![]()
МИКОЛАЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
РІШЕННЯ
Миколаїв
26 листопада 2025 № 1670
Про попередній розгляд проєкту рішення міської
ради «Про затвердження міської Програми
енергозбереження та енергоефективності
Миколаївської міської територіальної громади на
2026-2028 роки»
Розглянувши проєкт рішення міської ради «Про затвердження міської Програми енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026-2028 роки», керуючись п. 1 ч. 2 ст. 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконком міської ради
ВИРІШИВ:
1. Винести на розгляд міської ради проєкт рішення «Про затвердження міської Програми енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026-2028 роки».
2. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови Коренєва С.М.
Перший заступник
міського голови В.ЛУКОВ
s-de-015
Про затвердження міської Програми енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026-2028 роки
З метою впровадження енергоефективних заходів, спрямованих на скорочення споживання паливно-енергетичних ресурсів у закладах бюджетної сфери та житлового фонду, відповідно до Законів України «Про енергетичну ефективність», «Про альтернативні джерела енергії», «Про альтернативні види палива», Стратегії розвитку Миколаївської міської територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів з її реалізації, затверджених рішенням міської ради від 25.04.2024 № 31/12, керуючись пунктом 22 частини першої статті 26, частиною першою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити міську Програму енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026-2028 роки (далі – Програма, додається).
2. Фінансування заходів Програми здійснювати за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійні комісії міської ради: з питань економічної і інвестиційної політики, планування, бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку, підприємництва, наповнення бюджету та використання бюджетних коштів (Панченка), з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою міста, промисловості, транспорту, енергозбереження, зв’язку, інформаційних технологій та діджиталізації (Іванова), заступника міського голови Коренєва С.М.
Міський голова О. СЄНКЕВИЧ
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення міської ради
від_________________________
№ _________________________
МІСЬКА ПРОГРАМА
енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026 - 2028 роки
м. Миколаїв
1. Загальні положення
Міська Програма енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026 - 2028 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до вимог Законів України: «Про енергетичну ефективність», «Про енергетичну ефективність будівель», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про альтернативні види палива», «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», «Про Фонд енергоефективності», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», «Про регулювання містобудівної діяльності», а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1803-р «Про Національний план дій з енергоефективності на період до 2030 року» та Плану дій зі сталого енергетичного розвитку та клімату міста Миколаєва до 2030 року, затвердженого рішенням Миколаївської міської ради від 19.04.2018 № 35/103.
Програма спрямована на підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів у всіх галузях економіки громади, зменшення енергоспоживання у бюджетних установах, оптимізацію витрат на оплату енергоносіїв, а також створення умов для впровадження сучасних технологій енергозбереження та розвитку відновлюваної енергетики.
Реалізація потенціалу енергозбереження передбачає удосконалення адміністративних, економічних та організаційних механізмів управління енергоспоживанням, підвищення рівня обізнаності працівників бюджетної сфери з питань раціонального використання енергії, розвиток системи муніципального енергоменеджменту та впровадження енергетичного моніторингу.
З огляду на зростання вартості природного газу, електроенергії, вугілля та інших енергоносіїв, постає необхідність застосування нових підходів до управління енергоспоживанням, скорочення витрат та підвищення рівня енергетичної незалежності громади.
Фінансування заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів місцевого бюджету, власних коштів суб’єктів господарювання, інвестиційних ресурсів, грантів, міжнародної технічної допомоги та інших позабюджетних джерел, не заборонених законодавством України.
Реалізація комплексу заходів з енергозбереження та підвищення енергоефективності сприятиме досягненню таких цілей:
- забезпеченню доступу до недорогих, надійних, стійких і сучасних джерел енергії;
- стимулюванню сталого, інклюзивного та збалансованого економічного розвитку;
- створенню сучасної інфраструктури та впровадження інноваційних технологій;
- підвищенню рівня екологічної безпеки, життєстійкості та комфортності міського середовища;
- переходу до раціональних моделей споживання і виробництва енергії;
- реалізації заходів з адаптації до змін клімату та зменшення їх негативного впливу.
У разі потреби до Програми можуть вноситися зміни та доповнення відповідно до вимог чинного законодавства України.
2. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована Програма
Однією з найгостріших проблем України на сучасному етапі розвитку є забезпечення стабільного енергопостачання та ефективного використання енергетичних ресурсів. Від розв’язання цих питань значною мірою залежить рівень економічного зростання, соціального добробуту та енергетичної безпеки держави.
Сьогодні в Україні посилюється вплив факторів, які зумовлюють необхідність активного впровадження енергозберігаючих заходів. Серед них – постійне зростання цін на енергоносії, неефективне використання паливно-енергетичних ресурсів, руйнування енергетичної інфраструктури внаслідок воєнних дій Російської Федерації, запровадження графіків відключень споживачів від енергомереж, а також обмежені фінансові можливості для впровадження сучасних енергоефективних технологій і обладнання.
Енергозбереження в сучасних умовах — це не лише раціональне використання енергії та палива, а цілісна державна політика, заснована на науково обґрунтованому підході до виробництва, розподілу та споживання енергії. Для Миколаївської міської територіальної громади, як і для більшості міст України, характерною є висока енергоємність економіки, комунального та бюджетного секторів.
Серед основних чинників, що негативно впливають на рівень енергоефективності, слід відзначити:
- постійне зростання вартості енергоресурсів;
- недостатність фінансування з місцевих бюджетів на реалізацію енергоощадних заходів;
- відсутність централізованої системи управління у сфері енергозбереження;
- неповне оснащення об’єктів бюджетної сфери засобами обліку та регулювання енергоспоживання;
- низьку теплоізоляцію будівель;
- використання застарілого обладнання та відсутність системного застосування відновлюваних джерел енергії.
Для подолання зазначених проблем громада має зосередити зусилля на таких пріоритетних напрямах:
- залучення фінансування для реалізації проєктів з енергозбереження у бюджетній, комунальній та житловій сферах;
- зниження витрат на оплату енергоносіїв;
- використання механізму енергосервісу для впровадження енергоефективних рішень;
- проведення енергетичних аудитів для обґрунтування економічної доцільності заходів;
- стимулювання населення до раціонального енергоспоживання;
- впровадження систем енергетичного менеджменту відповідно до стандарту ISO 50001;
- розширення використання відновлюваних джерел енергії – сонячної, вітрової, водяної;
- модернізація теплогенеруючого та електротехнічного обладнання;
- підвищення рівня енергетичної культури серед жителів громади.
Особливе значення має перехід до стандартів сталого енергетичного розвитку, створення систем муніципального енергоменеджменту відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1460 «Про впровадження системи енергетичного менеджменту», а також формування нової поведінкової культури споживачів.
Поліпшення екологічного стану громади – ще один важливий аспект. Зменшення викидів забруднюючих речовин і парникових газів, зокрема CO?, є ключовою умовою сталого розвитку міста.
Рішенням Миколаївської міської ради від 06.04.2017 № 17/10 громада приєдналася до Європейської ініціативи «Угода мерів» (Covenant of Mayors), яка об’єднує місцеві та регіональні органи влади, що добровільно зобов’язуються підвищувати енергоефективність і збільшувати частку відновлюваних джерел енергії.
На виконання цих зобов’язань рішенням Миколаївської міської ради від 19.04.2018 № 35/103 було затверджено План дій зі сталого енергетичного розвитку та клімату міста Миколаєва до 2030 року (ПДСЕРК). Документ визначає стратегічну мету – скорочення викидів CO? і підвищення енергоефективності у таких секторах:
- водопостачання, водовідведення та вуличне освітлення – шляхом модернізації обладнання та впровадження альтернативної енергетики;
- громадські будівлі – через термомодернізацію та використання сучасних систем управління енергоспоживанням;
- житлові будинки – через стимулювання власників до енергомодернізації;
- міське середовище загалом – завдяки підвищенню екологічної свідомості населення та створенню комфортних умов життя.
У рамках ініціативи «Угода мерів» у Миколаєві щороку проводяться Дні сталої енергії, що популяризують енергоефективність, екологічну культуру та відновлювану енергетику серед мешканців громади.
Відповідно до Закону України «Про енергетичну ефективність», який набув чинності 13.11.2021, органи місцевого самоврядування зобов’язані впроваджувати системи енергетичного менеджменту, що включають аналіз споживання енергії, планування, реалізацію та моніторинг ефективності заходів.
Рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 24.11.2017 № 997 у бюджетній сфері міста впроваджено систему енергоменеджменту та енергомоніторингу, що базується на використанні спеціалізованого програмного забезпечення. Система дозволяє здійснювати комплексне енергопланування, контроль і аналіз споживання енергоносіїв, забезпечуючи ефективне використання бюджетних коштів.
На сьогодні моніторинг охоплює 485 будівель бюджетних установ міста. У 2018 – 2020 роках на об’єктах управління освіти Миколаївської міської ради реалізовано 36 енергосервісних договорів (ЕСКО), у межах яких встановлено індивідуальні теплові пункти з погодозалежним регулюванням подачі теплоносія. Це дозволило досягти економії паливно-енергетичних ресурсів до 35%.
Після завершення строку дії енергосервісних договорів обладнання, встановлене інвесторами, передається у власність громади, що забезпечує тривалий ефект від модернізації, підвищує комфорт у закладах освіти та знижує витрати на опалення.
3. Мета Програми
Метою Програми є забезпечення виконання вимог чинного законодавства України у сфері енергоефективності та енергозбереження, підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів, зменшення витрат на утримання будівель бюджетної, комунальної та житлової сфер, поступовий перехід від використання викопних видів палива до альтернативних джерел енергії, а також упровадження інноваційних, екологічно чистих і ресурсозберігаючих технологій.
