ДОВІДКА
підтвердження оцінки громади щодо визначення потреби у соціальних послугах
Звіт підготовлено з урахуванням поданих даних результатів визначення потреб вразливих категорій населення, зокрема сімей з дітьми з числа місцевого населення та ВПО, які прибули у громаду після 24 лютого 2022 року, серед них: сімейні форми виховання, особи похилого віку, сім’ї ВПО, сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, сім’ї військовослужбовців, багатодітні сім’ї, батьки, яким загрожує позбавлення батьківських прав, сімей, в яких є одинока матір, що проживають у Миколаївській міській територіальній громаді. Бачення сформовано на підставі даних, наданих виконавчими органами місцевого самоврядування та надавачами соціальних послуг, відповідальних за соціальний захист жителів територіальної громади.
Профіль територіальної громади
15 квітня 2020 року розпорядженням Кабінету Міністрів України № 480-р «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Миколаївської області» з урахуванням розпорядження Кабінету Міністрів України № 719-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Миколаївської області» було затверджено територію Миколаївської міської територіальної громади, до складу якої увійшло місто Миколаїв. Миколаївська громада входить до складу Миколаївського району. Миколаївська міська територіальна громада є найбільшою за чисельністю населення громадою (465,5 тис. осіб або 73,55 % від кількості населення району) серед громад Миколаївського району та однією з найменших за площею - 259,8 км2 (або 3,2 %). Відповідно Миколаївська територіальна громада має найвищу густоту населення серед громад Миколаївського району та області із показником 1852,4 осіб на км2 , що у 22 рази більше густоти по району та у 41 раз - по області.
Миколаїв – місто з багатою історією та талановитими людьми, має статус історичного населеного місця. 24 березня 2022 року Указом Президента України № 164/2022 з метою відзначення подвигу, масового героїзму та стійкості громадян, виявлених у захисті своїх міст під час відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України місту присвоєно відзнаку «Місто-герой України». Миколаїв є логістичним хабом Півдня України, адже через місто проходять три міжнародні транспортні коридори, а через Чорне море, місто має вихід до Нового шовкового шляху.
Миколаївська міська територіальна громада демонструє низку соціально-демографічних тенденцій, що відображають загальні процеси в регіоні та країні. Миколаїв – один із найбільших промислових та транспортних центрів півдня України, який зазнав значного впливу демографічних змін унаслідок воєнних дій, економічної нестабільності та міграційних процесів.
Основні тенденції соціально-демографічних процесів у територіальній громаді
За останніми наявними статистичними даними чисельність постійного населення міста Миколаїв станом на 01.01.2022 становила більше 465 516 осіб. Все населення громади відноситься до категорії міського населення. Фактичну наявну кількість мешканців станом на 01.01.2023 неможливо встановити у зв’язку із відсутністю даних. Повномасштабна війна РФ проти України спричинила масову евакуацію населення. На кінець 2022 року (за оцінками) в місті залишилося біля 220-230 тисяч осіб. В 2023 році відбувається поступове повернення населення до міста і станом на серпень загальна чисельність мешканців (за опосередкованими оцінками) на початок 2023 року перевищила 50% довоєнної кількості. За оцінками станом на травень 2023 року в квітні чисельність наявного населення зросла вже до 90% довоєнного рівня. Станом на 2024 рік за оцінками мобільних операторів, у місті проживає приблизно 423 225 осіб.
Статевий склад населення протягом останніх 20 років майже не змінився та характеризується переважанням кількості жінок над чоловіками. Враховуючи втрати чоловіків у результаті війни на фронті та збереження існуючої тенденції можна очікувати в перспективі наступних 20 років подальшого погіршення співвідношення між жінками та чоловіками в громаді. За відсутності показників вікової групи 16-59 років для жінок та чоловіків аналіз проведено за населенням у віці 20-59 років подальшого погіршення співвідношення між жінками та чоловіками в громаді. Розподіл населення за віковими групами в Миколаївській міській територіальній громаді свідчить, що найбільшу питому вагу має вікова група 15-64 роки, яка складає 318,4 тис.осіб, або 68,3% від загальної кількості мешканців громади. Наступною за кількістю є вікова група 65+ років, яка складає 86,2 тис.грн. або 18,5%, тобто майже кожен 5 мешканець громади є у віці понад 65 років. Найменшою віковою групою є група дітей 0-6 років, яка складає 23,9 тис.осіб або 5,1 % від загальної кількості мешканців, та діти від 7 до 14 років (37 тис.осіб або 8,9 %). Загалом ці дві групи становлять 60,9 тис. осіб, що в 1,4 рази менше ніж категорія населення 65 + років. Незважаючи на повномасштабну війну, під час опитування миколаївців більшість респондентів на питання щодо перспектив майбутнього дітей в громаді надали позитивну відповідь, але за умов наявності безпеки. Безумовно планувати майбутнє своїх дітей в Миколаєві планує більша кількість населення.
Населення міста має переважно урбанізований характер із традиційним співвідношенням чоловіків і жінок, де частка жінок трохи вища через середню тривалість життя. У зв'язку з воєнними діями спостерігається зміна гендерного балансу через мобілізацію чоловіків і виїзд жінок із дітьми до інших регіонів або за кордон. Природний приріст населення в місті залишається від'ємним. У 2023 році в Миколаєві народилося 2235 дітей, що свідчить про позитивну динаміку порівняно з 2022 роком (1670 народжених), але водночас рівень смертності перевищує народжуваність у кілька разів. Це пояснюється загальним старінням населення, складними соціально-економічними умовами та наслідками воєнних дій. Через активні бойові дії багато мешканців виїхали за межі міста, але більша частина населення вже повернулася. Наразі у Миколаєві зареєстровано та проживає більше 48 817 осіб з числа ВПО, що створює додаткові виклики для соціальних служб та інфраструктури міста. Основні потреби переселенців пов'язані з житлом, працевлаштуванням та доступом до медичних і соціальних послуг. Демографічна ситуація у Миколаєві потребує системних заходів щодо покращення умов життя, соціальної підтримки населення та стимулювання економічного розвитку. Реалізація грантових програм для підтримки соціальних послуг може сприяти стабілізації ситуації та підвищенню якості життя мешканців громади.
Миколаївська міська рада відходить від неефективних чи морально застарілих практик планування та розвиває громаду з урахуванням реальних потреб людей, екологічності та енергоефективності, враховуючи досвід повоєнної відбудови європейських країн за принципом «краще ніж було». Надання соціальних послуг є важливою функцією будь-якої держави та громади. Проте, під час війни та повоєнний період кількість людей, які потребують підтримки, збільшується в рази. Особлива увага буде приділятися підтримці Захисників та Захисниць України, членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України, внутрішньо переміщених осіб, людей з інвалідністю та інших соціально вразливих верств населення. Забезпечення соціального захисту вразливих категорій населення передбачає надання фінансової та матеріальної підтримки, доступ до якісної соціальної допомоги, а також розвиток соціальних програм та послуг для людей у складних життєвих обставинах.
Характеристики вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають
у складних життєвих обставинах, стан їх охоплення соціальними послугами.
Миколаївська міська територіальна громада націлена на забезпечення та захист соціально вразливих категорій населення, які потребують підвищеної уваги та соціального захисту:
- Люди похилого віку – складають значну частину населення, багато з яких залишилися без підтримки родичів через міграційні процеси. Вони потребують соціального обслуговування вдома, доступу до медичних послуг та психологічної підтримки.
- Особи та сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах – до цієї категорії входять малозабезпечені сім’ї, багатодітні родини, одинокі матері та особи, які втратили роботу через війну. Їм необхідна фінансова допомога, доступ до безкоштовного харчування, психологічної підтримки та програм перекваліфікації.
- Внутрішньо переміщені особи (ВПО) – серед них є сім’ї з дітьми, люди з інвалідністю, пенсіонери. Основні проблеми – брак житла, складнощі з працевлаштуванням та адаптацією в нових умовах.
- Особи з інвалідністю – стикаються з бар’єрами у доступі до транспорту, інфраструктури, медичних і соціальних послуг. У місті діють програми соціальної підтримки, але їхній рівень потребує підвищення.
- Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування – через війну кількість таких дітей збільшилася, і вони потребують особливого догляду, виховання в сімейних умовах або якісного державного забезпечення.
№ | Показник* | Кількість осіб |
1.1. | Загальні соціально-демографічні показники | |
1.1.4 | Чисельність дитячого населення, всього дітей у віці 0-17 років включно | 43 212 |
Діти у віці від 0 до 3 років | 4731 | |
1.1.6 | Діти у віці 1-2 роки | 775 |
1.1.7 | Діти у віці 3-5 років | 5128 |
1.1.8 | Діти молодшого шкільного віку (6-10 років) | 14830 |
1.1.9 | Діти середнього шкільного віку (11-15 років) | 19318 |
1.1.10 | Діти старшого шкільного віку (16-17 років) | 3161 |
1.1.11 | Чисельність осіб у віці 14-35 років | 147 |
1.1.13 | Безробітні (зареєстровані в центрі зайнятості) | 770 |
1.1.14 | Чисельність населення у віці 60-79 років | 111 566 |
1.1.15 | Чисельність населення, у віці 80 років і більше | 1739 |
1.1.16 | Кількість народжених | 2273 |
1.1.17 | Кількість померлих | 8146 |
1.1.18 | Кількість померлих дітей віком до 1 року | 24 |
ХАРАКТЕРИСТИКИ ВРАЗЛИВИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ, ОСІБ/СІМЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ
У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ, СТАН ОХОПЛЕННЯ СОЦІАЛЬНИМИ ПОСЛУГАМИ
Чисельність вразливих груп населення
Чисельність вразливих груп населення можна переглянути у Таблиці.
Дані щодо вразливих груп населення та осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах
№ | Показник* | Кількість осіб | ||
2.1. | Особи/сім’ї, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах | |||
2.1.1 | Кількість сімей, які перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах | 36 909 | ||
2.1.1.1 | Кількість дітей у них | 21 415 | ||
2.1.2 | Кількість сімей, які отримують соціальні послуги | |||
2.1.3. | Кількість сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям | 37 388 | ||
2.1.4 | Кількість сімей з дітьми, члени яких мають інвалідність, з них: | 1574 | ||
2.1.4.1 | кількість сімей, у яких батьки мають інвалідність | 745 | ||
2.1.4.2 | кількість сімей, у яких діти мають інвалідність | 829 | ||
2.1.7 | Кількість осіб з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією росії проти України | 138 | ||
2.1.8 | Кількість дітей, батьки або один із батьків яких загинули внаслідок військової агресії російської федерації проти України, бойових дій із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії росії | 477 | ||
2.1.9 | Кількість осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18-23 роки), які проживають в територіальній громаді | 399 | ||
2.1.15 | Кількість осіб, які постраждали від домашнього насильства | 593 | ||
2.1.23 | Кількість внутрішньо переміщених осіб | 48 817 | ||
2.2. | Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах | |||
2.2.1 | Кількість дітей, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах | 210 | ||
2.2.3 | Кількість складених адміністративних протоколів, передбачених статтею 184 (Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей) Кодексу України про адміністративні правопорушення** | 386 | ||
2.2.12 | Кількість дітей, батьків яких позбавлено батьківських прав** | 82 | ||
2.2.14 | Кількість дітей-сиріт | 236 | ||
2.2.15 | Кількість дітей, позбавлених батьківського піклування: | 358 | ||
2.2.16 | Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: | 594 | ||
2.2.16.1 | яких влаштовано на цілодобове перебування (від однієї доби на тиждень) до закладів інституційного догляду та виховання дітей | 20 | ||
2.2.16.2 | які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу | 99 | ||
2.2.16.3 | які перебувають під опікою/піклуванням | 423 | ||
2.4 | Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами, яким не встановлено інвалідність*** | |||
2.4.1 | Кількість дітей з інвалідністю | 2184 | ||
2.4.4 | Кількість дітей з особливими освітніми потребами | 1917 | ||
2.4.5 | Кількість дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної освіти | 1096 | ||
2.4.6 | Кількість дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах загальної середньої освіти | 821 | ||
2.4.7 | Кількість дітей з особливими освітніми потребами, яким рекомендовано отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання | 41 | ||
2.5 | Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю | 22 098 | ||
2.14 | Особи похилого віку | |||
2.14.1 | Кількість осіб похилого віку | 111 566 | ||
2.14.1.1 | у віці 80 років і більше | 1739 | ||
2.14.2 | Кількість одиноких осіб, які потребують стороннього догляду | 1700 |
Отже, поточна ситуація щодо виявлених вразливих груп населення та тих, хто перебуває у СЖО виглядає таким чином:
Сім’ї з дітьми, які перебувають у СЖО – станом на 01.01.2025 року у Миколаївському центрі соціальних служб на обліку перебувало 10 826 сімей, в яких виховується 21 105 дітей. Всі сім’ї, які опинилися в СЖО, отримують соціальні послуги; державну соціальну допомогу отримують 145 сімей, що належать до категорії малозабезпечених.
За 2024 рік було складено 386 адміністративних протоколів на батьків / осіб, які їх замінюють, за ухилення від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей. Крім того, у 21 сім’ях діти систематично самовільно залишають місце проживання батьків та не відвідують заклад освіти.
У громаді 1574 сім’ї з дітьми, члени яких мають інвалідність. Серед них 829 сімей, у яких діти мають інвалідність.
Станом на 01.01.2025 року у Миколаївській ТГ проживає 138 осіб з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією росії проти України, з них 22 осіб є безробітними (зареєстровані в центрі зайнятості). У 477 дітей батько/мати загинули внаслідок бойових дій із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації.
Внутрішньо переміщені сім’ї (далі ВПО) – в громаді статус отримали 48817 осіб з різних областей України, з них 11 199 дітей, всі діти на території громади охоплені освітніми послугами
Кількість постраждалих внаслідок пожеж, стихійних лих, катастроф, бойових дій, терактів, збройних конфліктів, тимчасової окупації населених пунктів – 9014 осіб.
У територіальній громаді проживає 993 осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування ще 189 осіб не мають власного впорядкованого житла.
Зареєстровано 3468 особи, які постраждали від домашнього насильства, переважно це жінки (3289 осіб) та 20 дітей.
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування – всього на обліку у ССД перебуває 600 дітей в СЖО, з них 236 дітей-сиріт та 364 дитини, позбавлених батьківського піклування. Згідно з отриманими даними, щодо дітей означених категорій 9 осіб влаштовано у заклади інституційного догляду та виховання дітей на цілодобове перебування (від однієї доби на тиждень), 19 дітей виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу; 463 дитини перебувають під опікою/піклуванням.
Діти з інвалідністю та /або обмеженнями життєдіяльності – за отриманою інформацією у громаді проживає 1325 дітей з інвалідністю (без підгрупи).
Діти з особливими освітніми потребами – у громаді 2116 дітей мають особливі освітні потреби, з них: 1096 дітей дошкільного віку (214 дітей відвідують інклюзивні групи закладів дошкільної освіти, 214 – спеціальні групи) та 821 дитина шкільного віку (466 дітей навчаються в інклюзивних класах, 299 – за індивідуальною формою навчання). 10 дітей отримують соціальну послугу супровід під час інклюзивного навчання. 1615 дітей отримують реабілітаційні послуги – 80 дітей з інвалідністю підгрупи А, 431 дитина з інвалідністю (без підгрупи).
Кількість ВІЛ-інфікованих осіб на території громади становить 2191 особи (1077 чоловіків, 1114 жінок).
У громаді проживає 15589 повнолітніх осіб з інвалідністю. З них 8031 жінка (225 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи А; 419 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи В; 2474 особи – з інвалідністю ІІ групи; 4440 особи – з інвалідністю ІІІ групи) та 7558 чоловіків (230 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи А; 467 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи В; 2142 особи – з інвалідністю ІІ групи; 5081особа – з інвалідністю ІІІ групи).
Чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини, які найбільш поширені в територіальній громаді
Чинниками, що зумовлюють складні життєві обставини в Миколаївській міській територіальній громаді є велика кількість внутрішньо переміщених осіб, високий рівень інвалідності та захворювання населення, збільшення чисельності осіб, які опинилися в складних життєвих обставинах, людей похилого віку, які потребують стороннього догляду, створення безбар’єрного середовища та інше. Проблемою є низький виховний потенціал сімей, що опинилися у СЖО та їх небажання змінюватися; ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов’язків, пов’язаних із вихованням дитини. Через війну в Україні у громаді збільшилася кількість ВПО, які постраждали від бойових дій та тимчасової окупації та кількість сімей військовослужбовців, ветеранів війни, загиблих у війні. Також, можна зазначити ще наступні чинники:
- наближеність громади до зони де ведуться активні бойові дії - прифронтова зона;
- шкода, завдана бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією, як наслідок – зруйноване житло та інфраструктура;
- безробіття, проблеми з працевлаштуванням через руйнування підприємств та скорочення робочих місць багато мешканців міста залишилися без роботи, що збільшує рівень бідності;
- інфляція, зниження купівельної спроможності населення;
- відсутність безпечних приміщень, притулків;
- обмежений доступ до якісної освіти через руйнування інфраструктури;
- збільшення кількості неповних сімей, основними потребами яких є житло, одяг, продовольчі та непродовольчі товари;
- вживання психоактивних речовин, алкогольних напоїв;
- психологічні травми внаслідок пережитої воєнної агресії та пов’язаних з нею подій;
- часткова або повна втрата рухової активності, пам’яті;
- невиліковні хворобами, хвороби, що потребують тривалого лікування;
- психічними та поведінковими розладами, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;
- інвалідність внаслідок бойових дій;
- бездомність;
- малозабезпеченість громадян;
- поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків;
- ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов’язків із виховання дитини;
- домашнє насилля;
- безвідповідальність батьків.
Стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення,
осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах
Необхідно зазначити, що кількість осіб, які звертались щодо отримання соціальних послуг, та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення/повідомлення про потребу в соціальних послугах за попередній календарний рік, не у всіх вразливих групах співпадає з кількістю осіб/сімей, щодо яких за результатами оцінювання потреб зроблено висновок про потребу в наданні соціальних послуг, та кількістю осіб / сімей, які отримували соціальні послуги у звітному періоді. Що стосується отримувачів соціальних послуг та потенційних отримувачів, то кількість осіб/сімей, які є потенційними отримувачами соціальних послуг – це сума кількості осіб/сімей з числа вразливих груп населення територіальної громади, яким за результатами оцінювання потреб особи/сім’ї зроблено висновок про необхідність надання відповідної соціальної послуги протягом звітного періоду (у випадках, коли законодавство не передбачає оцінювання потреб, враховують кількість осіб/сімей щодо яких надійшли звернення /повідомлення про потребу в соціальній послузі) та кількість осіб/сімей які отримують (продовжують) отримувати соціальні послуги у звітному календарному році.
У сьогоднішніх умовах війни надання соціальних послуг у громаді ускладнилося, навантаження на соціальну сферу збільшилося у звʼязку зі значною кількістю ВПО, загострилися проблеми через брак кадрів та фінансів, подекуди не вистачає навіть матеріально-технічних засобів тощо. Але попри усі складнощі наразі на території Миколаївської міської територіальної громади надається 14 базових соціальних послуг із 18 базових соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги».
Види соціальних послуг, потребу в яких встановлено для осіб/сімей, що належать до вразливих груп населення
Інформування - потенційні отримувачі - 177888, за результатами оцінки потребують - 81300; отримали- 130208; потреба-13700;
Консультування- потенційні отримувачі-133871, за результатами оцінки потреб, потребують-88350, отримали- 114101, потреба-12000;
Посередництво- потенційні отримувачі-2550, отримали- 1660, за результатами оцінки потреб, потребують-2740,потреба-880.
Представництво інтересів- потенційні отримувачі-1775, за результатами оцінки потреб, потребують-1160, отримали- 1125, потреба-660.
Соціальна профілактика- потенційні отримувачі-3215, за результатами оцінки потреб, потребують -3005, отримали- 2945, потреба-570;
Соціальна адаптація ветеранів війни та членів їхніх сімей- потенційні отримувачі-120, за результатами оцінки потреб, потребують- 150, отримали- 90, потреба-60.
Натуральна допомога - потенційні отримувачі-369393, отримали- 377515, за результатами оцінки потреб, потребують-457157, потреба-131540.
Догляд вдома - потенційні отримувачі-1783, за результатами оцінки потреб, потребують-1720, отримали- 1707, потреба-13.
Підтримане проживання - потенційні отримувачі-211, отримали- 211, за результатами оцінки потреб, потребують-211, отримали- 211, потреба-0.
Транспортні послуги - потенційні отримувачі-1783, за результатами оцінки потреб, потребують -1783, отримали- 1346, потреба-437.
Супровід під час інклюзивного навчання - потенційні отримувачі-36, за результатами оцінки потреб, потребують -36, отримали- 10, потреба-26.
Надання притулку- потенційні отримувачі-193, за результатами оцінки потреб, потребують -193, отримали- 193, потреба-0.
Соціальна інтеграція і реінтеграція- потенційні отримувачі-2101, за результатами оцінки потреб, потребують -0, отримали- 2101, потреба-0.
Догляд стаціонарний - потенційні отримувачі-44, за результатами оцінки потреб, потребують -44, отримали- 44, потреба-0 (місць немає).
Особи з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Україні- кількість сімей, що належать до вразливих груп населення або перебувають у СЖО- 1700, кількість, що отримали – 1698, за результатами оцінки потреб, потребують -1838, особи/сім’ї, які отримували соц.послугу – 1638, кількість осіб/сімей, які не отримали соц.послуги -200,
Діти з особливими освітніми потребами- кількість сімей, що належать до вразливих груп населення - 58, кількість, що отримали – 58, за результатами оцінки потреб, потребують -53, особи/сім’ї, які отримували соц.послугу – 10, кількість осіб/сімей, які не отримали соц.послуги -43;
Діти з інвалідністю- кількість сімей, що належать до вразливих груп населення -42, кількість, що отримали – 42, за результатами оцінки потреб, потребують -29, особи/сім’ї, які отримували соц.послугу – 8, кількість осіб/сімей, які не отримали соц.послуги -21;
Діти з тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами (в тому числі до встановлення інвалідності) - кількість сімей, що належать до вразливих груп населення - 16, кількість, що отримали – 16, за результатами оцінки потреб, потребують -14, особи/сім’ї, які отримували соц.послугу – 2, кількість осіб/сімей, які не отримали соц.послуги -12;
Особи похилого віку - кількість сімей, що належать до вразливих груп населення –20832, кількість, що отримали – 20782, за результатами оцінки потреб, потребують -20192, особи/сім’ї, які отримували соц.послугу – 20132, кількість осіб/сімей, які не отримали соц.послуги -60,
Основні соціальні проблеми, актуальні для територіальної громади
За результатами аналізу інформації, можна зробити висновок про наявність у Миколаївській міській територіальній громаді соціальних проблем, які узагальнено варто представити у звіті. Зокрема, основними соціальними проблемами громади є: вживання психоактивних речовин (алкоголю та наркотиків); домашнє насильство, в тому числі і психологічне насильство над дітьми; інвалідність серед дитячого та дорослого населення; обмеження доступу до соціальних послуг через недостатню поінформованість населення про самі послуги та через відсутність безбар’єрного середовища для маломобільних груп; обмежений доступ до необхідних послуг для сімей, які виховують дітей з інвалідністю, молоді з інвалідністю, людей похилого віку з інвалідністю, оскільки вони відсутні у громаді; обмежений доступ до соціальних послуг сімей військовослужбовців, оскільки вони недоступні у громаді; обмежений доступ до соціальних послуг сімейних форм виховання, оскільки вони недоступні у громаді; обмежений доступ до соціальних послуг дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування через відсутність їх у громаді; обмежений доступ до фахівців спеціальної та інклюзивної освіти через відсутність їх у громаді; безробіття; малозабезпеченість сімей;
Громада неспроможна охопити соціальними послугами найбільш вразливі категорії населення. Існує нагальна потреба у розвитку таких соціальних послуг як денний догляд для дітей з інвалідністю, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю та облаштування приміщення для їх надання, розвиток сімейних форм виховання (насамперед, патронатні сім’ї). Потрібно збільшити штат надавачів соціальних послуг (соціальних працівників, психологів) для роботи з військовослужбовцями, ветеранами та їх сім’ями. Також, громада потребує послуги «соціальне таксі».
Варто зазначити, що для об’єктивного визначення чинники, які зумовлюють ситуацію потрапляння у СЖО, необхідно вести окрему статистику щодо цільових груп осіб/сімей.
Можливі шляхи розв’язання існуючих соціальних проблем
Для вирішення вищезгаданих соціальних проблем необхідно:
- Розробити та реалізувати програму профілактики вживання психоактивних речовин за підтримки закладів освіти, органів пробації, поліції та недержавних організацій.
- Активізувати діяльність мобільної бригади щодо попередження та протидії домашньому насильству, інформувати населення про види домашнього насильства та методи покарання за його вчинення. Посилити роботу служб у справах дітей щодо раннього виявлення випадків домашнього насильства стосовно над дітьми та захисту їхніх прав.
