Мапа порталу

У Миколаєві оцифрували 22 картини мецената і засновника двох музеїв Леоніда Інглезі

Команда проєкту «Цифрова колекція музею» оцифрувала повну збірку живописних творів миколаївського художника й мецената Леоніда Інглезі (1882–1972), яку нащадки митця передали з Парижа в дар двом миколаївським музеям. Це зробило можливим їх дослідження та цифрове відтворення, як важливий крок до збереження і популяризації мистецької спадщини півдня України після її повернення з еміграції. Про це повідомляють в Агенції розвитку Миколаєва.  

Проєкт з оцифрування музейної колекції реалізує Платформа MY ART спільно із Агенцією розвитку Миколаєва за підтримки Українського культурного фонду.  

За цей час команді вдалося оцифрувати 19 картин із зібрання Миколаївського обласного краєзнавчого музею та ще 3 роботи з фондів Миколаївського обласного художнього музею імені В.В. Верещагіна, тим самим об’єднавши творчий спадок художника в єдиній цифровій колекції. Незабаром вона стане доступна на сайті проєкту.

«Миколаївський вигнанець із трагічною та водночас блискучою долею, Леонід Інглезі, уже понад тридцять років поступово повертається додому з Парижа, завдяки зусиллям його онуки Ганни Христофорової. Саме стільки триває її листування з Миколаївським краєзнавчим музеєм і передача творчої спадщини митця: живопису, графіки, архівних документів та особистих речей», - каже Сергій Піскурьов, старший науковий співробітник та зберігач художньої групи Миколаївського обласного краєзнавчого музею. 

За його словами, повернення до Миколаєва спадщини родини Інглезі стало можливим завдяки багаторічній самовідданій науково-пошуковій роботі співробітниці музею Олени Пономарьової, яка передчасно пішла з життя. 

Серед картин пензля Інглезі з зібрання краєзнавчого музею варто відмітити краєвиди старого Миколаєва початку ХХ століття. Це роботи «На вулицях Миколаєва» (1905),  «Фонтан» (1910), «Миколаївська міська управа», «Будинок з вазонами» (1910), «Старі гармати» (1910), «Миколаївський елеватор» (1912), «Поштова станція в Миколаєві», «Трійка», «Таємничий сад» тощо. Окремої уваги заслуговують полотна французького періоду його творчості. 

За словами Лариси Твєрітінової, заступниці директора з наукової роботи Миколаївського обласного художнього музею ім. В.В. Верещагіна, у фондах зберігається етюд Леоніда Інглезі «Вид Миколаєва», подарований миколаївським художником Павлом Ковальовим у 1965 році. Ця робота була експонована ще 1913 року на Весняній виставці в Одесі.

Зазначимо, що Леонід Інглезі на початку ХХ ст. активно долучався до громадського та культурного життя Миколаєва та Одеси: постійно брав участь у виставках Товариство художників півдня України; входив до комітетів зі створення двох миколаївських музеїв (історичного та художнього); викладав малювання, креслення та ліплення у художньо-промисловій школі у Миколаєві (1914); був гласним Міської думи (1913-1917); стояв біля витоків утворення миколаївської футбольної ліги й активно фінансово підтримував футбольний рух міста Миколаєва. 

Після більшовицького перевороту художник намагався виїхати за кордон, і зрештою разом із великою родиною опинився у Франції — без грошей і підтримки. Та попри це вистояв: знайшов себе у відомій мозаїчній майстерні Бориса Анрепа й до кінця життя створював мозаїки для провідних європейських палаців і соборів.

 

IMAGE FOLDER (/files/2025/Septembar_2025/17092025_3)

 


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: