ЕКОЛОГІЧНА ПОЛІТИКА М.МИКОЛАЄВА
(інформація актуальна станом на 05.04.2021)
ВСТУП
У січні 1999 року м.Миколаїв, в особі виконкому Миколаївської міської ради, одним із перших в Україні підписав Аальборзьку Хартію і включився в кампанію по стійкому розвитку великих і малих європейських міст, взявши на себе зобов’язання за активною участю громадськості розробити і прийняти стратегічний план дій на ХХІ століття для досягнення стійкого розвитку.
10 грудня 1999 року Миколаївська міська рада прийняла Концепцію екологічного розвитку м.Миколаєва в ХХІ столітті й Місцевий план дій на ХХІ століття, які були розроблені за активною участю понад 40 тисяч представників міської громади і попередньо погоджені з нею шляхом проведення загальних слухань на загальноміському екологічному форумі 7 грудня 1999 року.
Прийнявши ці документи, Миколаїв став першим містом України, яке має свою екологічну політику, що було відзначено на семінарі Асоціації міст України з питань екологічної політики на міському рівні, який пройшов 26‑27 квітня 2000 року в м.Миколаєві. Відповідно до розпорядження міського голови від 02.03.2000 №95р, з метою виконання міжнародних зобов’язань м.Миколаєва, подальшого розвитку Концепції та її виконання була створена постійна робоча група, яка виконувала роботу в тісному контакті з міською громадою. З метою поглиблення роботи у даному напрямку в лютому 2000 року виконком Миколаївської міської ради приєднався до Ініціативи по загальноєвропейських індикаторах, підписавши відповідну угоду.
Необхідно зазначити, що Екологічна політика міста Миколаєва (далі – Екологічна політика) і Місцевий план дій на ХХІ століття не є догмою навіть після прийняття міською радою, а вимагають постійного вдосконалення і корегування, які повинні погоджуватися з громадськістю.
У 2011 році відповідно до розпоряджень Миколаївського міського голови від 10.06.11 №281р “Про створення робочої групи для вивчення питання внесення змін та доповнень до Концепції екологічного розвитку м.Миколаєва в ХХІ столітті”, від 23.06.11 №303р “Про внесення доповнень до розпорядження міського голови від 10.06.11 № 281р” було створено робочу групу для вивчення питання щодо внесення змін та доповнень до Концепції екологічного розвитку м.Миколаєва в ХХІ столітті (далі – робоча група). До складу робочої групи увійшли 11 депутатів Миколаївської міської ради, 4 заступники міського голови, заступник начальника управління з охорони навколишнього природного середовища та благоустрою департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, керівники 5 громадських організацій. Хід роботи робочої групи висвітлювався на офіційному сайті Миколаївської міської ради.
Згідно з рішенням робочої групи на підставі цієї Екологічної політики буде розроблена Стратегія екологічної політики міста Миколаєва на період з 2012 по 2018 роки з урахуванням новітніх підходів до розробки інвестиційно важливих стратегічних документів з питань місцевого розвитку.
ВИКЛАД ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Метою Екологічної політики є вироблення таких стратегічних напрямків екологічного розвитку міста, які дозволять досягнути стійкого розвитку і при одночасному розв’язанні екологічних проблем створять нові робочі місця, забезпечать здорове навколишнє середовище, знизять захворюваність від екологічних чинників, дозволять досягнути якісно нового рівня життя городян і будуть обов’язково враховуватися в подальшому плануванні соціально-економічного розвитку м.Миколаєва в ХХІ столітті.
Основою Екологічної політики, як єдиного задуму екологічного розвитку міста, є стійкий розвиток. Це багатогранне поняття, що означає гармонійний розвиток економіки, соціальної сфери і навколишнього середовища в нерозривному взаємозв’язку. У кінці ХХ століття стало зрозумілим, що без розв’язання проблем навколишнього середовища неможливий стійкий розвиток суспільства в цілому, бо від стану навколишнього середовища залежить рівень якості життя людей, їх здоров’я і довголіття. Стійкий розвиток означає розвиток без заподіяння збитку основним екологічним, соціальним й економічним процесам, причому не завдає шкоди екологічним і суспільним системам, від яких ці процеси залежать, тобто нинішні покоління використовують ресурси навколишнього середовища, не зашкоджуючи майбутньому. Мова йде про досягнення змін загальної картини виробництва і споживання, здатної забезпечити всіх людей, які проживають нині та житимуть у майбутньому, достатньою кількістю соціальних й економічних послуг у межах, заданих умовами навколишнього середовища.
Екологічна політика – це процес розвитку місцевої політики з метою досягнення стійкого розвитку. Вона дає шанс міській владі розвивати більш інтегрований підхід до екологічних, економічних і соціальних завдань, а також працювати в демократичному партнерстві з жителями Миколаєва саме таким чином, який в перспективі є взаємовигідним. Кидаючи виклик традиційним підходам, структурам і процедурам, Екологічна політика проводить таким чином реформу управління. Керуючись Екологічною політикою, міська влада отримує можливість більш стійко управляти як своїми власними структурами, так і всією міською територією.
Для міської влади прийняття і реалізація Екологічної політики означає:
- зобов’язання щодо постійного покращання стану навколишнього середовища і запобігання його забрудненню;
- зобов’язання відповідно до природоохоронного законодавства, нормативно-правових актів і міжнародних зобов’язань, за які виконком міської ради несе відповідальність;
- інтегрування цілей стійкого розвитку в політику і діяльність місцевої влади;
- підвищення обізнаності та освіченості жителів;
- консультації з населенням і залучення його до процесу міського планування;
- партнерство з громадськістю;
- оцінку, моніторинг та інформування про прогрес у напрямку стійкості.
Аналіз пропозицій до Місцевого плану дій на ХХІ століття, який проводився з урахуванням повторюваних конкретних пропозицій і збігу думок органів влади та громадськості, дозволив визначити пріоритетні напрямки й способи їх реалізації.
Екологічна політика є обов’язковою для виконання виконавчими органами Миколаївської міської ради відповідно до Системи відповідальності керівників підрозділів і самостійних управлінь Миколаївського виконавчого комітету за виконання схеми екологічного менеджменту та аудиту EMAS, затвердженої Миколаївським міським головою в 2004 році. Всі поточні, перспективні і стратегічні плани, проекти і програми соціально-економічного розвитку повинні направлятися до управління з охорони навколишнього природного середовища та благоустрою департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та до юридичного управління Миколаївської міської ради на перевірку їх відповідності Екологічній політиці та Місцевого плану дій і оцінки впливу на навколишнє середовище.
ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ ЕКОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ
Основними стратегічними напрямками екологічного розвитку міста є:
- реконструкція водно-каналізаційного господарства;
- утилізація побутових і промислових відходів;
- розвиток громадського транспорту та велоруху;
- реконструкція дорожньо-транспортного господарства;
- комплексний благоустрій міста;
- екологічне виховання та освіта;
- екологічне управління містом;
- раціональне землекористування;
- придбання екологічно чистих товарів та отримання послуг.
СПОСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ НАПРЯМКІВ
Конкретні заходи містяться в Місцевому плані дій на ХХІ століття. Екологічна політика міста виходить з наявності жорстких фінансових обмежень, в яких знаходиться міська влада і які будуть зберігатися ще досить тривалий період часу. Тому в перші 5-10 років розвиток повинен здійснюватися за рахунок внутрішніх міських резервів та інвестиційних проектів.
Аналіз ситуації, що склалася в місті, з урахуванням світового досвіду, показує, що до числа недостатньо вживаних або невживаних резервів відносяться:
- тверді побутові відходи, які при спаленні на сміттєспалювальному заводі можуть покривати значну частину потреби міста в теплі та електроенергії, а також можуть окремо збиратися (наприклад, папір) і вторинно перероблятися;
- водоспоживання, яке може бути значно скорочене за рахунок установлення приладів обліку всім споживачам, корегування нормативів водоспоживання і ціни на воду, при цьому буде значно скорочена кількість господарсько-побутових стічних вод;
- водорозподіл і водовідведення, які на цей час недостатньо досконалі і тому енергоємні;
- тепло стічних каналізаційних вод;
- брикетоване паливо з органічних відходів рослинного походження для котельних замість вугілля;
- зниження витрат на опалення будівель, за рахунок усунення теплових витоків;
- переробка опалого листя і зрізаних гілок на компост з подальшою його реалізацією як добрива;
- удосконалення системи управління містом;
- землекористування.
Необхідно зазначити, що важливим, але недооціненим до цього часу, резервом є екологічне виховання та освіта. Належне екологічне виховання з раннього віку дозволить виховати покоління, не схильне до вандалізму (усунення наслідків якого вимагає значних витрат міських коштів) і готове до виконання нових міських програм.
Частина вищеперерахованих резервів може бути використана за умови залучення значних інвестицій (наприклад, будівництво сміттєспалювального заводу, реконструкція міського водоканалу), а інша частина (наприклад, установлення приладів обліку водоспоживання, муніципальний збір відходів паперу, переробка опалого листя на компост, заміна вугілля на брикетоване паливо з відходів рослинного походження) їх не вимагає.
ІНДИКАТОРИ СТІЙКОГО ЕКОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ
Індикаторами стійкого розвитку є:
- Задоволеність населення – відсоток городян, які задоволені станом навколишнього середовища в м.Миколаєві.
- Фінансування екологічних проблем – відсоток і сума бюджетних та інших коштів, направлених протягом року на вирішення екологічних проблем міста.
- Пасажирські перевезення – кількість пасажирів, перевезених міським електротранспортом протягом року та їх частка в загальноміських перевезеннях всіма видами транспорту.
- Доступність громадських зон відпочинку – відсоток площ зелених насаджень у загальноміській території та відсоток городян, які мешкають на відстані менше 300 м від громадських зелених зон згідно із загальноєвропейськими індикаторами.
- Якість атмосферного повітря – кількість перевищень допустимих концентрацій на рік кожної із вибраної забруднюючої речовини (окис вуглецю, азоту двоокис, сірчаний ангідрид, зважені речовини, пил та ін.).
- Шумове забруднення – відсоток населення, який піддається впливу високого рівня екологічного шуму, та рівень шуму на окремих ділянках міської території.
- Якість поверхневих вод – результати аналізів поверхневих вод на хімічне й бактеріологічне забруднення річок Південний Буг та Інгул у межах міста, зокрема на міських пляжах.
- Якість питної водопровідної води – відсоток проб, які відповідають стандарту.
- Використання природних ресурсів - середнє споживання питної води, гарячої води, електроенергії, газу, теплової енергії на одного мешканця міста на добу (у рік).
- Стійкість землекористування – відсоток урбанізованої, захищеної території, густота населення на урбанізованій території; кількість запущених і забруднених земель; відсоток нового будівництва в зелених зонах, на запущених та забруднених землях; відсоток нової забудови в зелених зонах, на запущених та забруднених землях; площа оновлених будівель, які раніше були занедбаними; освоєння запущених земель для спільного користування, очищення забруднених земель.
- Стійкість управління навколишнім середовищем – відсоток організацій, які здійснюють процедури екологічного менеджменту.
- Здоров’я городян – показники захворюваності, які обумовлені станом навколишнього середовища, холерою, вірусним гепатитом, кишковими розладами тощо.
- Продукція, що сприяє стійкості – відсоток сертифікованої продукції в загальному споживанні.
- Тварини в місті:
- кількість мешканців, що звернулись за медичною допомогою в результаті укусів безпритульних агресивних тварин;
- кількість тварин, зареєстрованих відповідно до Правил утримання домашніх собак та котів у м. Миколаєві.
- Індикатори по ТПВ та іншим відходам:
- кількість ТПВ, утворених на 1 мешканця міста;
- кількість ТПВ, вивезених на міське звалище;
- кількість і доля ТПВ, які зібрані роздільно та направлені на переробку, по видам, у т.ч. рослинні;
- відсоток приватних домоволодінь, які уклали угоду на вивезення ТПВ;
- відсоток підприємств всіх форм власності загального харчування та магазинів, які уклали угоду на вивіз ТПВ;
- відсоток промислових підприємств, які уклали угоди на вивезення ТПВ та тих, що вивозять ТПВ власним транспортом по талонах;
- відсоток підприємств, які отримали ліміти на розміщення відходів;
- кількість інших відходів, утворених на душу населення;
- кількість інших відходів, вивезених на міське звалище;
- кількість стихійних сміттєзвалищ (м3).
Індикатор №1 вимірюється 1 раз на 3-5 років опитуванням 0,25% загального населення міста, але не менше 1000 осіб у всіх районах міста пропорційно їх населенню. Індикатори №№ 5, 6, 7 вимірюються регулярно по нормативах відповідних контролюючих організацій з щорічним узагальненням результатів. Решта індикаторів вимірюється один раз на рік. Результати публікуються в щорічному звіті в ЗМІ порівняно з попереднім періодом.
ОЦІНКА, РЕАГУВАННЯ ТА ІНФОРМУВАННЯ
Індикатори повинні щорічно доповідатися постійній комісії міської ради з питань екологічної політики, охорони навколишнього середовища та ресурсозбереження та міській раді з аналізом результатів та пропозиціями, які заходи необхідно вжити у разі погіршення ситуації Ця доповідь повинна бути частиною схеми EMAS і передбачати екологічну програму заходів щодо покращання ситуації.
Шляхом контролю за виконанням Місцевого плану дій і за допомогою індикаторів виконком міської ради проводить щорічну оцінку ефективності зроблених зусиль і визначає відстань до мети. Оцінка у вигляді звіту публікується в ЗМІ. Такий підхід дозволить кожному ясно зрозуміти стан справ.
МІСЦЕВИЙ ПЛАН ДІЙ
1. КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО
ВОДОПОСТАЧАННЯ
- Реконструкція водно-каналізаційного господарства.
- Забезпечення приладами обліку води по всім категоріям споживачів.
- Заміна хлорування питної води на менш шкідливий вид її знезараження.
- Пошук альтернативних джерел питного водопостачання, наприклад, підруслових.
- Капітальний ремонт споруджень на території міських очисних споруд водопроводу.
- Проектування та будівництво відстійника №1 на очисних спорудах водопроводу.
- Будівництво лабораторії контролю якості питної води на очисних спорудах водопроводу.
- Налагодження водопостачання на всіх територіях міських парків.
- Забезпечення у 100% об’ємі населення всього міста якісним централізованим питним водопостачанням.
- Забезпечення установками доочищення та знезараження питної води всіх дитячих лікарень, зокрема дитячого кардіоревматологічного санаторію “Південний”.
- Організація виробництва установок доочищення та знезараження води для колективного користування.
- Будівництво дюкеру через р. Південний Буг (між мкр. Намив та В.Коренихою) для забезпечення питною водою Варварівки та В.Коренихи.
- Будівництво дюкеру через р. Інгул для забезпечення питною водою мкр. Північний.
- Реконструкція Жовтневого водосховища та очищення від замулення.
- Тампонаж шахтних колодязів центральної частини міста.
- Будівництво ІІ черги мережі водопостачання Богоявленського;
- Будівництво дюкеру Д 600 через р. Інгул для забезпечення питною водою мкр. Північний.
- Забезпечення установками доочищення та знезараження питної води всіх дитячих лікарень.
- Організація заходів щодо очищення рік від бруду, мулу тощо та поглиблення їх дна.
- Забезпечення нормативного питного режиму (від 1 до 3 літрів на особу) в дитячих дошкільних закладах, школах, ліцеях тощо шляхом встановлення ємкостей з якісною питною водою.
- Запровадження практики використання доочищеної води для пиття у закладах охорони здоров’я, освіти тощо, в районах міста, де відсутнє централізоване водопостачання.
- Розгляд питання щодо розробки проекту підземного фільтруючого бар’єра для очищення підземних вод, забруднених міським звалищем.
КАНАЛІЗАЦІЯ
Побутова
- Реконструкція очисних споруд каналізації.
- Реконструкція головної насосної станції каналізації.
- Реконструкція I нитки напірного колектора від І перемички (у районі морпорту) до Галицинівських очисних споруд каналізації.
- Реконструкція насосних станцій каналізації №2 і №5.
- Будівництво й здача мулових майданчиків.
- Будівництво насосної станції в районі Широкої Балки.
- Організація заходів щодо вивчення можливостей застосування інших методів знезараження очищених стічних вод замість хлорування.
- Використання накопичених відходів міських очисних споруд каналізації як добрива, а надалі використання таких відходів для отримання біогазу з його подальшим застосуванням у виробництві електроенергії й потреб очисних споруд.
- Забезпечення у 100% об’ємі населення всього міста централізованим водовідведенням.
- Будівництво ефективних, модернізація і реконструкція наявних каналізаційних очисних споруд, зокрема:
- будівництво магістральних мереж каналізації та КНС у Балабанівці;
- реконструкція глибоководного випуску скидного колектора від міських очисних споруд каналізації до урізу р. Південний Буг;
- будівництво каналізаційних мереж Залізничного селища та Старого інвалідного хутора;
- будівництво каналізаційних мереж від вул. Академіка Рильського до берегової зони та від вул. Гагаріна до вул. М.Ульянової з будівництвом КНС в Корабельному районі;
- будівництво каналізаційних мереж у мкр. Північний, Широкій Балці та Тернівці;
- будівництво каналізаційного самопливного колектора з КНС по вул. Липовій у Широкій Балці.
Зливова
- Виконання комплексу заходів щодо будівництва та реконструкції зливової каналізації, очищення стоків інфекційних лікарень для запобігання хімічному й бактеріальному забрудненню поверхневих вод річок Південний Буг та Інгул.
- Проведення інвентаризації, очищення і ремонт зливових стоків.
- Установлення очисних споруд на всі випуски зливової каналізації.
- Виконання робіт по тампонажу несанкціонованих підключень господарсько-побутової каналізації до зливової.
- Відключення самовільних врізань побутової й промислової каналізацій від дощової.
- Влаштування зливової каналізації на всіх дорогах міської забудови.
- Розроблення нормативів гранично допустимих скидів (ГДС) забруднюючих речовин дощової каналізації з території м. Миколаєва.
- Установлення знезаражуючих установок на очисних спорудах каналізації та на випусках каналізації в інфекційних стаціонарах.
- Розвиток виробництва недорогих та ефективних засобів очищення стічних вод, зокрема сорбенту на основі торфу.
ТЕПЛОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
- Теплова зйомка будівель і споруд міста для виявлення теплових втрат та їх усунення.
- Забір тепла від стічних вод каналізації і його використання для опалення міста.
- Використання дахових котелень з метою зменшення витрат при транспортуванні теплоносіїв і виключення розвідних мереж гарячого водопостачання.
- Використання для котельних міста місцевої сировини брикетованих деревних та інших рослинних відходів.
- Обладнання будинків теплообмінними системами теплопостачання без подачі теплоносія в будинки.
- Установлення теплолічильників усім споживачам на кожний будинок із розподілом витрат пропорційно житловій площі, на кожну установу та організацію. Кожній котельні – лічильник тепла на виході.
- Закриття малоефективних котелень.
- Реконструкція теплових мереж із застосуванням попередньо ізольованих труб.
ЕЛЕКТРОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ГАЗОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
- Розвиток альтернативних видів енергії й палива: повітряної електростанції, геліоустановки тощо.
- Впровадження у багатоповерхових будинках автоматичної системи освітлення сходових майданчиків.
- Установлення газових лічильників.
- Повна газифікація малих котелень і приватного сектору, в т.ч. у передмісті, для виключення “низьких” викидів.
- Будівництво газопроводу середнього тиску Д-500 від дюкеру через р. Інгул по Ракетному Урочищу.
ТРАНСПОРТ
- Всіляко розвивати електротранспортну інфраструктуру та маршрутну мережу.
- Прокладати нові маршрути тролейбуса: пустити тролейбус у Корабельний район міста.
- Закуповувати новий рухомий склад для проведення модернізації та технічного переоснащення рухомого складу міського електротранспорту.
- Удосконалити (оптимізувати) мережу маршрутних перевезень пасажирів по місту. Розробити та впровадити схеми організації дорожнього руху, побудованої на раціональному, рівномірному транспортному навантаженні вулиць.
- Закуповувати рухомий склад типу “Євро-4, 5” тощо, що значно знищить вплив на екологічні умови в місті.
