки за необхідним напрямком.
- знайдіть найближчу аптеку з договором із НСЗУ через дашборд на сайті НСЗУ «Електронна карта місць відпуску лікарських засобів за еРецептом». У меню зліва оберіть ваш населений пункт, а у фільтрі «Програма е-рецепту» потрібний напрямок програми реімбурсації. Дашборд покаже аптеки, які відповідають вашому запиту, з адресами та телефоном. Радимо попередньо зателефонувати в аптеку та уточнити, чи є потрібний лікарський засіб в наявності. Перейти до дашборду можна за посиланням: https://cutt.ly/bevliJaj
- скористатися можливістю замовлення «Доступних ліків» Укрпоштою. Для цього потрібно зателефонувати до контакт-центру Укрпошти за номером 0 800 300 545 та керуючись підказкам у голосовому меню зв’язатися з фахівцем. Але замовленню та доставці не підлягають наркотичні препарати та інсуліни. Інструкція, як замовити ліки Укрпоштою тут: https://bit.ly/3Wf5N6R
- знайти аптеку через чат-бот «Спитай Гриця»https://t.me/SpytaiGrytsia_bot . Слідуйте за вказівками чат-боту і він вкаже, де найближча аптека.
Яка медична допомога надається внутрішньо переміщеній особі при інфаркті
Безоплатна медична допомога при інфаркті міокарда надається у 78 лікарнях країни, за договором із НСЗУ в межах пакету “Медична допомога при гострому інфаркті міокарда”. Тож незалежно від місця реєстрації чи статусу, пацієнт може розраховувати на всі необхідні діагностичні обстеження та лікування.
Інфаркт міокарда - це небезпечний для життя патологічний стан, який розвивається через гостре порушення коронарного кровообігу.
Серед факторів, що підвищують ризики розвитку інфаркту міокарда - хвороби серцево-судинної системи, цукровий діабет, схильність до тромбозу, високий рівень холестерину в крові, атеросклероз, ожиріння, гіпертонія, шкідливі звичка та малорухливий спосіб життя.
Як розпізнати симптоми інфаркту:
- різкий біль, печіння в грудях;
- нерівномірне серцебиття;
- відчуття здавлювання за грудиною;
- поширення болю на нижню щелепу, шию, плечі, руки;
- задишка;
- нудота;
- запаморочення;
- сильна слабкість;
- холодний піт.
Людина з підозрою на інфаркт потребує термінової медичної допомоги. Несвоєчасне отримання медичної допомоги викликає незворотні зміни в серцевому м’язі та може спричинити зупинку серця.
Якщо у людини є ознаки інфаркту, то першочергово необхідно зателефонувати 103, описавши оператору симптоми. У такому випадку бригада екстреної медичної допомоги одразу доставить постраждалого з підозрою на інфаркт у той найближчий медзаклад, що має договір з НСЗУ на лікування інфаркту. Наголошуємо, що під час надання екстреної медичної допомоги місце реєстрації та проживання значення не мають. Пацієнт з підозрою на інфаркт отримує усю необхідну екстрену діагностику безоплатно, а в разі підтвердження діагнозу - повний спектр медичної допомоги.Своєчасна медична допомога та дотримання маршруту пацієнта з інфарктом підвищує шанси на повноцінне одужання.
Медична допомога при інфаркті є безоплатною за Програмою медичних гарантій. Тому вимагання у внутрішньо переміщеної особи, що екстрено потрапила до лікарні, електронного направлення, оплати благодійних внесків чи окремих обстежень - неправомірні.
Безоплатні послуги з лікування гострого інфаркту міокарда, які отримує пацієнт:
- Первинний огляд, оцінка загального стану та життєво важливих функцій.
- Екстрене визначення основних біохімічних показників і специфічних кардіологічних тестів крові для підтвердження пошкодження міокарда, диференціальної діагностики та динамічного спостереження.
- Проведення лабораторних досліджень у цілодобовому режимі у закладі, зокрема: клінічний аналіз крові; біохімічний аналіз крові; коагуляційний гемостаз; глюкоза; кількісне визначення маркерів ушкодження міокарда та ін.
- Проведення інструментальних досліджень у цілодобовому режимі, зокрема: ангіографічне дослідження коронарних судин; електрокардіографія; ехокардіографія; рентген грудної клітки тощо.
- Проведення екстрених катетеризацій коронарних артерій серця та відновлення максимально можливого кровотоку.
- Знеболення та анестезіологічне забезпеченняна всіх етапах діагностики та лікування.
- Проведення термінових консультацій лікарями інших спеціальностей.
- Забезпечення лікарськими засобами, зокрема, рентгенконтрастними засобами та медичними виробами для коронарографії, ангіопластики та стентування, а також лікарськими засобами, визначеними Національним переліком основних лікарських засобів, необхідними медичними виробами та витратними матеріалами.
- Надання послуг з реабілітації в гострому реабілітаційному періоді.
- Харчування в умовах стаціонару.
Більше про перелік послуг – на сайті НСЗУ nszu.gov.ua, в розділі Громадянам / Безоплатні послуги в Програмі медичних гарантій 2024 / Пріоритетні стаціонарні послуги. Або за посиланням: https://cutt.ly/EemHHHEL.
Як переконатися, що пацієнта доставили в лікарню, де лікують інфаркт міокарда:
- Зателефонувати до контакт-центру НСЗУ 16-77, де підкажуть, які медичні заклади, що мають договір з НСЗУ на лікування інфаркту, знаходяться поруч.
- На сайті НСЗУ за допомогою аналітичної панелі/дашборду “Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій”. Оберіть зліва у полі фільтрів область, населений пункт та “Групу послуг” - 6 “Медична допомога при гострому інфаркті міокарда”. Карта покаже найближчі лікарні, які діагностують і лікують інфаркт. Перейти до дашборду можна за посиланням: https://cutt.ly/SevDHJea
Як поскаржитись у випадках неправомірного вимагання коштів
Якщо внутрішньо переміщеній особі пропонували придбати ліки власним коштом, оплатити послуги, які покриває Програма медичних гарантій, здійснити благодійний внесок - це є порушенням прав пацієнта та умов договору НСЗУ з медичним закладом. У такому випадку пацієнту або особі, яка супроводжує, потрібно подати звернення щодо порушення:
- зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77
- оформити через електронну форму на сайті НСЗУ: оберіть в меню зверху розділ “Громадянам”, далі - “Зворотній зв’язок. Тут ви можете залишати свої запитання, зауваження, пропозиції, заяви та скарги”. Або перейдіть за посиланням: https://cutt.ly/5eb9XKbN