Основними завданнями Програми є суттєве скорочення витрат, пов’язаних із енергозабезпеченням об’єктів бюджетної, комунальної сфери, житлових будинків, підприємств, організацій, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) та населення Миколаївської міської територіальної громади шляхом:
- створення сприятливих умов для залучення у сферу енергозбереження вітчизняних та іноземних інвестицій;
- досягнення рівня енергетичної ефективності будівель бюджетної сфери не нижче мінімальних вимог, установлених законодавством;
- скорочення споживання паливно-енергетичних ресурсів у бюджетній сфері шляхом проведення комплексної термомодернізації (утеплення фасадів і дахів, заміна дверей та вікон на енергоощадні конструкції);
- модернізації внутрішніх систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря;
- удосконалення систем внутрішнього та зовнішнього освітлення, зокрема із застосуванням відновлюваних джерел енергії;
- зменшення бюджетних видатків на споживання паливно-енергетичних ресурсів;
- збільшення частки використання енергії з відновлюваних джерел;
- створення ефективної системи моніторингу та контролю за споживанням і раціональним використанням енергоресурсів на території громади;
- зменшення обсягів викидів CO? та інших забруднюючих речовин, що негативно впливають на довкілля;
- стимулювання залучення інвестицій у проєкти з енергоефективної модернізації та розвитку відновлюваної енергетики;
- фінансування енергоефективних проєктів за рахунок коштів Фонду енергоефективності, механізму енергосервісу (ЕСКО) та інших доступних джерел;
- визначення пріоритетних напрямів і реальних джерел фінансування заходів з енергозбереження;
- популяризації економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження, підвищення рівня обізнаності та культури енергоспоживання серед працівників бюджетної сфери й мешканців громади.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми,
обсягів та джерел фінансування; строки та етапи виконання Програми
Визначення шляхів розв’язання проблем енергозбереження Миколаївської міської територіальної громади базується на принципах системності, комплексності, технічної та економічної доцільності. Основна мета полягає у створенні умов для підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів, зниження фінансового навантаження на місцевий бюджет, забезпечення комфортних умов перебування у будівлях бюджетної сфери, зменшення негативного впливу на довкілля та наближення до стандартів сталого розвитку європейських громад.
Розв’язання проблем енергозбереження планується здійснювати через зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів у комунальній, бюджетній сферах та серед населення громади шляхом стимулювання й упровадження енергоощадних заходів; підвищення надійності систем енергопостачання; впровадження новітніх енергоефективних технологій; популяризацію економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження; підвищення управлінського та освітнього рівня у цій сфері.
Важливим напрямом є скорочення поточних видатків місцевого бюджету через реалізацію капітальних проєктів у сфері енергоефективності, розвиток системи енергетичного менеджменту, залучення грантових і кредитних коштів, а також державних і приватних інвестицій для реалізації заходів з енергозбереження. Програма передбачає запровадження часткового використання альтернативних та місцевих видів палива у бюджетній і комунальній сферах міста, постійний моніторинг споживання енергоносіїв та впровадження нових енергоефективних рішень. Значну увагу буде приділено створенню сприятливих умов для впровадження проєктів енергоефективності, залученню коштів державного бюджету, донорських програм, грантів і механізму енергосервісу (ЕСКО).
Одним із ключових напрямів реалізації Програми стане комплексна термомодернізація будівель: утеплення фасадів і дахів, заміна старих дерев’яних віконних і дверних блоків на сучасні металопластикові, модернізація внутрішніх систем опалення, вентиляції, кондиціонування повітря та освітлення, у тому числі з використанням альтернативних джерел енергії. Також передбачається модернізація системи вуличного освітлення шляхом заміни діючих світильників на сучасні енергоефективні світлодіодні з автоматизованими системами керування, що дозволить покращити рівень безпеки, підвищити якість освітлення та зменшити споживання електроенергії.
За оцінками вітчизняних і закордонних експертів, потенціал економії енергоресурсів у будівлях громади є значним:
- електроенергії — до 65 %;
- теплової енергії — до 50 %.
Структура енергоспоживання та можливості зменшення втрат наведено в таблиці:
Елемент будівлі / системи | Частка у загальному споживанні енергії, % | Потенціал економії, % |
Зовнішні стіни | 40 | 70 |
Вікна, двері | 25 | 50 |
Вентиляція | 15 | 65 |
Гаряче водопостачання | 10 | 30 |
Дах, підлога | 8 | 50 |
Трубопроводи, арматура | 2 | 35 |
З урахуванням високих питомих витрат енергії на теплозабезпечення будівель особлива увага приділятиметься заходам із теплоізоляції та впровадженню систем енергетичного менеджменту, які забезпечують раціональне планування та контроль споживання ресурсів.
Здійснення якісної енергоефективної модернізації будівель дозволить скоротити використання природного газу та електроенергії на потреби опалення у 2–3 рази, покращити технічний стан і зовнішній вигляд об’єктів, продовжити строк їх експлуатації та суттєво зменшити витрати на комунальні послуги. Очікується, що реалізація заходів Програми сприятиме зменшенню рівня викидів парникових газів, зокрема СО?, підвищенню енергетичної незалежності громади, покращанню екологічного стану міста, створенню безпечних і комфортних умов для життя населення.
Структура енергоефективної модернізації будівель наведено в таблиці:
№ | Очікуваний результат | Показники ефективності |
1 | Зменшення споживання енергоресурсів | скорочення споживання енергії у 2–3 рази |
2 | Скорочення викидів CO? | зменшення на 30–40 % |
3 | Зниження бюджетних витрат | економія бюджетних коштів до 25 % |
4 | Підвищення комфорту в будівлях | покращання мікроклімату в закладах освіти, охорони здоров’я, культури |
5 | Продовження строку експлуатації будівель | підвищення надійності та зниження аварійності |
6 | Підвищення вартості будівель | збільшення ринкової вартості на 15–20 % |
7 | Покращання зовнішнього вигляду об’єктів | оновлення фасадів, благоустрій територій |
Програма розрахована на 2026–2028 роки. Фінансування заходів здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету Миколаївської міської територіальної громади із залученням інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, у тому числі державного бюджету, коштів Фонду енергоефективності, міжнародної технічної допомоги, грантів, донорських коштів і приватних інвестицій. Підтримка здійснення заходів з підвищення енергоефективності забезпечується, зокрема, державною установою «Фонд енергоефективності».
Енергоефективна модернізація будівель дозволить досягти таких результатів: зменшення споживання енергії та викидів СО?, скорочення вартості комунальних послуг, підвищення рівня комфорту перебування в будівлях, зменшення витрат на їх утримання та ремонт, продовження строку експлуатації, підвищення ринкової вартості об’єктів і покращання зовнішнього вигляду міста. У цілому реалізація Програми стане важливим кроком на шляху до формування енергоефективної, безпечної та екологічно стійкої громади.
5. Перелік завдань і заходів Програми та результативні показники
Реалізація Програми здійснюватиметься шляхом виконання заходів, передбачених відповідними завданнями, що викладені у додатку 2.
Оцінювання ефективності виконання Програми здійснюватиметься за результативними показниками, наведеними у додатку 3.
6. Очікуваний результат, ефективність Програми
Очікувані результати впровадження ефективної системи енергозбереження в Миколаївській міській територіальній громаді.
Запровадження ефективної системи управління енергозбереженням, а також реалізація комплексу заходів з підвищення енергоефективності бюджетних установ у межах Миколаївської міської територіальної громади забезпечать досягнення таких стратегічних цілей:
1) залучення зовнішнього фінансування:
- привернення грантових та інвестиційних ресурсів для реалізації енергоефективних проєктів шляхом застосування сучасних підходів і впровадження кращих європейських практик;
2) оптимізація бюджетних витрат:
- зменшення витрат з місцевого бюджету на оплату паливно-енергетичних ресурсів завдяки модернізації систем опалення, освітлення, утеплення будівель тощо;
3) економія енергоресурсів:
- скорочення споживання електроенергії, тепла, води та інших ресурсів у бюджетних і комунальних установах через впровадження енергоощадних технологій;
4) підвищення ефективності управління:
- розвиток системи енергоменеджменту у бюджетному секторі, що забезпечить прозорість, контроль і аналіз споживання енергії на основі даних;
5) формування енергосвідомості:
- сприяння зміні поведінкових моделей шляхом виховання відповідального ставлення до використання енергоресурсів серед працівників установ і мешканців громади;
6) покращання умов у закладах бюджетної сфери:
- створення комфортного мікроклімату в навчальних, медичних та адміністративних установах, що позитивно вплине на якість надання послуг, здоров’я та продуктивність праці;
7) підвищення енергоефективності житлового фонду:
- зменшення витрат домогосподарств на оплату житлово-комунальних послуг, стимулювання мешканців до інвестування в енергоефективність власного житла, покращання технічного стану та енергетичних характеристик будівель;
8) зменшення викидів парникових газів:
- зниження антропогенних навантажень на довкілля, у тому числі обсягів викидів CO?, через впровадження низьковуглецевих технологій;
9) протидія зміні клімату:
- внесок громади у національні та глобальні зусилля щодо пом’якшення наслідків кліматичних змін шляхом реалізації кліматично орієнтованих рішень;
10) подовження терміну експлуатації будівель:
- підвищення довговічності об’єктів житлового та бюджетного фонду за рахунок модернізації інженерної інфраструктури, теплоізоляції та запобігання передчасному зносу.
7. Фінансове забезпечення Програми
Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок:
- коштів бюджету Миколаївської міської територіальної громади;
- інвестиційних надходжень;
- грантів, включаючи міжнародну технічну допомогу;
- коштів державного бюджету України (у разі передбачення відповідного фінансування);
- інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.
Обсяг видатків з бюджету Миколаївської міської територіальної громади на реалізацію заходів Програми визначається щорічно відповідно до можливостей місцевого бюджету та затверджується в межах асигнувань, передбачених на відповідний бюджетний період.
Заходи Програми можуть реалізовуватися на умовах співфінансування з різних джерел фінансування.
Пріоритет у фінансуванні надається:
- заходам, що забезпечують найбільший економічний та/або соціальний ефект;
- проєктам з підтвердженим зовнішнім фінансуванням (грантовим або інвестиційним);
- заходам, які передбачають зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів у бюджетних установах;
- заходам, спрямованим на зниження викидів парникових газів та адаптацію до змін клімату.
Органи місцевого самоврядування, відповідальні за реалізацію Програми, у межах своїх повноважень сприятимуть залученню коштів державного бюджету, коштів міжнародних фінансових організацій, донорських установ, приватних інвесторів та інших партнерів з метою забезпечення комплексного та сталого фінансування енергоефективних заходів.
8. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координацію та контроль за виконанням завдань і заходів Програми здійснює управління капітального будівництва Миколаївської міської ради.
Протягом усього періоду реалізації Програми управління забезпечує:
- організацію поточного моніторингу стану виконання завдань і заходів;
- підготовку та подання інформаційно-аналітичних матеріалів щодо ходу реалізації Програми до відповідних структурних підрозділів та виконавчих органів Миколаївської міської ради;
- щорічне подання звітної інформації про проміжні результати реалізації Програми.
Оцінка ефективності реалізації Програми здійснюється за результатами аналізу досягнення встановлених результативних показників (додаток 3), рівня освоєння фінансування, відповідності реалізованих заходів очікуваним результатам, а також за критеріями соціально-економічного ефекту.
За результатами проміжного моніторингу або за ініціативою відповідальних виконавців може здійснюватися перегляд та коригування положень Програми. Коригування здійснюється у встановленому порядку.
Після завершення строку реалізації Програми управління капітального будівництва Миколаївської міської ради, у місячний термін, готує підсумковий звіт про її виконання та подає його на розгляд постійної комісії Миколаївської міської ради з питань економічної і інвестиційної політики, планування, бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку, підприємництва, наповнення бюджету та використання бюджетних коштів.
____________________________________________________
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
міської Програми енергозбереження та енергоефективності Миколаївської міської територіальної громади на 2026-2028 роки
Програму затверджено рішенням міської ради від __________ №______________
Ініціатор Програми – управління капітального будівництва Миколаївської міської ради.
Розробник Програми – управління капітального будівництва Миколаївської міської ради.
Відповідальний виконавець (головний розпорядник коштів) – управління капітального будівництва Миколаївської міської ради.
Термін виконання Програми: 2026-2028 роки.
Орієнтовані обсяги та джерела фінансування:
- обсяги фінансування: кошти, передбачені на виконання Програми, для відповідального виконавця (головного розпорядника коштів) будуть затверджені у видатках бюджету Миколаївської міської територіальної громади на відповідний рік;
- джерела фінансування: кошти бюджету Миколаївської міської територіальної громади, інвестиції, гранти та інші джерела фінансування, не заборонені законодавством України.
Джерела фінансування | Обсяг фінансування* | У тому числі за роками, тис. грн | ||
2026 | 2027 | 2028 | ||
Місцевий бюджет | 325 125 | 95 075 | 115 025 | 115 025 |
Державний бюджет | - | - | - | - |
Інвестиції, гранти, інші джерела фінансування | 419 000 | 124 000 | 147 500 | 147 500 |
Всього: | 744 125 | 219 075 | 262 525 | 262 525 |
* Примітка: остаточний обсяг визначається рішенням міської ради під час затвердження та виконання міського бюджету м. Миколаєва на відповідний бюджетний рік, без внесення змін до обсягів видатків, передбачених заходами Програми.
Додаток 2
до Програми
ПЕРЕЛІК
заходів міської Програми енергозбереження та енергоефективності
Миколаївської міської територіальної громади
на 2026-2028 роки
№ з/п | Перелік заходів Програми | Строк виконання заходу | Виконавці | Джерела фінансування | Орієнтовні обсяги фінансування (тис. грн) | Очікуваний результат | |||
у тому числі за роками | Всього | ||||||||
2026 | 2027 | 2028 | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1. | Виконання заходів з енергетичної сертифікації та технічних обстежень будівель комунальної форми власності | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 500 | 1 000 | 1 000 | 2 500 | Здійснення енергетичних аудитів та технічних обстежень будівель |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 500 | 1 000 | 1 000 | 2 500 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
2. | Виконання заходів з термомодернізації будівель бюджетної сфери, у т.ч. проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 100 000 | 100 000 | 100 000 | 300 000 | Виконання завдань Програми соціально-економічного розвитку м. Миколаєва та проведення робіт з термомодернізації будівель бюджетної сфери, економія енергоресурсів |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 150 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 150 000 | |||||
3. | Заходи щодо енергозбереження та енергоефективності, у т.ч. проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 60 000 | Запровадження заходів щодо енергозбереження та енергоефективності у м. Миколаєві, модернізація вуличного освітлення, зменшення споживання енергоносіїв |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 60 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
4. | Капітальний ремонт вузлів комерційного обліку енергоносіїв з облаштуванням систем автоматичної передачі даних в будівлях бюджетної сфери, у т.ч. проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 2 000 | 3 000 | 3 000 | 8 000 | Створення автоматичної системи енергетичного моніторингу споживання ПЕР в бюджетній сфері, підвищення точності передачі показників приладів обліку |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 2 000 | 3 000 | 3 000 | 8 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
5. | Організація та супровід юридичних осіб, що перебувають у комунальній власності при укладанні договорів (ЕСКО-механізм) до здійснення енергоефективних заходів на об’єктах комунальної форми власності | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 3 000 | Залучення приватних інвестицій в енергоефективні заходи на об’єктах комунальної форми власності, впровадження ЕСКО-механізму приватними інвесторами – енергосервісними компаніями, що надасть скорочення витрат на споживання комунальних послуг та енергоносіїв |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 3 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
6. | Розробка плану дій щодо клімату та енергії Миколаївської міської територіальної громади до 2030 року, що містить в собі муніципальний енергетичний план МЕП | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 3 000 | - | - | 3 000 | Створення Плану дій щодо клімату та енергії Миколаївської міської територіальної громади до 2030 року |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 3 000 | - | - | 3 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
7. | Встановлення на об’єктах бюджетної сфери міста енергогенеруючих станцій, що працюють з використанням відновлюваних джерел енергії (СЕС, ВЕС, теплові насоси, біогаз тощо) | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 30 000 | 45 000 | 45 000 | 120 000 | Реалізація проєктів зі встановлення гібридної енергетичної платформи, яка поєднує вітрові, сонячні, тощо, накопичувальні та споживчі блоки |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 10 000 | 15 000 | 15 000 | 40 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | 20 000 | 30 000 | 30 000 | 80 000 | |||||
8. | Впровадження автоматизованої системи енергомоніторингу (АСЕМ) будівель бюджетної сфери Миколаївської міської ради. | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 300 | 200 | 200 | 700 | Система АСЕМ дозволить підключитися до майже всіх вже існуючих лічильників (теплової енергії, електроенергії, природного газу, холодної та гарячої води) шляхом встановлення та підключення модулів дистанційної передачі даних або шляхом заміни застарілих лічильників без цих модулів. За необхідності можливо розширити перелік контрольованих параметрів (температури, вологості, тиску, концентрації вуглекислого газу тощо) |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 300 | 200 | 200 | 700 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
9. | Встановлення систем моніторингу якості навколишнього середовища | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 2 000 | 17 000 | 17 000 | 36 000 | Розташування в окремих районах міста датчиків моніторингу якості повітря та станцій моніторингу якості річкової води. |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 2 000 | 17 000 | 17 000 | 36 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
10 | Проведення тренінгів та семінарів з питань налагодження діяльності системи енергоменеджменту та енергомоніторингу | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 120 | 150 | 150 | 420 | Проведення тренінгів та семінарів з питань налагодження діяльності системи енергоменеджменту та енергомоніторингу |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 120 | 150 | 150 | 420 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
11 | Фінансування заходів Європейської енергетичної відзнаки | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 55 | 75 | 75 | 205 | Фінансування заходів Європейської енергетичної відзнаки |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 55 | 75 | 75 | 205 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
12 | Висвітлювання діяльності управління в ЗМІ в частині популяризації заходів з енергозбереження та їх переваг | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 100 | 100 | 100 | 300 | Висвітлювання діяльності управління в ЗМІ в частині популяризації заходів з енергозбереження та їх переваг |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 100 | 100 | 100 | 300 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | - | - | - | - | |||||
13 | Реалізація та впровадження інвестиційних проєктів, проєктів міжнародної технічної допомоги та інших заходів у т.ч. шляхом співфінансування публічних інвестиційних проєктів | 2026-2028 | Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради | Всього, у т.ч.: | 60 000 | 75 000 | 75 000 | 210 000 | Зміцнення фінансової спроможності бюджету Миколаївської міської територіальної громади |
бюджет Миколаївської міської територіальної громади | 6 000 | 7 500 | 7 500 | 21 000 | |||||
інші джерела, не заборонені чинним законодавством | 54 000 | 67 500 | 67 500 | 189 000 | |||||
| ВСЬОГО: |
|
|
| 219 075 | 262 525 | 262 525 | 744 125 |
|
Додаток 3
до Програми
РЕЗУЛЬТАТИВНІ ПОКАЗНИКИ
міської Програми енергозбереження та енергоефективності
Миколаївської міської територіальної громади
на 2026-2028 роки
№ з/п | Показники | Одиниця виміру | Роки | ||
2026 | 2027 | 2028 | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Виконання заходів з енергетичної сертифікації та технічних обстежень будівель комунальної форми власності | ||||
1 | затрат | ||||
обсяг затрат на розробку енергетичних сертифікатів | тис. грн | 250 | 500 | 500 | |
обсяг затрат щодо виконання технічних обстежень | тис. грн | 250 | 500 | 500 | |
потреба у розробці енергетичних сертифікатів | од. | 10 | 20 | 20 | |
потреба у виконанні технічних обстежень | од. | 10 | 20 | 20 | |
2 | продукту | ||||
заплановано розробити енергетичних сертифікатів | од. | 10 | 20 | 20 | |
заплановано провести технічні обстеження | од. | 10 | 20 | 20 | |
3 | ефективності | ||||
середні витрати на розробку одного енергетичного сертифіката | тис. грн | 25 | 25 | 25 | |
середні витрати для виконання технічного обстеження однієї будівлі | тис. грн | 25 | 25 | 25 | |
4 | якості | ||||
відсоток розроблених енергетичних сертифікатів до запланованих програмою на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
відсоток виконаних технічних обстежень до запланованих програмою на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
2 | Виконання заходів з термомодернізації будівель бюджетної сфери, у т.ч. проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | ||||
1 | затрат | ||||
обсяг затрат на виконання термомодернізації об’єктів будівництва | тис. грн | 100 000 | 100 000 | 100 000 | |
2 | продукту | ||||
кількість об’єктів, які планується термомодернізувати | од. | 2 | 2 | 2 | |
площа термомодернізації об’єктів | км (кв. м) | 8 000 | 8 000 | 8 000 | |
3 | ефективності | ||||
середні видатки для термомодернізацію одного об’єкта | тис. грн | 50 000 | 50 000 | 50 000 | |
середні видатки на термомодернізацію одного м.кв | тис. грн | 12,500 | 12,500 | 12,500 | |
4 | якості | ||||
рівень готовності термомодернізації об’єктів | % | 100 | 100 | 100 | |
3 | Заходи щодо енергозбереження та енергоефективності, у тому числі проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | ||||
1 | затрат | ||||
обсяг затрат на впровадження заходів з енергозбереження та енергоефективності на об’єктах будівництва | тис. грн | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |
2 | продукту | ||||
площа приміщень на яких впроваджуються заходи з енергозбереження та енергоефективності | кв. м | 24 000 | 24 000 | 24 000 | |
кількість об’єктів, на яких впроваджуються заходи з енергозбереження та енергоефективності | од. | 12 | 12 | 12 | |
3 | ефективності | ||||
середні видатки на ремонт 1 кв. м | тис. грн | 0,833 | 0,833 | 0,833 | |
середні видатки на впровадження заходів з енергозбереження та енергоефективності на 1 об’єкті | тис. грн | 1 667 | 1 667 | 1 667 | |
4 | якості | ||||
обсяг річної економії бюджетних коштів на оплату енергоресурсів внаслідок проведення капітальних ремонтів з метою запровадження заходів енергозбереження від запланованих | % | 12 | 12 | 12 | |
4 | Капітальний ремонт вузлів комерційного обліку енергоносіїв з облаштуванням систем автоматичної передачі даних в будівлях бюджетної сфери, в т.ч. проєктно-вишукувальні роботи та експертиза | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків для ремонту приладів обліку енергоносіїв | тис. грн | 2000 | 3000 | 3000 | |
продукту | |||||
запланована кількість приладів обліку енергоносіїв | од. | 60 | 100 | 100 | |
ефективності | |||||
середні видатки для придбання одного приладу обліку енергоносіїв | тис. грн | 33,333 | 30 | 30 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
щорічна економія бюджетних коштів після встановлення відремонтованих приладів | % | 10 | 10 | 10 | |
5 | Організація та супровід юридичних осіб, що перебувають у комунальній власності при укладанні договорів (ЕСКО-механізм) до здійснення енергоефективних заходів на об’єктах комунальної форми власності | ||||
1 | затрат | ||||
обсяг видатків | тис. грн | 1000 | 1000 | 1000 | |
2 | продукту | ||||
кількість укладених договорів (ЕСКО-механізмів) | од. | 3 | 3 | 3 | |
3 | ефективності | ||||
середні видатки на укладання одного договору (ЕСКО-механізму) | тис. грн | 333,333 | 333,333 | 333,333 | |
4 | якості | ||||
обсяг річної економії бюджетних коштів внаслідок укладення договорів (ЕСКО-механізмів) | % | 15 | 15 | 15 | |
6 | Розробка плану дій щодо клімату та енергії Миколаївської міської територіальної громади до 2030 року, що містить в собі муніципальний енергетичний план МЕП | ||||
1 | затрат | ||||
розробка плану дій щодо клімату та енергії Миколаївської міської територіальної громади до 2030 року | тис. грн | 3 000 | - | - | |
2 | продукту | ||||
запланована кількість заходів | од. | 1 | - | - | |
3 | ефективності | ||||
середні видатки на проведення одного заходу | тис. грн | 3 000 | - | - | |
4 | якості | ||||
забезпечення динаміки заходу в порівнянні із попередніми роками | % | 100 | - | - | |
7 | Встановлення на об’єктах бюджетної сфери міста енергогенеруючих станцій, що працюють з використанням відновлюваних джерел енергії (СЕС, ВЕС, теплові насоси, біогаз тощо) | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на встановлення на об’єктах бюджетної сфери міста енергогенеруючих станцій | тис. грн | 30 000 | 45 000 | 45 000 | |
продукту | |||||
запланована кількість об’єктів бюджетної сфери | од. | 8 | 10 | 10 | |
ефективності | |||||
середні видатки на встановлення енергогенеруючих станцій на одному об’єкті бюджетної сфери міста | тис. грн | 3 750 | 4 500 | 4 500 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
щорічна економія бюджетних коштів після встановлення енергогенеруючих станцій | % | 15 | 15 | 15 | |
8 | Впровадження автоматизованої системи енергомоніторингу (АСЕМ) будівель бюджетної сфери Миколаївської міської ради | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на впровадження АСЕМ | тис. грн | 300 | 200 | 200 | |
продукту | |||||
запланована кількість впроваджених заходів АСЕМ | од. | 1 | 1 | 1 | |
ефективності | |||||
середні видатки на впровадження АСЕМ | тис. грн | 300 | 200 | 200 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
щорічна економія бюджетних коштів після впровадження АСЕМ | % | 10 | 10 | 10 | |
9 | Встановлення систем моніторингу якості навколишнього середовища | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на встановлення систем моніторингу якості навколишнього середовища | тис. грн | 2 000 | 17 000 | 17 000 | |
продукту | |||||
запланована кількість встановлених приладів систем моніторингу якості навколишнього середовища | од. | 4 | 34 | 34 | |
ефективності | |||||
середні видатки на встановлення одного приладу систем моніторингу якості навколишнього середовища | тис. грн | 500 | 500 | 500 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
10 | Проведення тренінгів та семінарів з питань налагодження діяльності системи енергоменеджменту та енергомоніторингу | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на проведення тренінгів та семінарів з питань налагодження діяльності системи енергоменеджменту та енергомоніторингу | тис. грн | 120 | 150 | 150 | |
продукту | |||||
запланована кількість тренінгів та семінарів | од. | 4 | 4 | 4 | |
ефективності | |||||
середні видатки на проведення одного тренінгу або семінару | тис. грн | 30 | 37,5 | 37,5 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
11 | Фінансування заходів Європейської енергетичної відзнаки | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на реалізацію заходів Європейської енергетичної відзнаки | тис. грн | 55 | 75 | 75 | |
продукту | |||||
запланована кількість заходів Європейської енергетичної відзнаки | од. | 1 | 1 | 1 | |
ефективності | |||||
середні видатки на реалізацію одного заходу Європейської енергетичної відзнаки | тис. грн | 55 | 75 | 75 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
12 | Висвітлювання діяльності управління в ЗМІ в частині популяризації заходів з енергозбереження та їх переваг | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на висвітлювання діяльності управління в ЗМІ та популяризація переваг енергозбереження | тис. грн | 100 | 100 | 100 | |
продукту | |||||
запланована кількість заходів з висвітлювання діяльності управління в ЗМІ та популяризація переваг енергозбереження | од. | 4 | 4 | 4 | |
ефективності | |||||
середні видатки на проведення одного заходу | тис. грн | 25 | 25 | 25 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
13 | Реалізація та впровадження інвестиційних проєктів, проєктів міжнародної технічної допомоги та інших заходів у т.ч. шляхом співфінансування публічних інвестиційних проєктів | ||||
затрат | |||||
обсяг видатків на реалізацію проєктів із залученням коштів міжнародних фінансових організацій та фондів | тис. грн | 60 000 | 75 000 | 75 000 | |
продукту | |||||
кількість об’єктів, які планується реалізувати | од. | 2 | 3 | 3 | |
площа об’єктів на яких реалізуються проєкти | км (кв. м) | 2 000 | 3 000 | 3 000 | |
ефективності | |||||
середні видатки на реалізацію одного проєкту | тис. грн | 30 000 | 25 000 | 25 000 | |
середні видатки на один м.кв при реалізації проєкту | тис. грн | 30 | 25 | 25 | |
якості | |||||
відсоток проведених заходів до запланованих на рік | % | 100 | 100 | 100 | |
щорічна економія бюджетних коштів після реалізації проєктів | % | 15 | 15 | 15 | |
ОПУБЛІКОВАНО 28.11.2025
Потенціал
економії, %