- Ширше використовувати, як паливо для автотранспорту, природний газ і біогаз. Закуповувати та переоснащувати рухомий склад газовим обладнанням.
- Поступово перейти на автобуси великої та середньої пасажиромісткості.
- Розробити заходи щодо обмеження руху деяких видів транспорту, з урахуванням найбільшої інтенсивності руху.
- Розвивати альтернативні способи пересування, особливо в центрі міста: пішки, електричні індивідуальні засоби пересування, велосипеди з улаштуванням велосипедних доріжок.
- Налагодити постійний контроль проходження міським автотранспортом, у тому числі пасажирським, технічних оглядів, дослідження на вміст окису вуглецю у вихлопних газах та димність.
- Розробити заходи щодо заохочення власників автотранспорту до переобладнання автомобілів установками зрідженого газу.
- Ширше використовувати водний транспорт для внутрішньоміських перевезень.
- Розробити заходи по недопущенню брудного автотранспорту на вулиці міста.
- Створювати систему транспортно-екологічного моніторингу (спостереження і контроль за транспортною мережею міста, для виділення районів, які перебувають у складних умовах дорожньої мережі міста, рівня завантаженості транспортної мережі, інтенсивності руху, загальна екологічна ситуація уздовж маршрутів руху транспорту загального користування).
ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНЕ ГОСПОДАРСТВО
- Побудувати міст через р. Південний Буг з метою зменшення потоку транзитного транспорту через місто.
- Продовжити створення в місті мережі світлофорних об’єктів та лежачих поліцейських.
- Утримувати в порядку всі міські та внутрішньодворові дороги та використовувати якісне тверде покриття.
- Впровадити інформаційну систему управління громадським транспортом.
- Створити умови для безперешкодного і безпечного пересування інвалідів на колясках, у т.ч. для заїзду в громадський транспорт, великі магазини та інші місця загального користування.
- Перерозподілити транспортні потоки для зниження концентрації викидів автотранспорту.
- Облаштувати транспортну розв’язку на перехресті пр. Жовтневого і залізниці, у районі ринку в Корабельному районі міста та на Херсонському шосе (міст, тунель).
- Розробити проект “Миколаїв – веломісто”, у т.ч.:
- провести на базі ТСОУ безкоштовні курси по вивченню Правил дорожнього руху для велосипедистів;
- створити мережі велодоріжок, що забезпечують безпеку і зручність користування велотранспортом;
- створити безаварійні зони з обмеженням швидкості всіх учасників руху до 30 км/ч для велоруху;
- увести режим пішохідно-велосипедних зон на вулицях: Радянській, Садовій, Чигрина, центральних частинах пр. Леніна; використовувати в центральній частині міста велотаксі;
- розробити й установити металеві конструкції велостоянок, що не охороняються, біля торгових центрів, бібліотек тощо;
- створити велостоянки, що охороняються; встановити велопарковки на території вже існуючих автостоянок.
- установити велосвітлофори, інформаційні щити тощо;
- Розробити заходи щодо обладнання підіймальної частини Інгульського моста довговічним покриттям.
- Побудувати надземні або підземні переходи в районі вулиць Радянської – пр. Леніна та ринку “Колос”.
- Побудувати шляхопроводи в сел. Горького і Тернівці.
- Побудувати дорогу з Намиву по вул. Індустріальній у центр міста.
- Прибрати з проїжджої частини доріг зливові приймальники з металевими люками, зробивши залізобетонні приймальники в бордюрах.
- Збільшити висоту бордюрів газонів і клумб для запобігання змиву ґрунту.
- Збільшити кількість вулиць з твердим покриттям.
- Проводити аерацію повітря шляхом поливу вулиць, газонів і роботи фонтанів.
- Налагодити освітлення вулиць і роботу світлофорів.
БЛАГОУСТРІЙ
- Розробити та здійснити в ХХI столітті проект “Миколаївська Венеція” на акваторії між Інгульським і Варварівськими мостами з організацією широкого спектру послуг (зокрема прокат човнів, риболовних приладів, солярій, душові тощо).
- Обладнати у дворах ігрові майданчики, каруселі, спортивні майданчики.
- Провести на річці Південний Буг та внутрішніх водоймищах в межах м. Миколаєва роботи, пов’язані з поліпшенням технічного стану та благоустрою водоймищ, у тому числі меліоративні роботи.
- Привести зони відпочинку на берегах річок до санітарних норм. Здійснювати регулярний контроль за чистотою міських пляжів.
ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ
- Збільшити кількість урн, контейнерів на вулицях міста. Установити урни та контейнери для збору сміття на пляжах, кладовищах, у парках міста; забезпечити регулярний вивіз сміття. Всі сміттєві ящики замінити ящиками європейського зразка.
- Ліквідувати несанкціоновані звалища сміття.
- Розробити проект санації міського звалища.
- Побудувати сучасний сміттєпереробний комплекс.
- Організувати в місті перероблення використаних поліетиленових пляшок у тару, канцприладдя тощо. Задля цього:
- створити інфраструктуру зі збору пластикових відходів;
- встановити на вулицях міста Миколаєва фандомати (приймальні автоматизовані комплекси для купівлі у населення пластикових та алюмінієвих пляшок);
- побудувати завод з переробки пластикових відходів, діяльність якого необхідно заохочувати спеціальними пільгами.
- Розвинути систему роздільного збору ТПВ, які підлягають і не підлягають вторинній переробці.
- Розвивати надалі збір відходів паперу і картону, битого скла, жерсті, алюмінієвих банок і пластмас тощо.
- Організувати збір у населення ламп, що містять ртуть, розробити заходи їх переробки або утилізації.
- Здійснити проектування та будівництво полігонів для компостування рослинних відходів.
- Створити пункти безкоштовного прийому старих речей від населення і платного прийому картонної, пластмасової та дерев’яної тари від підприємців, що торгують на ринках.
- Проводити серед населення рекламну та інформаційну кампанії по роздільному збору відходів.
- Періодично очищати ліси від сушняку і використовувати його як паливо.
- Розвивати нетрадиційні екологічно чисті методи утилізації твердих побутових відходів, які засновані на пиролізі й плазмохімії; створити енерготехнологічний комплекс по переробці відходів з одночасним виробництвом тепла, ацетилену і будівельних матеріалів.
- Побудувати модульний завод з екологічно чистою утилізацією відходів полімерних матеріалів, гумово-технічних виробів, у т.ч. поношених автопокришок з одержанням альтернативних енергоносіїв (рідке паливо) і твердого залишку як наповнювача для нових гумово-технічних виробів, сорбенту для очищення стічних вод або твердого пічного палива.
Вивіз й утилізація рідких відходів та нечистот
- Здійснювати постійний контроль за утилізацією всіх промислових відходів, що не підлягають вивезенню на міське звалище (нафтопродукти, гальвановідходи тощо). Всіляко надавати допомогу підприємствам у впровадженні екотехнологій.
- Забезпечити лікувальні заклади міста установками утилізації й термічного знезараження інфікованих одноразових медичних шприців і перев’язувальних матеріалів.
- Розширити мережу муніципальних безкоштовних сучасних підземних туалетів; установити вуличні біотуалети.
- Ремонтувати громадські туалети на територіях міських парків культури.
ОЗЕЛЕНЕННЯ
- Розробити міську програму “Зелене місто” та постійно її оновлювати.
- Зарезервувати ділянки дикої природи в межах міста (скелясті береги, плавні, природні джерела підземних вод тощо) для подальшого заповідання; залучати до догляду за ними добровольців.
- Розробити план озеленення безперспективних земель (балок, схилів тощо).
- Розвивати громадський контроль у сфері озеленення і благоустрою.
- Розробити паспорти на всі зелені зони в межах міста та заборонити там будь-яке будівництво, за винятком передбаченого будівельними нормами у рекреаційних зонах.
- Поступово замінити кущі та дерева з алергізувальними властивостями на нейтральні або такі, що мають цілющі властивості.
- Розробити систему безперервного догляду за існуючими зеленими насадженнями, модернізувати або створити нову інфраструктуру по експлуатації зелених зон (поливні водопроводи, системи захисту рослин тощо).
ПАРКИ ТА ЛІСОПАРКОВІ ЗОНИ
- Провести інвентаризацію парків і лісопаркових зон.
- Постійно створювати нові міські парки та реконструювати існуючі.
- Привести в належний стан парки, сквери міста: озеленити, обладнати нові атракціони, встановити малі архітектурні форми (лави, урни, декоративні стовпи освітлення).
- Створити суцільне кільце приміських лісів разом із ОДЛО “Миколаївліс” навколо Миколаєва з організацією лісопаркових зон відпочинку з метою поліпшення атмосферного повітря в місті.
- Надалі розвивати Миколаївський зоопарк.
- Упорядкувати територію об’єкта природно-заповідного фонду – парку “Ліски”.
- Постійно збільшувати кількість зелених насаджень у місті.
- При плануванні забудови півострова Аляуди передбачити на його території зонування, максимальне озеленення та створення об’єктів ПЗФ.
СОЦІАЛЬНА ІНФРАСТРУКТУРА
ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я
- Постійно пропагувати здоровий спосіб життя в процесі екологічного виховання та освіти.
- Постійно визначити конкретні екологічні чинники, що впливають на здоров’я людей, класифікувати їх, досліджувати ступінь їхнього впливу і враховувати при діагностиці, профілактиці та лікуванні захворювань у Миколаєві й області.
- Продовжити створення екологічно чистої зони в мікрорайонах Намив і Ліски:
- продовжити комплексний благоустрій та озеленення;
- здійснювати заходи щодо контролю за автотранспортом на токсичність викидів на в’їзді;
- збільшити кількість тролейбусів при зниженні маршрутних таксі;
- будівництво тролейбусної лінії навколо Намиву.
- Ввести в практику екологічний аудит підприємств, на які є скарги, за рахунок цих підприємств та на підставі результатів конкурсу виконкому міської ради по визначенню виконавця цих робіт.
- Постійно проводити заходи щодо навчання населення самодіагностиці онкологічних захворювань на ранніх стадіях.
- Надалі розвивати первинну ланку амбулаторно-поліклінічної допомоги, систему сімейних лікарів, лікарських амбулаторій.
