Зробити Миколаїв краще, ніж був. Міжнародні експерти презентували результати роботи над Майстер-планом міста у 2023 році
Відбудувати краще, ніж було. За таким принципом працює група міжнародних експертів, які розробляють Майстер-план Миколаєва. Документ, що стане основою повоєнної реконструкції, готують фахівці відомих компаній з Данії та Італії – COWI та One Works.
27 лютого вони представили результати своєї роботи у 2023 році. Презентація відбулася в офісі відновлення та розвитку нашої громади.
Відкриваючи захід, мер Миколаєва Олександр Сєнкевич зазначив, що Майтер-план є стратегічним документом, адже він визначатиме, яким буде наше місто у майбутньому.
«Майстер-план – це путівник для наступних поколінь. Він визначатиме, яким чином розвиватиметься Миколаїв, дасть змогу ефективно використовувати ресурси нашого міста», - сказав Олександр Сєнкевич.
Як зазначив представник Посольства Данії в Україні Торбен Траустедт Ларсен, вони пишаються співробітництвом з нашим містом.
«Ми пишаємося, що можемо брати участь у цьому проєкті, - сказав Торбен Траустедт Ларсен. – Коли підписали меморандум про співпрацю, ми казали, що хочемо допомагати не тільки в короткостроковій, а й довгостроковій перспективі».
Він підкреслив, що експерти данської компанії COWI працюють якісно і висловив задоволення отриманими результатами.
А представник компанії One Works Франческа Пінтус зазначила, що над Майтер-планом працює потужна команда, до якої входять різні експерти з Європи та інших країн світу. One Works та COWI очолюють її.
Кожна з компаній відповідає за визначену ділянку роботу. Так, COWI працює за такими напрямками: водопостачання та каналізація, енергетика, поводження з відходами. One Works зосереджена на питаннях, пов’язаних з відновленням пошкоджених будівель, екологією, розвитком дорожньої та пішохідної мереж, громадського транспорту тощо.
Про основні результати роботи команди експертів розповіли Франческа Пінтус та її колега - технічний директор компанії COWI Єспер Каруп Педерсен.
Оцінка пошкоджень, завданих російськими військами
Під час розробки Майстер-плану Миколаєва було проаналізовано 330 громадських будівель та 220 житлових будинків, в яких проживало майже 77 тис. містян.
Пошкоджені об’єкти розділили на три категорії.
- І категорія: незначні пошкодження
- ІІ категорія: пошкодження фасадів будівель
- ІІІ категорія: не підлягають відновленню
Дорожня мережа
«Ми провели широкий аналіз транспортної системи. Досліджували різні шари інформації на картах. Це дало можливість зрозуміти поточний стан та можливість нашої участі для її розвитку», - каже Франческа Пінтус.
За словами експерта, значною проблемою є велика кількість ДТП, жвавий трафік вантажного транспорту. Окрім цього, викликам є:
- незадовільний стан мостів
- відсутність об’їзних доріг для відводу вантажного транспорту від центру міста
- відсутність велосипедної інфраструктури та активних фасадів
- відсутність зон з обмеженим рухом транспорту
При цьому вона назвала такі можливості:
- не автомобільно орієнтоване місто
- широкі смуги дозволяють перепланувати дороги
Фахівці пропонують такі кроки:
- будівництво додаткових мостів та об’їзної дороги за межами міста
- виділення смуг для мікромобільності та громадського транспорту
- створити зони зі швидкістю 20-30 км/год
- збільшити кількість пішохідних переходів для підвищення безпеки
Пішохідна мережа
«Ми проаналізували, як використовуються пішохідні маршрути, та підготували пропозиції щодо того, як змінити інфраструктури, аби вона була більш доступною», - повідомила Франческа Пінтус.
Основні виклики:
- незадовільна якість пішохідної інфраструктури
- часті дорожньо-транспортні пригоди на переходах
- спільний простір між транспортними та пішохідними потоками
Можливості:
- заплановані програми з безпеки дорожнього руху
- існуючі дороги можуть вмістити мережі м’якої мобільності та активний фасад
- ходьба є популярною серед мешканців міста
Стратегічні кроки:
- сприяння створенню гнучких та адаптивних громадських просторів
- впровадження концепції міста, орієнтованої на потреби пішоходів
Громадський транспорт
Експерти вважають, що райони між собою не достатньо добре сполучаються, деякі маршрути дублюють один одного, а стан транспорту залишає бажати кращого. Окрім того, проблемою є відсутність інтегрованої системи продажу квитків.
Можливості
- здатність реалізації коридорів масового швидкісного транспорту
- широкі можливості для розвитку мережі водного транспорту для пасажирів
Пропонуються такі кроки:
- запровадження зручної системи оплати за проїзд
- впровадження транспортних хабів для забезпечення ефективних мультимодальних сполучень
- забезпечення сервісу на вимогу для районів з низьким попитом
Екологія
Експерти проаналізували зелені насадження, їх зв’язок з системою річок і прикордонних ландшафтів. Вони дійшли висновку, що у Миколаєві є багато історичних, природних та лісових зон, які необхідно зберегти.
У свою чергу, Єспер Каруп Педерсен відзначив необхідність покращення послуг з водопостачання та водовідведення, впровадження ефективної системи поводження з відходами, розвиток енергетики з урахуванням директиви ЄВ.
«Ми приділяємо велику увагу питанням води, енергії та відходам, оскільки вони відіграють важливу роль у життєдіяльності міста. Європейська спільнота висуває певні стандарти для їх вирішення. Від того, як це відбуватиметься, також впливатиме на вступ України до Євросоюзу», - зазначив Єспер Каруп Педерсен.
Враховуючи наведене вище, експерти розробили низку проєктів, покликаних покращити ситуацію в кожній з цих галузей.
Вода
- Відновлення жовтневого водосховища, яке розглядають як альтернативне джерело питної води. Тривалість проєкту 24 місяці. Його вартість становить 84 млн. євро.
- Нова водопровідна станція. Передбачає будівництво нової будівлі для лінії очищення прісної води, впровадження технології фільтрації під тиском. Проєкт розрахований на 3 роки. Орієнтовна вартість 134,3 млн євро.
- Новий водозабір. Реалізація проєкту дасть місту альтернативне джерело води. Його результатом стане стале водопостачання в Миколаєві та відновлення системи питного водопостачання. Орієнтовні капітальні інвестиції складають 128,87 млн євро.
- Будівництво сучасного заводу з очищення стічних вод, обладнаного передовими технологіями та процесами для ефективної обробки та очищення стічних вод перед їх викидом. Тривалість проєкту – 36 місяців. Вартість – 80 млн. євро.
Енергія
- Повне оновлення системи централізованого теплопостачання. Проект розрахований до 2050 року. Передбачається покрокове впровадження. Орієнтовні капітальні витрати складуть 60 млн. євро.
- Теплова модернізація будівель. Результатом проєкту має стати зниження споживання тепла та економія на оплаті послуг теплопостачання для кінцевих споживачів. Тривалість реалізації становить 36 місяців. Орієнтовні капітальні витрати – 360 млн. євро.
- Відновлення централізованого гарячого водопостачання. Проєкт планують реалізувати до 2030 року. Його вартість становить 5 млн. євро.
- Інтеграція відновлювальної енергії у системи централізованого тепло та електропостачання. Він спрямований збільшення частки відновлювальної енергії в енергетичному балансі міста. Термін реалізації – 2024-2050 роки. Орієнтовні капітальні витрати: 17 млн. євро.
- Перехід від газових джерел до джерел тепла та енергії без викидів. Тривалість реалізації проєкту 2024-2050 рр. Орієнтовні капітальні витрати - 30 млн євро.
Відходи
- Будівництво нового полігону твердих побутових відходів. Строки реалізації: 2024-2030 рр. Очікувані капіталовкладення - 30-35 млн. євро.
- Створення ефективної системи розділення, збору та транспортування відходів. Очікувані капіталовкладення становлять 10 млн. євро.
- Будівництво установки МБО для змішаних відходів. Строк реалізації: 2024-2030 рр. Капітальні витрати - 35 млн. євро.
- Будівництво комплексу для переробки будівельних відходів. Тривалість проєкту 2024-2028 рр. Орієнтовна вартість - 1,5 -2,0 млн євро.
Окрім цього, компанія One Works розробила архітектурний проєкт. Йдеться про створення інноваційного району. Це має бути район змішаного функціонування — і для роботи, і для відпочинку.
На думку експертів, всі ці проєкту будуть цікавими для донорів та міжнародних фінансових організацій. Очікуюється, що саме вони долучатимуться до фінансування. Деякі з них вже виявили інтерес до співпраці.