- Впровадити послугу з раннього втручання для забезпечення раннього виявлення дітей з порушеннями психофізичного розвитку, профілактику інвалідизації у цих дітей, а також доступ до корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг і засобів реабілітації.
- Організувати надання соціальних, реабілітаційних та медичних послуг для дітей та дорослих осіб з інвалідністю;
- Розробити систему інформування населення про соціальні послуги через налагодження мережі контактів між активним населенням громади, представниками органів місцевого самоврядування, працівниками суб’єктів комунальної форми власності, бізнесом;
- Створити безбар’єрне середовище на території громади та забезпечити доступ маломобільних груп до установ комунальної форми власності;
- Організувати надання соціальних послуг, функціонування груп взаємопідтримки та допомоги для сімей військовослужбовців у громаді відповідно до їх запитів;
- Розвивати сімейні форми виховання (сімейний патронат) для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- Забезпечити дітей з ООП освітніми, корекційно-розвитковими, психологічними, соціальними послугами у ТГ; працевлаштувати вчителів-логопедів, сурдопедагога у закладах освіти ТГ;
- Інформувати населення про перспективи працевлаштування на вакантні посади, інформувати бізнес про можливості створення робочих місць для осіб з інвалідністю, інформування цільові групи щодо започаткування власного бізнесу за кошти державного бюджету та донорів.
СТАН СИСТЕМИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ І ПОТРЕБИ ДЛЯ ЇЇ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ
Наявні ресурси
Перелік надавачів соціальних послуг Миколаївської міської територіальної громади
У Реєстрі надавачів соціальних послуг (далі – Реєстр), зареєстровано установи, які надають соціальні послуги на території Миколаївської міської територіальної громади. В Реєстрі надавачів соціальних послуг Єдиної інформаційної системи соціальної сфери наразі зареєстровано 36 надавачів соціальних послуг, як державного так і не державного сектору. Більшість соціальних послуг надають надавачі соціальних послуг комунального сектору а сам:
- КУ «Міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)».
- КУ «Центр реінтеграції бездомних осіб».
- КУ «Міський геріатричний будинок милосердя імені Святого Миколая».
- КУ «Міський центр комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю».
- КУ «Миколаївський міський центр соціальних служб».
- Благодійна організація «Миколаївський центр комплексної реабілітації «Відновлення»
КУ «Міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» забезпечує надання таких соціальних послуг: натуральна допомога, догляд вдома, переклад жестовою мовою, соціальна адаптація, соціальна профілактика, інформування, консультування, представництво інтересів, надання притулку, супровід під час інклюзивного навчання, транспортні послуги.
Для надання послуг діють наступні відділення:
- районні відділення соціальної допомоги вдома;
- районні відділення денного перебування;
- відділення організації надання адресної натуральної допомоги;
- відділення тимчасового перебування осіб, які опинились в складних життєвих обставинах та внутрішньо переміщених осіб;
- відділення соціального супроводу.
Ці відділення надають послуги особам похилого віку, особам та дітям з інвалідністю, особам з частковою або повною втратою рухової активності, пам’яті, особам з невиліковними хворобами, хворобами, що потребують тривалого лікування, особам з психічними та поведінковими розладами, особам, які перебувають у складних життєвих обставинах у зв’язку зі шкодою, завданою стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією, ВПО та дітям з особливими освітніми потребами.
Назва відділення міського територіального центру | Кількість осіб, яким надані соціальні послуги | |
2023 рік | 2024 рік | |
відділеннях соціальної допомоги вдома | 1683 | 1707 |
відділеннях денного перебування | 900 | 875 |
відділення організації надання адресної натуральної допомоги | 49461 | 22915 |
відділення тимчасового перебування осіб, які опинились в складних життєвих обставинах та внутрішньо переміщених осіб | 29 | 33 |
відділення соціального супроводу | 11 | 10 |
ВСЬОГО | 52084 | 25540 |
З початку року 102 соціальних робітника надали послуги з догляду вдома 1707 громадянам похилого віку та особам з інвалідністю, з них:
- з ІІІ групою рухової активності 567 осіб – 33,2%;
- з ІV групою рухової активності 1087 осіб -63,7 %;
- з V групою рухової активності 53 особи - 3,1%.
Відділенням денного перебування обслуговано 875 осіб, майже всі вони є слухачами Університету ІІІ віку. Студенти Університетів мають можливість навчатися на 6 факультетах, а саме:
- філологічний;
- комп’ютерно-інформаційний;
-соціально-психологічний;
- літературно;
- здоровий спосіб життя;
- культурно-дозвіллєва діяльність та рукоділля.
За підтримки ПРООН в міському територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) на базі відділення денного перебування Центрального району впродовж 2024 року відкрився «Простір соціальної адаптації». Придбано обладнання на 710 тис.грн.
У «Просторі соціальної адаптації» створено комфортні умови з адаптації мешканців міста Миколаєва та внутрішньо переміщених осіб, до умов суспільного життя. Здійснюється підтримка фізичного, ментального, інтелектуального, психічного здоров’я громадян.
На постійній основі відбувається співпраця з різними міжнародними організаціями та громадськими організаціями для проведення психологічних тренінгів, арт – терапії та інших заходів, які направлені на збереження ментального здоров’я мешканців громади.
Завдяки участі в проєкті сумісно з Миколаївською міською радою ветеранів був реалізований проєкт «Фізкультурно - оздоровчий простір активного дозвілля». Який дозволив закупити тренажери та інший інвентар для занять спортом в рамках надання послуги соціальної адаптації. Загальна сума закупленого інвентарю для активного дозвілля складає 322,2 тис.грн.
У зв’язку зі зменшенням благодійної допомоги кількість осіб, які отримали послугу натуральної допомоги значно скоротилося з 49461 особи у 2023 році до 22915 осіб у 2024 році.
Натуральна допомога | 2023 рік | 2024 рік | ||
осіб | сума, тис. грн | осіб | сума, тис. грн | |
Продуктові набори | 40536 | 8605,74 | 7280 | 1700,92 |
Промислові товари | 5191 | 3884,88 | 4086 | 382,02 |
Речі, які були у вжитку | 18408 | 14204,87 | 9324 | 5044,03 |
Засоби гігієни | 9721 | 1157,39 | 2928 | 576,33 |
На базі відділення організації надання адресної натуральної допомоги в Центральному та Корабельному районах у лютому 2024 року за підтримки БО «Благодійний фонд «Стабілізейшен суппорт сервісез»» були відкриті «Соціальні пральні» надана відповідна техніка (4 пральні машини та 4 сушарки) та необхідна побутова хімія для роботи «Соціальних пралень». Сума отриманої допомоги склала 1061,13 тис. грн.
29 лютого проєкт був завершений, але за підтримки місцевої влади «Соціальні пральні» продовжили роботу. Родини внутрішньо переміщених осіб та особи з інвалідністю І та ІІ групи безоплатно можуть отримати послуги прання. За 2024 рік послугою «Соціальні пральні» скористалося 1534 особи з них: 319 осіб з інвалідністю, ВПО – 483 осіб, УБД-67 осіб.
Мультидисциплінарні команди з надання комплексу соціальних послуг є майже у кожного надавача соціальних послуг, але міський територіальний центр додатково до мультидисциплінарних команд, запровадив виїзди мобільних бригад. Так, було охоплено 9 віддалених мікрорайонів міста Миколаєва в яких послугами було охоплено майже 3500 осіб.
Завдяки участі в грантовому проєкті «Впровадження інноваційної моделі надання соціальної послуги на базі міського територіального центру соціального обслуговування» у співпраці з ГО «Перспектива ХХІ століття» та ГО «Українська освітня платформа» МТЦ отримав обладнання для швейної майстерні у двох районах міста: Центральному та Заводському та обладнання для роботи мультидисциплінарної команди на загальну суму 329,5 тис.грн.
Додатково МТЦ отримав швейне обладнання у співпраці з БО «Турбота про літніх в Україні». Фахівцями та відвідувачами міського територіального центру за 2024 рік пошито 270 наборів постільної білизни (для геріатричного пансіонату).
Важливим напрямком роботи для колективу міського територіального центру є допомога Збройним Силам України.
Фахівцями та відвідувачами МТЦ виготовлено:
- 237 маскувальних сіток;
- 9963 окопних свічок;
- 516 килимки теплі;
- 962 килимки в’язані;
- 3026 устілки для взуття;
- 326 шкарпетки в’язані;
- 379 шт. нижньої білизни;
- 202 шт. рукавичок;
- 303 шт. балаклави;
- 351 шт. шапки в’язані.
Міський територіальний центр сумісно з ДНЗ «Миколаївське вище професійне училище технології і дизайну» запровадив з кінця лютого 2024 року на базі відділення адресної допомоги проведення безкоштовних днів надання перукарських послуг для пільгових категорій населення під назвою «Стильна зачіска». Було обслуговано 304 особи в структурних підрозділах МТЦ та 45 бійців, які знаходились на лікуванні та реабілітації у шпиталях.
В кожному районному відділенні міського територіального центру діють пункти видачі допоміжних засобів реабілітації для осіб з інвалідністю. З початку року надано безкоштовно у тимчасове користування 417 предметів ДЗР.
У кожному структурному підрозділі міського територіального центру діє «Соціальний гардероб», де мешканці Миколаєва можуть вибрати одяг, взуття, дитячі іграшки, текстильні вироби, які є в наявності та надійшли в якості благодійної допомоги від громадських організацій, міжнародних донорів та від мешканців територіальної громади. За 2024 рік 9324 особи отримали допомогу на суму 5044,03 тис. грн. Також при «Соціальному гардеробі» є безкоштовна послуга з ремонту одягу.
У відділенні тимчасового проживання осіб, які опинились в складних життєвих обставинах та внутрішньо переміщених осіб протягом 2024 року проживало 33 особи з яких 29 осіб ВПО.
За фінансової підтримки Fight For Right/Боротьба за права та в межах реалізації проекту «Безпека без перешкод для людей з інвалідністю» за підтримки Громадської органiзацiї Austausch e.V.у відділенні було переобладнано санітарні кімнати з урахуванням вимог, які висуваються до місць тимчасового проживання. Також завершено роботи по створенню безперешкодного доступу до даного відділення, встановлено пандус, який дає можливість людям з інвалідністю на кріслі колісному та маломобільним групам населення самостійно і максимально безпечно подолати перепади висот на своєму шляху до відділення. Загальна сума виділених коштів для обладнання безперешкодним доступом відділення склала 285 тис.грн.
За підсумками 2024 року міський територіальний центр став переможцем у 5 грантових проєктах на загальну суму більше 2,7 млн. грн. Це дало можливість завдяки співпраці з різними благодійними фондами, громадськими організаціями та міжнародними партнерами покращити не тільки умови перебування, психологічний стан та соціальне забезпечення наших підопічних, а й зміцнити матеріально-технічну базу міського територіального центру: меблі, побутова техніка, комп’ютерне обладнання (ПК, ноутбуки, моноблоки, багатофункціональні пристрої), м’який інвентар, створення безперешкодного доступу тощо.
Відділення соціального супроводу надало соціальну послугу супровід під час інклюзивного навчання 10 дітям з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти (садочки), відповідно до Державного стандарту.
За період роботи відділення 2 діток повністю виправилися та перестали потребувати надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.
У зв’язку із значною потребою до надання послуги супровід під час інклюзивного навчання з грудня 2024 року долучилося Товариство Червоного Хреста України. Послугою супроводу було охоплено ще 2 школяра та 8 дітей дошкульного віку.
Міський територіальний центр з 2007 року надає соціальну послугу транспортного перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
На даний час служба «Соціальне авто» міського територіального центру налічує 3 комфортних автомобіля для транспортування осіб на кріслах колісних, та маломобільних груп населення, які придбані за рахунок Миколаївської міської територіальної громади. Транспортна соціальна послуга на безкоштовній основі надається миколаївцям, які мають проблеми зі здоров'ям в межах міста з урахуванням індивідуальних потреб, а саме: до установ та підприємств міста, надавачів житлово-комунальних послуг, залізничного та автовокзалів, навчання тощо. На постійній основі послуги перевезення надаються громадянам з захворюваннями нирок для проведення гемодіалізу у стаціонарних медичних установах.
За 2024 рік 1346 особам надано 4954 послуг перевезення, а саме:
- 134 особи з інвалідністю на кріслах колісних 514 послуг;
- 10 особам, які потребують медичної процедури гемодіалізу 2046 послуг;
- 1202 особі з обмеженими можливостями 2394 послуги.
На території Миколаївської міської територіальної громади функціонує Комунальна установа «Міський центр комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю» – реабілітаційна установа, цільовим призначенням якої є здійснення комплексу реабілітаційних заходів, спрямованих на створення умов для всебічного розвитку дітей з інвалідністю віком від 2 до 18 років, дітей віком до 3 років (включно), які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності), та осіб з інвалідністю, засвоєння ними знань, умінь та навичок, зменшення або подолання фізичних, психічних розладів, коригування порушень розвитку, навчання їх основним соціальним та побутовим навичкам, створення умов для всебічного розвитку та передумов для їхньої інтеграції у суспільство.
В установі проходять комплексну реабілітацію та отримують соціальні послуги 95 дітей та осіб з інвалідністю, ще 39 дітей перебувають в черзі на реабілітацію.
За 2024 рік пройшли реабілітацію – 248 дітей з інвалідністю, з них:
180 – хлопчиків, 90 – дівчаток, з них 14 дітей з 2 до 4 років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності); 58 осіб з інвалідністю з них:
чоловіків – 42, жінок – 16.
Вихованці здебільшого мають І групу інвалідності (підгрупи А і Б) за нозологіями: онкологічні захворювання, ВІЛ, змішані вади, психічні захворювання та глибока розумова відсталість, розлади аутистичного спектру(аутизм, шизофренія тощо), синдром Дауна, ураження опорно-рухового апарату та центральної і периферичної нервової системи, ураження внутрішніх органів та інші важкі захворювання.
Частина дітей, які відвідують Центр, є внутрішньо переміщеними особами з окупованих рф територій України, решта – вихованці з усіх районів Миколаєва.
Співробітники є фаховими педагогічними, медичними та соціальними працівниками.
Індивідуально консультують батьків дітей та осіб, щодо діагнозу, розуміння їх потреб для надання необхідної допомоги. Здійснюють інформування та консультування всіх окремих зацікавлених осіб з юридичних питань, питань соціального захисту населення, в тому числі психологічне, надають інформацію та підтримку щодо отримання різних видів гуманітарної, фінансової допомоги, послуг тощо. Доглядають, вчать, виховують дітей та осіб з інвалідністю, допомагають їм в самообслуговуванні, соціалізують, корегують поведінку. Зокрема лікар-психіатр, медичні сестри ведуть спостереження за станом здоров'я.
Центр з урахуванням фактичних потреб дітей та осіб з інвалідністю, залежно від віку, статі, виду захворювання безоплатно надає такі послуги за напрямами:
- Рання реабілітація (абілітація);
- Соціальна реабілітація (абілітація);
-Психолого-педагогічна реабілітація: консультування, спостереження, діагностика, психологічна корекція, логопедична корекція, корекційні заняття з дефектологом, педагогічна корекція, музична терапія, абілітація, інтеграція до соціуму;
- Фізична реабілітація та медичне спостереження (лікувальна фізкультура, медичний огляд, консультування);
- Професійна орієнтація та трудова реабілітація (абілітація)/ працетерапія;
- Транспортні послуги для осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату.
На постійній основі надаються реабілітаційні послуги, в тому числі фізична реабілітація, лікувальна фізкультура. Вчителі-реабілітологи та асистенти вчителів-реабілітологів забезпечують формування основних рухових функцій, підтримку навичок самообслуговування, соціально-трудової адаптації, соціалізації, виховання тощо. Вчителі-логопеди усувають дефекти мовлення, вчать говорити, поєднуючи цей процес з вихованням. Практичні психологи допомагають нормалізувати важкі психологічні стани дітей та осіб з інтелектуальними та психічними порушеннями, вирішувати сімейні конфлікти, долати складні життєві обставини тощо. Вчителі ОТМ та вчителі-дефектологи коригують увагу, мислення, уявлення, дрібну моторику, проводять арт-терапію, працюють над розвитком інтелекту і здібностей тощо. Музичний керівник та організатор культурно-дозвілевої діяльності проводять музичну терапію, організацію святкових заходів, дозвілля. Фахівець із соціальної роботи та інструктор з праці проводять соціальну реабілітацію, соціально-трудову адаптацію, вирішують конкретні соціальні проблеми, забезпечують денну зайнятість тощо. Профконсультант допомагає виявляти хист, навички та здібності до роботи, яку можуть виконувати вихованці. Центром здійснюється транспортне обслуговування та інші заходи спрямовані на допомогу, виховання та всебічний розвиток дітей, осіб з інвалідністю.
За 2024 рік надано послуги з психолого-педагогічної та фізичної реабілітації:
- 1998 – індивідуальних занять з вчителем ОТМ (образотворчого мистецтва) та 201 - консультацій з батьками;
- 1644 – індивідуальних занять з музичного розвитку та
167 - консультацій з батьками; - 3421 – індивідуальних занять з логопедичної корекції та
359 - консультацій з батьками; - 4069 – індивідуальних занять з психологічної корекції та
493 - консультацій з батьками; - 3534 – індивідуальних занять з дефектологічної корекції та
315 - консультацій з батьками; - 4135 – індивідуальних занять з фізичної реабілітації та лікувальної фізкультури та 485 - консультацій з батьками;
- 5270 – надано послуг з медичного спостереження;
- 5270 – надано послуг з соціальної реабілітації.
Проведено 486 тестувань дітей та осіб з інвалідністю.
Центром на безоплатній основі надаються транспортні послуги особам з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату (перевезення з дому до Центру та з Центру до дому).
За 2024 рік надано 2184транспортні послуги для осіб з інвалідністю.
Про роботу центру висвітлюються матеріали на сайті департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради: https://sotsdepart.mk.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=215 та засобах масової інформації, функціонує власна сторінка у Фейсбуці: https://www.facebook.com/groups/610692630999494?locale=ru_RU
Установа працює в структурі Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради та весь час виконує нагальні завдання із забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, в тому числі надає допомогу населенню Миколаєва після ворожих обстрілів.
Колектив, з початку широкомасштабного вторгнення агресора, не припиняв роботу, шляхом допомоги в евакуації дітей, розподілення та надання гуманітарної допомоги, транспортних послуг вразливим соціальним категоріям населення та військовим.
КУ «Центр реінтеграції бездомних осіб» - забезпечує надання клієнтам такі соціальні послуги:
- соціальна інтеграція та реінтеграція (корекція психологічного стану та поведінки в повсякденному житті; надання психологічної підтримки; допомога в оформленні документів; допомога в отриманні реєстрації місця проживання/перебування; сприяння в отриманні житла, працевлаштуванні тощо; допомога у зміцненні/відновленні родинних та суспільно корисних зв'язків; сприяння організації та діяльності груп самодопомоги; сприяння в отриманні послуги перекладу, вивчення державної мови; сприяння у встановленні зв'язків із національно-культурними організаціями співвітчизників);
- надання притулку (надання ліжко-місця з комунально-побутовими послугами; забезпечення твердим, м'яким інвентарем, одягом, взуттям, харчуванням; створення умов для здійснення санітарно-гігієнічних заходів, дотримання особистої гігієни; допомога в організації взаємодії з іншими фахівцями, службами).
За 2024 р. Центром обслуговано 2101 ос., 910 ос. звернулись самостійно. З них:
- 160 ос. надано тимчасове проживання,
- 15 ос. надана допомога у відновленні документів,
- 20 ос. отримали реєстрацію за юридичною адресою Центру,
- 6 ос. оформлено пенсії та державні допомоги,
- 2 ос. встановлено групу інвалідності,
- 4 ос. влаштовано до будинку-інтернату.
- 13 ос. знаходились на стаціонарному лікуванні,
За вказаний період отримали довідку ВПО - 5 осіб.
Всім, хто звернувся до Центру було видано 358 од. одягу та взуття, надано трьох разове харчування, тимчасове ліжко-місце з комунально-побутовими послугами. Організовано отримання первинних медичних послуг, медичного обстеження. Створені умови для здійснення сананітарно-гігієнічних заходів.
Соціальними працівниками Центру була надана допомога в аналізі життєвої ситуації, інформація та консультування з питань соцзахисту
З лікарнями міста заключні договори для проходження клієнтами медичного обстеження, необхідного для проживання в Центрі.
За 2024 р. Центром здійснено 104 рейди соціального патрулювання в ході яких виявлено 199 бездомних осіб, 31ос. звернулись та прийняті до Центру на тимчасове проживання. Усім виявленим особам надана інформація про функціонування Центру та БО «Відновлення», видані направлення на проходження медичної комісії.
Центр здійснює приготування гарячої їжі для пункту видачі гарячого харчування. За 2024 рр. при Центрі видано: 992 порцій їжі, пунктом обігріву при Центрі скористувалось 85 осіб без визначеного місця проживання.
Центр продовжує забезпечувати гарячим харчуванням осіб, що звертаються за допомогою. За осінньо-зимовий період 2024-2025 рр., станом на 01.02.2025 р. видано 160 порцій.
КУ «Міський геріатричний будинок милосердя імені Святого Миколая», надає соціальні послуги – догляд стаціонарний, консультування та посередництво. Наразі 40 осіб похилого віку та ті, які не здатні до самообслуговування перебувають у даному закладі де отримують спектр різних послуг.
Протягом 2024 року соціальну послугу «стаціонарного догляду» в установі отримали 44 особи, троє з них отримували її екстрено- кризово. На даний час в установі перебуває 41 підопічний , в т.ч. один екстрено- кризово. Всі підопічні отримують якісний догляд, чотирьохразове харчування, медичне обслуговування. Середня тривалість життя мешканців установи складає 83 роки. Будинок Милосердя для його мешканців- це їх надійний Будинок з добрими соціальними взаємовідносинами у колективі. Влітку 2024 року, за рахунок коштів міського бюджету в установі було облаштовано підземне укриття. Вартість облаштування 199,8 тис. грн. За підтримки департаменту енергетики міської ради та громадської організації «Екоклуб» в установі встановлені 46 сонячних панелей з акумуляторами, що дає можливість отримання автономно 15-20 квт/год електроенергії в сонячну погоду. Мешканці м. Миколаєва похилого віку гідні проживати в сучасних будинках з гарними умовами проживання.
Також, на території громади функціонують надавачі соціальних послуг недержавного сектору, які надають необхідні соціальні послуги. Однією з таких організацій є Благодійна організація «Миколаївський центр соціальної реабілітації «Відновлення». Головною метою Благодійної організації є здійснення благодійної діяльності, спрямованої на соціальний захист, соціальне забезпечення, соціальні послуги і подолання бідності, також розвиток і підтримка таких сфер у суспільних інтересах, як - освіта, наука і наукові дослідження, розвиток міжнародної співпраці України, сприяння здійсненню державних, регіональних, місцевих та міжнародних програм, спрямованих на поліпшення соціально-економічного становища в Україні.
Благодійна організація забезпечує надавання таких послуг:
надання інформації з питань соціального захисту населення;
соціальна інтеграція та реінтеграція;
екстрене (кризове) втручання - перша психологічна допомога
психологічна підтримка та кризові втручання професійних фахівців;
надання притулку;
підтримане проживання бездомних осіб;
підтримка проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю
соціальна профілактика;
соціально-психологічна реабілітація;
соціальна адаптація;
соціальний супровід сімей / осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;
фізичний супровід осіб з інвалідністю;
транспортні послуги - перевезення осіб з-поміж маломобільних груп.
За рахунок коштів міського бюджету закуповується соціальна послуга «підтримане проживання бездомних осіб», протягом 2024 року 211 осіб отримали дану соціальну послугу.
На постійній основі здійснюється соціальне патрулювання з метою виявлення бездомних осіб та подальшого надання їм допомоги. В зимовий період працює мобільний пункт обігріву для допомоги людям, які опинилися на вулиці в холодну пору року. Ці пункти допомагають запобігти переохолодженню. Мобільний пункт обігріву відвідують від 50 до 300 осіб за день. Надається теплий одяг та взуття, чай, їжа та перша медична допомога. Волонтери проводять консультаційні бесіди та пропонують проходження реабілітації. У 2023 році отримали фінансову допомогу у розмирі 439 718, 57 грн за проєктом (тривалість проєкту 3 місяці) на придбання основних засобів для облаштування корпусу житлових приміщень необхідними меблями та технікою від донорської організації Краун Ейджентс Лімітед. Надається допомога внутрішньо переміщеним особам з розселенням та видачею гуманітарної допомоги в м. Миколаєві.
Кадрове забезпечення
1.Міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) має, згідно за штатним розписом 209,5 одиниць персоналу, з них: адмінперсоналу-36; обслуговуючого персоналу 28,5; працівників, які надають соціальні послуги 145, з них фахівець з соц.роботи- 3, соціальний працівник-23, соціальний робітник -112,5, інші робітники: перукар-1, робітник з комплексного обслуговування будинків-2, оператор пральних машин -2,5, швачка-1.
Не вистачає 2 штатні одиниці: 1 од.-адмін.персонал, 1 од.-обслуговуючого персоналу.
2.Центр реінтеграції бездомних осіб має, згідно за штатним розписом 25 одиниць персоналу, з них: адмін. персонал - 5, обслуговуючого персоналу – 15,соціальні працівники- 3, сестра медична- 1, фельдшер- 1. Штат заповнений повністю.
3.Комунальна установа «Міський Геріатричний будинок милосердя імені Святого Миколая» має, згідно за штатним розписом 32, 5 одиниць персоналу, з них: адмін.персонал -5, обслуговуючий персонал -10, соціальний працівник -1, сімейний лікар- 1, сестра медична - 6,5, молодша медична сестра , санітарка палатна -4, молодша медична сестра, санітарка банна- 1, молодша медична сестра, санітарка роздавальниця -1, сестра-господиня-1, шеф-кухар - 1, кухар - 2. Станом на 01.01.2025 недоукомплектовано штат на 2 одиниці обслуговуючого персоналу.
4.Миколаївський міський центр соціальних служб має, згідно зі штатним розписом 36 одиниць персоналу, з них: адмін.персонал - 6, фахівець з соціальної роботи - 16, практичний психолог/психолог/психолог установи соціального захисту- 8, педагог соціальний-2.
Штат не заповнено на 12 штатних одиниць – це фахівці з соціальної роботи, практичний психолог, педагог соціальний.
6.Штатна чисельність працівників комунальної установи «Міський центр комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю» становить 42 одиниці, фактично працює 41 особа:
- відділ адміністрації (директор – 1, заступник директора – 1, головний бухгалтер – 1, бухгалтер – 1, інспектор з кадрів – 1, юрисконсульт/фахівець з публічних закупівель – 1);
- відділення психолого-педагогічної реабілітації (вчитель-логопед – 2, практичний психолог – 2, вчитель-дефектолог – 2, вчитель ОТМ – 2, вчитель-реабілітолог – 2, асистент вчителя-реабілітолога – 2, інструктор з праці – 1, керівник музичний – 1);
- відділення соціальної реабілітації (організатор культурно-дозвіллєвої діяльності (для дорослих)/профконсультант – 1, фахівець із соціальної роботи (для дорослих) – 1);
- відділення фізичної реабілітації та медичного спостереження (сестра медична з лікувальної фізкультури – 1, лікар-психіатр – 1, сестра
медична – 1, фахівець з фізичної реабілітації (для дітей) – 1, фахівець з фізичної реабілітації (для дорослих) – 1); - відділ господарського забезпечення (завідувач господарства – 1, водії автотранспортних засобів – 2, прибиральниці службових приміщень – 3, двірник – 1, сторож – 6).
Для впровадження реабілітаційної послуги раннього втручання, яка буде надаватися безкоштовно Центром потрібно введення 6 штатних одиниць: практичний психолог – 1, вчитель-логопед – 1, спеціальний педагог – 1, соціальний працівник – 1, психотерапевт – 1, фізичний реабілітолог – 1.
7.Благодійна організація «Миколаївський центр соціальної реабілітації «Відновлення» на даний час працюють 30 чоловік, з них адмінперсоналу - 5 од., обслуговуючий персонал - 16 од. ( в т.ч. залучені волонтери), соціальні працівники - 5 од, вихователі - 2 од., психолог - 1 од, медична сестра - 1 од. Але є потреба: адмінперсонал - 2 од (начальник відділу, та завгосп), обслуговуючий персонал - 1 од, вихователь - 1 од., медичний працівник (фельшер) - 1 од.
У громаді не вистачає фахівців спеціальної та інклюзивної освіти (вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, сурдопедагог, фізичний терапевт, вчитель-реабілітолог), реабілітаційних послуг (ерготерапевт, лікар-фізіотерапевт). Надавачі соціальних послуг стверджують, що у громаді недостатньо психологів, також необхідні додаткові ставки фахівців соціальної роботи, вихователів, соціальних працівників. Особливо гостро ця проблема постає в умовах сьогодення, коли щодня збільшується кількість ВПО, ветеранів війни, військовослужбовців, загиблих воїнів.
Доступність соціальних послуг
У Миколаївській міській територіальній громаді великого значення надають забезпеченню доступності соціальних послуг. У 12 будівлях розташовані установи для надання соціальних послуг. Жодна з установ повністю не відповідає ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення». Ці характеристики включають наявність пандусів, широкі дверні прорізи, доступні санітарні вузли та інші архітектурні адаптації. Такі заходи не тільки забезпечують безперешкодний доступ для всіх категорій населення, але й підвищують рівень комфорту та безпеки для кожного. В громаді є дефіцит спеціального транспорту для маломобільних груп населення та державні будівельні норми забезпечені частково. Основною проблемою громади є аварійний стан дорожнього покриття та дефіцит спеціального транспорту, соціального таксі, а також громадський транспорт частково обладнаний безбар’єрними засобами для заїзду крісла колісного.
В громаді є заклади медицини первинної та вторинної ланки, надаються послуги фізичної реабілітації, лікувального масажу, відновлення фізичного та психоемоційного здоров’я, всі заклади дошкільної освіти та загальної середньої освіти працюють онлайн, працює Центр життєстійкості. За сприяння Програми розвитку ООН в Україні та фінансової підтримки Європейського Союзу наданої у межах «EU4 Recovery – Розширення можливостей громад в Україні» був відкритий Простір соціальної адаптації в рамках проекту «Експертна підтримка місцевої влади в організації відповідних соціальних послуг та створенні ефективної системи соціальної адаптації вразливих груп дорослого населення, включаючи ВПО або осіб, які постраждали від війни». На даний момент по закінченню проєкту Простір соціальної адаптації продовжує функціонувати в міському територіальному центрі.
Стан інформування та обізнаності населення про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді, їх зміст та порядок надання.
Стан інформування та обізнаності населення про соціальні послуги,
що надаються в територіальній громаді, їх зміст та порядок надання
Основними каналами комунікації для інформування жителів про соціальні послуги у Миколаївській територіальній громаді є офіційний сайт міської ради, офіційні сайти надавачів соціальних послуг, офіційний сайт департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради та сторінка у соціальній мережі Фейсбук.
На сайті міської ради та департаменту праці та соціального захисту населення ММР і розміщено анкету, яка дозволяє моніторити запити населення, визначати потребу в нових послугах, виявляти проблеми.
Представники органів місцевого самоврядування та надавачі соціальних послуг у Миколаївській міській територіальній громаді організовують систематичні робочі зустрічі, круглі столи, внутрішні групи (вайбер, телеграм), розробляють буклети, листівки.
За словами жителів, більшість інформації вони отримують із соціальних мереж або переказують один одному.
Висновки за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади
у забезпеченні населення соціальними послугами та пропозиції щодо удосконалення
За результатами аналізу оцінювання організаційної спроможності Миколаївської міської територіальної громади можна стверджувати, що Забезпечення потреби мешканців громади базовими соціальними послугами здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету. В громадських організаціях за рахунок грантових коштів. Для розвитку та розширення соціальних послуг потрібна підтримка держави, співпраця з благодійними організаціями, участь в грантах, залучення інвестицій в економіку громади.
З метою планування розвитку Миколаївської міської територіальної громади, враховуючи пріоритети, що визначені Державною стратегією регіонального розвитку України на 2021-2027 роки, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 695 громада має стратегію розвитку, затверджену рішення міської ради від 25.04.2024 №31/12 «Про затвердження Стратегії розвитку Миколаївської міської територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів з її реалізації». До аналітичної частини стратегії розвитку територіальної громади включено результати визначення потреб населення у соціальних послугах, стратегія містить оперативні та стратегічні цілі, завдання щодо розвитку та організації надання соціальних послуг; систему показників для моніторингу, однак для реалізації завдань не передбачено фінансових ресурсів. Також затверджені середньострокові прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку територіальної громади щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (місцевих програм розвитку тощо). Зі Стратегією розвитку громади можна ознайомитися за посиланням: https://mkrada.gov.ua/content/strategichne-planuvannya.html.
Рішенням Миколаївської міської ради від 30.07.2024 № 35/136 затверджена міська цільова Програма «Миколаїв без бар’єрів» на 2024-2026 роки (далі – Програма), яка включає заходи освітньої, культурної, архітектурної, інфраструктурної, соціальної та інформаційної безбар’єрності. (https://mkrada.gov.ua/documents/45168.html)
Рішенням міської ради від 23.12.2023 №27/9 затверджено програму економічного та соціального розвитку м. Миколаєва на 2024 – 2026 роки. Крім того, затверджено звіти про виконання середньострокових прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (місцевих програм розвитку тощо). (https://mkrada.gov.ua/documents/42621.html).
У 2024 році було внесено зміни до міської програми «Соціальний захист на 2024 – 2026 роки» у розрізі нового розділу щодо впровадження нових соціальних послуг на території Миколаївської міської територіальної громади. Враховано потреби у ресурсах, необхідних для розвитку та забезпечення надання соціальних послуг, встановлених за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах та відображених у середньострокових прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку територіальної громади. Активне посилання де розміщено Програму:(https://mkrada.gov.ua/documents/42574.html)
Виникає необхідність розробити заходи щодо підготовки та впровадження інноваційних рішень, спрямованих на підвищення рівня якості, доступності й різноманітності соціальних послуг, які надаються з урахуванням потреб жителів громади, удосконалення соціальної роботи й розвитку системи надання соціальних послуг для громади загалом (з урахуванням потреб кожного району), що дасть змогу забезпечити незадоволений попит жителів територіальної громади на соціальні послуги в майбутньому.
Загальний стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення у Миколаївській територіальній громаді на достатньому рівні. Рівень розвитку базових соціальних послуг по результатам визначення потреб в більшості відповідає урахуванням потреб мешканців громади. Комунальні підприємства департаменту праці та соціального захисту населення ММР забезпечують левову частку вразливі групи населення громади базовими соціальними послугами.
Варто зазначити, що для оцінювання організаційної спроможності територіальної громади забезпечувати населення соціальними послугами та формулювання пропозицій щодо удосконалення необхідно проводиться комплексний моніторинг надання соціальних послуг, що надаються населенню за кошти місцевого бюджету.
Щодо організаційної спроможності громади надавати соціальні послуги, визначені нормативно-правовими актами за звітний період, варто зазначити, що при відсутності достатньої кількості фахівців із соціальної роботи, приміщення та необхідного обладнання можна припустити, що надання послуг є недостатнім.
Для оцінки фінансової спроможності ТГ у сфері надання соціальних послуг, варто визначити вартість соціальної послуги та розрахувати кошторис для їх надання відповідно до потреб жителів громади. У перспективі варто апелювати до державних та недержавних структур з метою залучення коштів та матеріально-технічного забезпечення задля розвитку нових послуг у ТГ і посилення спроможності самої ТГ у сфері надання соціальних послуг.
ВИСНОВКИ ЩОДО ПРІОРИТЕТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В СЕРЕДНЬОСТРОКОВІЙ І КОРОТКОСТРОКОВІЙ ПЕРСПЕКТИВІ З УРАХУВАННЯМ ВИЯВЛЕНИХ ПОТРЕБ ТА НАЯВНИХ РЕСУРСІВ
За результатами аналізу інформації варто зробити такі висновки. Зокрема, у короткостроковій перспективі необхідно:
- переглянути функціонал суб’єктів у сфері надання соціальних послуг на предмет долученості до розбудови системи надання соціальних послуг у громаді;
- розробити дієві механізми інформування населення про роботу установ, які надають соціальні послуги на території Миколаївської міської ТГ;
- налагодити співпрацю із наявними у ТГ організаціями та установами для розбудови мережі закладів раннього виявлення сімей/осіб, які потребують підтримки та допомоги, соціальних послуг; кооперації та інтеграції зусиль та ресурсів у сфері надання соціальних послуг;
- вивчити спроможність сусідніх громад щодо розвитку мережі соціальних послуг та надавачів соціальних послуг та укласти з ними відповідні угоди, договори, меморандуми про співпрацю, співробітництво;
- залучити активних мешканців громади та бізнес до розбудови системи надання соціальних послуг в громаді;
У середньостроковій перспективі варто:
- Створити Центр Матері та дитини, визначити основні напрямки соціальних послуг, які надаватиме центр та покращувати якість життя вразливих груп населення.
- закласти у бюджет потребу у соціальних послугах громади;
- долучити донорські організації до посилення ресурсної спроможності ТГ у сфері надання соціальних послуг;
- залучити кошти державного бюджету, недержавного сектору до фінансування окремих соціальних послуг;
- напрацювати механізми соціального замовлення, співробітництва між сусідніми ТГ у плані розвитку та фінансування соціальних послуг;
- охопити соціальними послугами сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, осіб з інвалідністю, сімейні форми виховання, осіб із залежностями, військовослужбовців, ветеранів та членів їх сімей;
- розвивати альтернативні форми сімейного догляду, раннє виявлення та раннє втручання, послуги з догляду;
- підвищувати батьківську компетентність, запобігати домашньому насильству;
- інформувати населення про соціальні гарантії, передбачені чинним законодавством окремим цільовим групам.
Першочергової організації соціальних послуг потребують сім’ї, в яких виховуються діти з інвалідністю (в громаді немає достатньої кількості реабілітаційних послуг та фахівців для роботи з цією категорією), сім’ї, що опинилися в складних життєвих обставинах, оскільки є не лише великий ризик соціального сирітства, а й існує загроза життю та здоров’ю дитини. Також ветерани війни та їх сім’ї, таких сімей у громаді з кожним днем стає більше і вони потребують різноманітної допомоги, насамперед психологічної. Для надання цієї послуги не вистачає фахівців.
Громада має гостру потребу у розвитку таких соціальних послуг - денний догляд для дітей з інвалідністю, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю та облаштування приміщення для їх надання, розвиток сімейних форм виховання (насамперед, патронатні сім’ї). Існує потреба у збільшенні штату надавачів соціальних послуг (соціальних працівників, психологів) для роботи з військовослужбовцями, ветеранами та їх сім’ями.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ
Пріоритетні види соціальних послуг для жителів територіальної громади, в тому числі комплексні спеціалізовані соціальні послуги
За результатами оцінки потреб населення визначено такі пріоритетні види соціальних послуг, які варто розвивати у Миколаївській міській територіальній громаді: денний догляд для дітей з інвалідністю, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю, раннє втручання, соціально-психологічна реабілітація, насамперед, для військовослужбовців та їхніх сімей, ветеранів та їхніх сімей, сімей загиблих військовослужбовців, тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю; соціальний супровід сімей з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах; транзитне підтримане проживання/учбова соціальна квартира (будинок) для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа віком від 16 до 23 років, які перебувають на квартирному обліку та/або соціальному квартирному обліку за місцем їх походження або проживання; соціальний супровід сімей, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування).
Громада потребує створення Центру інтегрованих соціальних послуг та розвитку кадрових ресурсів для створення нових соціальних послуг та вдосконалення рівня надання наявних.
Рекомендації щодо організації надання/покращення/розвитку соціальних послуг
- Сприяти розвитку кадрового потенціалу надавачів соціальних послуг шляхом збільшення кількості штатних одиниць фахівців із соціальної роботи, психологів, міждисциплінарної команди фахівців для послуги раннього втручання тощо. Рекомендовано ввести до штату структурного підрозділу з питань соціального захисту населення виконавчого органу сільських, селищних, міських радах посаду соціального менеджера (у розрахунку 1 на 30 тис. мешканців).
- Збільшити матеріально-технічний потенціал суб’єктів системи надання соціальних послуг в громаді, переглянути та оновити їх функціонал;
- Підсилити інформування населення про соціальні послуги через доступні канали для цільових груп; інформувати населення про соціальні гарантії від держави та міжнародних донорів для окремих цільових груп;
- Сприяти створенню Центру інтегрованих соціальних послуг, знайти відповідне приміщення та зробити його безбар’єрним для маломобільних груп;
- Забезпечити доступ до соціальних послуг доступними для маломобільних груп;
- Налагодити міжсекторальну, міжгалузеву та міждисциплінарну взаємодію в територіальній громаді та за її межами;
- Налагодити механізм співфінансування надавачів соціальних послуг, соціального замовлення, закупівлі та надання послуг за диференційовану плату та за кошти юридичних і фізичних осіб, визначити та затвердити вартість соціальних послуг;
- Заохочувати створення або залучення недержавного надавача для забезпечення спеціалізованих та одиничних базових соціальних послуг;
- Розвивати сімейні форми виховання, послуги для сімейних форм, ветеранів та членів їх сімей, залежних осіб, дітей та осіб з інвалідністю;
- Вибудовувати фандрейзингову стратегію для посилення матеріально-технічної та фінансової спроможності суб’єктів системи надання соціальних послуг в ТГ;
- Сприяти розвитку та функціонуванню волонтерських груп та груп взаємопідтримки і допомоги.