- Розробити заходи по створенню об’єднаної комп’ютерної мережі невідкладної медичної допомоги.
- Постійно проводити заходи щодо підвищення ефективності лабораторно-інструментального забезпечення діагностики та лікування в інтенсивній терапії.
- Постійно розвивати профілактичну медицину.
- Подалі розвивати забезпечення лікувальних установ апаратурою для неінвазійних інформативних методів діагностики (комп’ютерні томографи, реоенцефалографи).
- Розробити та впровадити у життя міський план дій по боротьбі з амброзією як джерелом алергії та полінозів.
- Проводити заходи щодо запобігання спалювання опалого листя в осінній період, яке призводить до алергізації населення.
- Постійно проводити роботу, направлену на обмеження невиправданого застосування антибіотиків.
- Розробити заходи щодо шкідливої антинаукової, необґрунтованої реклами методів лікування, лікарських препаратів, апаратів медичного призначення.
- Вирішити проблему бродячих тварин у місті шляхом реєстрації всіх домашніх тварин, відлову та стерилізації безпритульних тварин, уведення платних послуг за відлов тварин, що загубилися, будівництва міського притулку для бездомних кішок і собак.
- Створити спеціальні місця для вигулу собак.
- Систематично проводити знищення пацюків і мишей.
ЕКОЛОГІЧНА ПРОСВІТА ТА ВИХОВАННЯ
- Втілювати у життя екологічне виховання та просвіту мешканців міста, як неодмінні умови для здійснення міських програм впровадження роздільного збору ТПВ, збереження і примноження зелених насаджень, поліпшення здоров’я населення.
- Постійно розробляти та втілювати заходи щодо екологічного виховання та просвіти дітей шляхом розробки та переробки методик, довідково-інформаційних видань, посібників для вихованців дошкільних закладів та учнів шкіл.
- Інтегрувати розроблені заходи щодо екологічного виховання та просвіти дітей у викладанні в середній школі охорони життя, біології, хімії, фізики, географії, природознавства та інших предметів. Включати в шкільні програми уроки або навчальні курси з питань сталого розвитку.
- Продовжити практику добровільних громадських акцій по висадженню дерев, очищенню від сміття парків, берегів рік тощо з проведенням пропаганди таких заходів у ЗМІ та навчальних закладах.
- Усі великі проекти повинні мати освітню програму.
- Постійно проводити інформаційно-просвітницькі кампанії та просвітницьку роботу серед населення (у т.ч. семінари, тренінги, лекції тощо) з питань сталого розвитку, соціальної відповідальності, волонтерства, соціального проектування та основ управлінням здоров’ям.
- Продовжити заходи по організації освіти для дітей на заводах, підприємствах, в організаціях.
- Продовжити практику нових форм виховання й освіти, спецвипусків газет, спеціальних передач по телебаченню, інтелектуально-розважальні програми для різноманітних вікових груп.
- Продовжити різноманітні заходи та кампанію пропаганди серед дітей “Життя без наркотиків, алкоголю, тютюну”; посилити фізичне виховання, поєднуючи його з екологічним.
- Розробити заходи та організувати екологічний природно-технологічний парк популяризації екологічних знань і технологій у місті.
- Надалі використовувати посібники з регіональної екології при викладанні предметів, пов’язаних з екологічною освітою, зокрема “Основи здоров’я”.
- Забезпечувати підготовку викладачів та студентів за курсом регіональної екології для читання лекцій у школах міста.
- Щорічно проводити соціальні уроки в школах міста для запобігання негативним явищам серед молоді.
- Створення з числа учнів (за згодою) у загальноосвітніх навчальних закладах екологічних агітбригад (раз на два роки).
- Продовжувати співпрацю загальноосвітніх навчальних закладів з позашкільними освітніми установами, громадськими організаціями, чия діяльність пов’язана з вирішенням екологічних питань.
- Розробити заходи та впровадити щорічний міських конкурс проектів екологічної спрямованості.
КУЛЬТУРА. ФІЗКУЛЬТУРА. СПОРТ
- Виховувати екологічну культуру як частину загальної культури населення шляхом проведення цієї роботи міською владою разом із екологічною громадськістю шляхом пропаганди в ЗМІ, добровільних громадських акцій, загального екологічного виховання.
- Проводити екологічні заходи в бібліотеках міста, сприяти розвитку Міського центру екологічної інформації та культури на базі бібліотеки-філіалу №2.
- Розробити заходи та відкрити екологічний театр.
- Щорічно проводити еко-фестиваль з поступовим набуттям його статусу міжнародного.
- Розробляти і впроваджувати в м. Миколаєві й області програми екотуризму, у т.ч. міжнародного.
- Обладнати стадіон у Кульбакине.
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ НАСЕЛЕННЯ
- Сприяти оперативному забезпеченню підприємств потрібною кількістю тимчасових працівників для проведення громадських робіт по благоустрою та озелененню міста.
- Створювати нові робочі місця за рахунок впровадження інвестиційних проектів, спрямованих на розв’язання проблем екології.
СФЕРА ТОРГІВЛІ ТА ПОСЛУГ
- Розвивати туристичний бізнес, створювати умови для залучення іноземних туристів і гостей.
- Проводити систематичну перевірку санстанцією під’їздів у будинках.
- Організувати заходи щодо організації в кожному районі по одній бані.
- Розробити заходи щодо просвіти населення по знанню прав споживача та на раціональності та економії до споживання всіх видів товарів і послуг.
- Побудувати міський крематорій.
ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ
- Посилити контроль за якістю продуктів споживання і спиртних напоїв з боку санепідемстанції, управління по захисту прав споживачів і громадських організацій; розвивати і заохочувати до виробництва і продажу екологічно чистої продукції.
- Забезпечувати дитячі заклади екологічно чистими продуктами харчування.
- Всіляко пропагувати споживання екологічно чистих продуктів.
- Розробити заходи щодо роз’яснення населенню поняття “екологічно чисті продукти”.
- Сприяти відтворенню мережі відомчих лабораторій якості продуктів на підприємствах-виробниках продуктів харчування.
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ МІСТОМ
- Розвивати систему екологічного менеджменту і аудиту EMAS у міському управлінні, поширити її на сферу поводження з ТПВ в масштабах міста, починаючи з 2013 року.
- Продовжити заходи щодо участі громадськості у прийнятті екологічно значимих рішень міської ради з метою розвитку демократичного процесу та уникнення конфліктів.
- Постійно інформувати громадськість про стан навколишнього середовища (ЗМІ, Інтернет) на основі системи моніторингу навколишнього середовища про проблеми і рішення, що готуються.
- Регулярно залучати громадськість до процесу подальшого корегування Місцевого плану дій на XXI століття.
- Забезпечувати участь громадськості в ОВНС – оцінці впливу на навколишнє середовище при проектуванні об’єктів підвищеної екологічної небезпеки.
- Міській владі підтримувати екологічні громадські організації, надавати можливість брати участь у підготовці рішень з екологічних питань та роботі сесій міської ради, наданням (в межах діючого законодавства та власних можливостей) в безкоштовне користування приміщень тощо.
- Регулювати місцеві податки та збори в залежності від екологічної прийнятності товарів і послуг.
- Надалі розвивати міжнародну співпрацю Миколаєва в області охорони навколишнього середовища.
- Всіляко сприяти діяльності різних фондів, направлених на благоустрій міста.
- Пріоритетність прав людини в практиці управління містом, у т.ч. екологічній.
- Міській владі регулярно (раз у декілька років) публікувати на офіційному сайті міської ради “Екологічну заяву EMAS Миколаївської міської ради”.
- Продовжити заходи щодо роботи громадськості в під’їздах будинків, сприяти солідарним діям мешканців щодо збереження майна і дотримання норм екологічної безпеки.
- Періодично проводити навчання з працівниками виконкому міської ради і депутатами міської ради щодо стійкості розвитку відповідно до Аальборзької Хартії.
- Розробити та впровадити заходи щодо пропаганди енергозберігаючого споживання.
- Періодично проводити екологічні аудити.
ПРОСТОРОВА ІНФРАСТРУКТУРА МІСТА
ЗЕМЛЕКОРИСТУВАННЯ
- Повернути обласному еколого-натуралістичному центру територію до р. Інгул.
- Продовжити заходи по закріплення усіх земельних ділянок за конкретними землекористувачами з їх відповідальністю.
- Установити водоохоронні зони в міській межі з відповідними обмеженнями.
- Зберегти за передмістям спеціалізацію міських приватних виробників сільгосппродукції, безперешкодно узаконивши їх джерела поливу – свердловини, запобігати при цьому забрудненню підземних водних горизонтів.
АРХІТЕКТУРА ТА МІСТОБУДУВАННЯ
- Закінчити реконструкцію вул. Радянської.
- Застосовувати при будівництві і внутрішній обробці будівель екологічно прийнятні матеріали, обмежити застосування залізобетонних конструкцій, що спотворюють природне магнітне поле Землі.
- Зберігати історичний вигляд міста шляхом реконструкції пам’яток історії та архітектури, щорічно корегувати реєстри пам’яток історії та архітектури.
- Провести заходи щодо інвентаризації наявних джерел електромагнітного випромінювання в місті у межах дотримання вимог будівельного та земельного законодавства при їх розміщенні.
- Вжити заходи по ліквідації існуючих довгобудов у місті.
КАПІТАЛЬНЕ БУДІВНИЦТВО ТА КАПІТАЛЬНИЙ РЕМОНТ
- Закінчити будівництво розпочатих житлових і громадських будинків згідно з сучасними діючими нормами.
- Побудувати рятувальну станцію в зоні відпочинку “Намив”.
- Побудувати пожежні депо в Корабельному районі міста, Варварівці, Матвіївці, М.Коренисі, Промзоні № 2 (Баштанське шосе).
- Відремонтувати Центральний стадіон за євростандартами.
ЦИВІЛЬНА ОБОРОНА ТА НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ
1. Ліквідувати підтоплення в місті.
2. Укріпити берегову частину Намиву шляхом будівництва набережної для запобігання розмиванню.
3. Проводити заходи щодо берегоукріплення, насамперед уздовж р. Південний Буг у районі старого кладовища по вул. Береговій у Соляних.