Мапа порталу

«ПроЩо: Історія миколаївського трамваю»: на каналі Платформи MY ART з'явилося нове відео

В мережі з’явився короткометражний документальний фільм з анімацією про становлення і запуск першого миколаївського трамваю, що стало можливим завдяки бельгійським інвестиціям в інфраструктурні проекті Миколаєва на початку ХХ ст.

Відео «ПроЩо: Історія миколаївського трамваю» опублікували на каналі Платформи MY ART в YouTube за посиланням. Автор відео: Євген Цимбалюк. Консультант: Андрій Шинкаренко.

З чого починався миколаївський трамвай? Яким він був, коли замінив на міських вулицях коней? Зараз важко у це повірити, але на початку свого існування миколаївський міський транспорт був прибутковим бізнесом. Інвестори прийшли з Європи. Чималі гроші в перший громадський транспорт вклали бельгійці – Бельгійське анонімне акціонерне товариство, яка започаткувало «конку» у Миколаєві. Конка приносила своїм господарям чималий прибуток. Близько 41 тисячі рублів на рік, з яких 3%  віддавали у міський бюджет.

Оскільки іншого варіанту як швидко і зручно дістатися до базару, на завод чи у лікарню у містян тоді не було, пасажирообіг був чималий. За статистикою протягом одного 1910 року миколаївська конка перевезла 3,6 мільйони пасажирів.

З розвитком електрики та промислових технологій конку на вулицях Миколаєва поступово  замінив трамвай. Бельгійці продали транспортний бізнес міській громаді, проте оснащення все одно залишалося європейським. 

Трамвай використав ті самі маршрути, що і конка, однак для нього треба було міняти рейки на більш масивні та витривалі. Переобладнання тривало з 1910 року. Потреби містян у пересуванні не змінювалися, лише зростала кількість пасажирів. Електрика виглядала економніше за коней і перспективніше, більше відповідала духу сучасності. Електростанція, здатна живити транспорт, запрацювала у 1902 році. Її побудувало акціонерне товариство Siemens & Halske.

Перший трамвай у Миколаєві рушив 21 грудня 1914 року. Він виїхав з трамвайного парку, що і нині знаходиться на своєму первинному місці, біля Центрального ринку. У цей сніжний, як повідомляли місцеві газети, день маршрут під номером 1 дістався Залізничного вокзалу, а від нього рушив до міської лікарні на вулиці 2 Екіпажна. Його особисто випробували Миколаївський градоначальник, контр-адмірал Олександр Мязговський та міський голова Микола Леонтович. Так-так, засновник зоопарка і господар першого у місті автомобіля.

Тільки за перший день роботи трамвай номер 1 перевіз 8 тисяч пасажирів, а виручка склала 400 карбованців.

Миколаївці мали стовідсотково європейський транспорт. Опори електромереж придбали у німецького Siemens. Самі трамвайні вагони спочатку замовили у місті Рига. Пізніше вагони вироблялися також у Миколаєві, на суднобудівному заводі «Наваль», що згодом ми будемо знати як ЧСЗ. Ці вагони їздили не тільки вулицями Миколаєва, але й вулицями Одеси, Севастополя.

Про історію миколаївського трамвая, окрім підстанції, металевих опор та маршрутів, отриманих від конки, нагадує також звичка миколаївців називати трамвайний номер маркою, адже перші трамвайні квитки були на неї схожі.

 

IMAGE FOLDER (/files/2024/november2024/11112024)

 

 


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: