Мапа порталу

Як створити сприятливий клімат для інвесторів? На чому можна заробляти в Миколаєві: порт, транспортний хаб або яхтовий центр?

 Миколаївські підприємці спробували дати відповідь на ці питання, а також обговорили реалії, проблеми та перспективи привабливості міста для інвесторів в рамках нетворкінг-зустрічі «Інвестиції. Бізнес-кейси. Можливості для бізнесу».

 

Захід пройшов в п'ятницю, 10 березня, в конференц-залі готелю Reikartz River. Організатор зустрічі заходу «Агенція розвитку Миколаєва».

 

В якості залучених експертів виступили представники львівського агентства економічного розвитку «PPV Knowledge networks», які працюють і реалізовують різні інвестиційні проекти.

- Нам вдалося сформувати досить хороший матеріал, що підтвердили у великій четвірці аудиторських компаній PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst & Young, KPMG, які дуже високо оцінили даний презентаційний комплекс. Також наші матеріали були надані різним компаніям і бізнес-асоціаціям, які працюють в інвестиційному полі, для тог, щоб ця інформація була включена в їх презентаційні портфелі, - під час вступного слова відзначив менеджер проектів КУ «Агентство розвитку Миколаєва» Роман Ханжин.

 

За його словами, Миколаїв побачили на бізнес-арені, а протягом тижня після презентації в Американській торговельній палаті надійшло понад 10 запитів на земельні ділянки та реалізацію проектів, що були представлені.

- Ми вважаємо, що першу мету виконали. І тепер, щоб рухатися вперед, ділитися інформацією про місто і робити його цікавим для інвесторів, необхідно, щоб локальний бізнес з такою ж гордістю розповідав на доступних йому майданчиках, що є в Миколаєві. Це наше спільне завдання, - підкреслив він.

 

Директор «PPV Knowledge Networks» Володимир Воробєй представив бізнес-кейси, які детально демонструють можливості для розвитку економіки Миколаєва.

- На даний момент Україна є цікавим і перспективним майданчиком для інвестування. Але існує проблема, з якою стикаються інвестори, а саме - це відсутність інформації. Навіть на державному рівні, коли приїжджають зацікавлені інвестори, вони не можуть отримати інформацію, де і в що вони можуть інвестувати, які бізнес-кейси існують, які умови користування земельними ділянками, підключеннями та ін., - сказав він на початку своєї презентації.

 

Саме з метою допомоги в зборі та якісного надання інформації, яка задовольнить запити інвестора, команда КУ «Агенція розвитку Миколаєва» звернулася до команди «PPV Knowledge networks», яка надала аналітичну підтримку в реалізації проекту зі створення презентаційного комплексу інформаційно-аналітичних матеріалів для інвесторів.

 

Перед командою стояло завдання - дати відповіді на ряд питань: «Чому інвестор повинен прийти до Миколаєва?», «Які аргументи на користь Миколаєва?», «На чому тут можна заробляти?».

 

Спершу проаналізували те, що є в Миколаєві і лежить на поверхні. Слава міста корабелів і великого суднобудівного центру в минулому. Але доступ до річки, виробничі потужності та наявність кадрів - все це є і сьогодні. Правда, потрібно розуміти, що в цілому галузь великого суднобудування в занепаді не тільки у Миколаєві, а й в Україні в цілому, і немає факторів, які дозволяють говорити про те, що місто в цьому напрямку є конкурентоспроможним.

На думку експертів, два вектори Миколаєва, де може розвиватися економіка, - це виробництво обладнання і все, що пов'язано з портовою інфраструктурою. Також потрібно звернути увагу на те, що місто має великий потенціал у сфері рекреації та переробки сільськогосподарської продукції.

 

Більш докладно описані два сегменти, а саме:

Виробництво та обслуговування обладнання для морської сфери - обсяги менше, технологічність більше. Такий флагман  у цій галузі, як Німеччина, проявляє інтерес до Східної Європи для розміщення тут свого виробництва. В цьому випадку Миколаєву є що надати - є кваліфіковані кадри, є земельні ділянки, є інженерна інфраструктура.

Обладнані набережні (марини). Берегова лінія довжиною 137 км абсолютно не розвинена і не обладнана для зручності городян та гостей міста. Цей ресурс має потенціал для розвитку цих самих обладнаних набережних, які будуть включати в себе готелі, ресторани, а найголовніше - цілу еко-систему «Миколаїв місто моєї яхти», де буде можливість пришвартувати власну яхту, залишити її на зимівлю, отримати сервісні послуги по ремонту та ін. Це дасть поштовх до розвитку інших галузей, таким як HoReCa (сфера індустрії гостинності у вигляді громадського харчування та готельного господарства), суднобудування і ремонт, прокат яхт, медицина, яхтовий спорт тощо. У Миколаєві велика кількість ділянок, що підходять під розвиток таких марин.

Агропереробка і харчова промисловість. Для Миколаєва ця галузь не нова, а успішно розвивається. На місцевому ринку присутні великі компанії, які покрили ринок переробки зернових. Тому потрібно залучати інвесторів в інші, менш використовувані сегменти, а саме плодово-ягідні та баштанні культури, де немає великих гравців на ринку України. Це виробництво вимагає організації спеціального місця зберігання і переробки, і в Миколаєві є можливість це реалізувати (достатня територія з необхідними підключеннями, логістика, портова інфраструктура).

 

У передмові до заключного етапу зустрічі, а саме обговорення всіх заявлених перспектив з представниками місцевого бізнесу, Роман Ханжин підкреслив:

- У процесі підготовки даних матеріалів було проаналізовано досвід інших міст. Простежувалася тенденція, що тільки ті міста, де місцева влада і бізнес знайшли спільну мову і тісно співпрацювали для виконання цих завдань, ці міста ставали успішними, туди приходили інвестори. Тому ми хочемо створити такий діалог в Миколаєві, щоб почути вашу думку, як експертів, і разом вирішити, що потрібно робити далі. Зі свого боку ми вже спланували роботу на цей рік для просування цієї інформації в світі і опрацювання списку інвесторів, які можуть бути в цьому зацікавлені.

Він зазначив, що вже ведеться робота і формується пропозиція щодо земельних ділянок, підключень та ін. А інвестору вже самостійно вирішувати, вигідно це йому чи ні.

 

Під час дискусії голова ради «Миколаївського клубу директорів» Валентин Бєльський порушив питання про потенціал легкої промисловості. На думку експертів і присутніх підприємців, цей напрямок, незважаючи на свою швидку окупність, не є перспективним для великого промислового міста, в силу логістики і того, що є конкуренція з більш дешевою і підготовленої робочою силою (Бангладеш).

 

Директор ТОВ «Чорноморська яхтова верф» Олександр Сагайдаков висловив думку, що Миколаїв слід розглядати тільки як промислове місто, а ідею розвитку марин прийняв скептично через недоступність набережних, нецікавість міста, брудну воду, законодавчу базу та високі податки на вхід суден. Його підтримав колега, директор ТОВ «Яхтобудівельна верф «Флагман» Геннадій Кірєєв, додавши, що в Україні немає яхт, які створювали б попит на подібні послуги, оскільки іноземні пішли після підвищення податку, а українські яхти в більшості своїй ходять під офшорними прапорами.

У підсумку, фахівці в галузі суднобудування зійшлися на тому, що поки немає умов для розвитку цього напрямку, в більшій мірі через законодавчі особливості, оподаткування, процедури землевідведення тощо.

 

У свою чергу, заступник начальника МСП «Ніка Тера» з охорони праці, охорони навколишнього середовища та надзвичайних ситуацій Анатолій Пєтров вважає, що місто має розвиватися по шляху, представленому в бізнес-кейсах, оскільки є всі вихідні дані для цього (земельні ділянки, кваліфікована робоча сила, виробничі потужності), а залишилося тільки створити клімат для інвесторів.

 

Представник «Міжнародної асоціації бізнесменів України та Туреччини» Алі Булут акцентував увагу на тому, що, перш за все, необхідна підтримка держави: «Миколаїв може стати яхтовим центром, але без готовності і сприяння центральної влади мало що може вийти. Українська влада занадто сильно сумнівається. До цього всього, вартість підключення комунікацій і оплата послуг в Україні на порядок дорожче, ніж в індустріальних парках Європи, податки менші. Тому знову-таки, для розвитку міста і країни потрібна підтримка держави».

 

На що Володимир Воробєй зазначив, що, на жаль, влада не зможе переписати закон під надання пільг для інвесторів. Але може наслідувати приклад європейських держав, які з бюджету виділяють кошти на підключення потужностей для виробничих підприємств.

 

Директор ТОВ «Вітерра» Аркадій Дабагян зазначив, що інвестор сам вирішує, вигідно йому чи ні підключення потужностей, чекати рішення землевідведення та ін. Наше ж завдання допомагати інвестору знаходити варіанти близькі до концепції та специфіці виробництва інвестора. Необхідно зрозуміти, що ми можемо запропонувати? Що внутрішні інвестори не можуть осилити? Які у міста є можливості?

 

На його думку, це територія промзон, яка просто пустує або вкрай нераціонально використовується; це аеропорт, який може стати ще однією частиною транспортного потоку (і якщо не залучити інвестора, то він просто зникне, оскільки місту не під силу його утримання); це річкова логістика та відновлення транспортного потоку по річці, оскільки залізничні та наземні шляхи сполучення застаріли і є в більшості своїй непридатними. Особливо потрібно робити акцент на останньому, бо через Миколаїв проходить 70% українського експорту.

 

За результатами зустрічі було виокремлено проблемні місця, на які потрібно звернути увагу для успішної презентації можливостей міста потенційним інвесторам та реалізації проектів. Було досягнуто домовленостей з Алі Булутом про організацію зустрічі представників Миколаївської міської ради та бізнесу Туреччини щодо можливостей інвестування в сфери запропонованих бізнес-кейсів у Миколаєві.

 

Етапи реалізації проекту можна переглянути на офіційній сторінці КУ «Агенція розвитку Миколаєва» (https://www.facebook.com/MykolaivDevelopmentAgency/).

 

КУ «Агенція розвитку міста Миколаєва»

IMAGE FOLDER (/files/News/160317)

 

 


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: