Мапа порталу

Актуально! Прості відповіді на питання щодо перейменування міських топонімів

Минулого тижня розпочався процес консультацій з  громадськістю щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів та інших топонімів, розташованих на території міста Миколаєва. Міський голова Олександр Сєнкевич неодноразово наголошував, що будь-які зміни щодо назв будуть виходити на громадське обговорення, і лише після цього влада прийматиме зважене рішення.

Пропозиції щодо зміни назв міських топонімів, які надходили від громадськості, установ та організацій, опрацьовані комісією з питань найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів та інших споруд розташованих на території міста Миколаєва.

Тож тепер миколаївці, а також внутрішньо переміщені особи, що наразі перебувають у Миколаєві та мають відповідну позначку у довідці про присвоєння статусу ВПО, можуть взяти участь у голосуванні на платформі електронних консультацій e-DEM, шляхом подання пропозицій щодо перейменування на електронну пошту [email protected]або оффлайн, у туристично-інформаційному центрі, заповнивши бланк для голосування.

У той же час у користувачів соціальних мереж уже виникають запитання: чи «на часі» цим займатись міській владі, чи не спричинить це надмірну витрату коштів?

Тож пропонуємо ґрунтовно розібратись у цих питаннях.

Чи на часі перейменування міських топонімів?

Насправді відповідь проста: перейменування вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів та інших споруд розташованих на території міста Миколаєва, - це не забаганка міської влади, а вимога чинного законодавства, яку виконують усі населені пункти нашої держави у разі наявності у них топонімів, які несуть відбиток російської імперської символіки. Так, 27 липня 2023 року набув чинності Закон України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (ухвалений Верховною Радою України 21.03.2023 за № 3005-IX).

Вказаний Закон визначає порядок та терміни ліквідації такої символіки з публічного простору, а також забороняє у майбутньому присвоювати географічним об’єктам, юридичним особам та об’єктам права власності назви, які глорифікують, увічнюють, пропагують або містять символіку російської імперської політики та сучасної рф як держави-агресора.

Таким чином, Миколаївська міська територіальна громада не є виключенням та має виконувати вимоги Закону. З цією метою було створено комісію з питань найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів та інших споруд розташованих на території міста Миколаєва. Напрацювання комісії та пропозиції громадськості винесені на голосування. Далі результати поточного обговорення мають лягти в основу розпорядчого акту про перейменування міських топонімів.

Друге питання, що хвилює усіх городян – скільки громаді доведеться заплатити за процес перейменування?

Тут у нагоді стануть роз’яснення фахівців Ради Європи, озвучені під час тематичних громадських обговорень. Тож економічна складова процесу перейменування виглядає так:

Для мешканців

Внесення змін щодо місця реєстрації особи

Законодавство не передбачає обов’язку вносити подібні відомості, оскільки зміна назви вулиці чи населеного пункту не є зміною реєстрації місця проживання. Перереєстрацію місця проживання можна здійснити під час обміну паспорта чи зміни прізвища, тобто коли виникає безпосередня потреба.

На сьогодні реєстрація чи зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється відповідно до Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 року № 265, і законів України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" й "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні".

У разі ухвалення рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади, зі збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру. Зазначені відомості за бажанням особи вносять до відповідних документів, що містять відомості про місце проживання/перебування.

Внесення змін до документів на нерухомість

Документи, що засвідчують право власності на нерухомість, залишаються чинними у випадку зміни назви вулиці, на якій вони розташовані. У разі перейменування вулиці, на якій розміщена нерухомість, українським законодавством не передбачена необхідність внесення змін до документа про право власності на нерухоме майно, зокрема свідоцтва про право власності, свідоцтва про право на спадщину, договору купівлі-продажу, дарування тощо.

Водночас, у разі потреби, власник майна має право звернутися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно із заявою про внесення змін. Наприклад, необхідність купівлі-продажу чи дарування нерухомості. Отож якщо власник бажає продати, подарувати або передати у спадок свою нерухомість, у документах, які оформлюватимуться на нового власника, вже буде вказана нова назва.

Для бізнесу

Внесення змін в установчі та реєстраційні документи

Зміна відомостей про місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи підприємця підлягає державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

Перейменування вулиці місцезнаходження юридичної особи є зміною місцезнаходження юридичної особи, що передбачає необхідність внесення відповідних змін в установчі документи, змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб, повідомлення банківських установ і контрагентів про зміну реквізитів у чинних договорах, виготовлення нової печатки, бланків тощо.

Водночас цей Закон не встановлює граничних термінів для проведення зміни відомостей щодо місцезнаходження, таким чином, суб’єкт господарювання сам може вирішувати, коли необхідно провести реєстрацію змін.

Згідно з абз. 12 ч. 1 ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" адміністративний збір не справляється за проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичних осіб та їхніх установчих документів, змін до відомостей про фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов’язаних зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України, а також зміни місцезнаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв’язку зі зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів.

Представники юридичних осіб та/або фізичні особи-підприємці мають змогу внести зміни до установчих документів, відомостей про фізичну особу-підприємця, звернувшись до реєстраторів у центрах надання адміністративних послуг або ж через портал "Дія".

Внесення змін до чинних ліцензій

Зміна місцезнаходження юридичної особи, ФОП (перейменування вулиці, населеного пункту) не призводить до переоформлення ліцензії. Саме таке роз’яснення пропонує Державна регуляторна служба України з посиланням на Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності".

Згідно із Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності" підставами для переоформлення ліцензії є:

  • зміна найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов’язана з реорганізацією юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові фізичної особи-підприємця);
  • перехід права на здійснення виду господарської діяльності, на який отримано ліцензію, від ліцензіата, що був фізичною особою-підприємцем, до іншої фізичної особи, яка є її спадкоємцем.

Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності" не містить такої підстави для переоформлення ліцензії, як зміна місцезнаходження юридичної особи або зміна місця проживання фізичної особи-підприємця.

Водночас частиною другою статті 15 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" передбачено, що ліцензіат зобов’язаний повідомляти органу ліцензування про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, у строк, встановлений ліцензійними умовами, але не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін.

Ліцензіат може направити письмове повідомлення з інформацією про такі зміни даних рекомендованим повідомленням про вручення з описом вкладення листа.

Внесення змін до документів дозвільного та адміністративного характеру

Відповідно до абз. 1 ч. 8 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", зміна найменування та місцезнаходження юридичної особи або прізвища, імені, по батькові та місця проживання фізичної особи-підприємця не є підставами для переоформлення документа дозвільного характеру.

Цей же Закон встановлює виняткові підстави для переоформлення документів дозвільного характеру, а також загалом визначає, які документи є дозвільними у розумінні законодавства та на які сфери господарської діяльності (не)поширює свою дію Закон.

Роз’яснення наведені за матеріалами видання Novograd.City.

Тож підсумуємо. Перейменування міських топонімів є вимогою чинного законодавства та здійснюється з урахуванням думки громадськості. До того ж перейменування об'єктів топоніміки не чинить додаткового фінансового навантаження ні на суб'єкти господарювання, ні на жителів територіальної громади.

 

А з іще більш докладною інформацією щодо процесу перейменування у вигляді відповідей на актуальні питання можна ознайомитись на сайті Українського інституту національної пам’яті за посиланням: https://uinp.gov.ua/dekomunizaciya-ta-reabilitaciya/dekomunizaciya/pytannya-vidpovidi


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: