Мапа порталу

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу довкілля

Додаток 2
до Порядку передачі документації
для надання висновку з оцінки впливу
на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля

_27.10.2023________________
(дата офіційного опублікування в Єдиному

реєстрі з оцінки впливу на довкілля

(автоматично генерується програмними

засобами ведення Єдиного реєстру

з оцінки впливу на довкілля,

не зазначається суб’єктом господарювання)

 

_2023102511231_______________
(реєстраційний номер справи про оцінку

впливу на довкілля планованої діяльності

(автоматично генерується програмними

засобами ведення Єдиного реєстру

з оцінки впливу на довкілля,

для паперової версії зазначається

суб’єктом господарювання)

ПОВІДОМЛЕННЯ
про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля

 

 

ПРИВАТНЕ  АКЦІОНЕРНЕ  ТОВАРИСТВО

 «МИКОЛАЇВСЬКА  ТЕПЛОЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛЬ»

(повне найменування юридичної особи, код згідно з ЄДРПОУ або прізвище, ім'я та по батькові

код ЄДРПОУ 30083966

фізичної особи - підприємця, ідентифікаційний код або

 

серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті)

 

інформує про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля.

 

1. Інформація про суб’єкта господарювання

 

54020, м. Миколаїв, вул. Каботажний спуск, 18

(місцезнаходження юридичної особи або місце провадження діяльності фізичної

тел./факс (0512) 47-00-45

особи - підприємця (поштовий індекс, адреса), контактний номер телефону)

2. Планована діяльність, її характеристика, технічні альтернативи*.

Планована діяльність, її характеристика.

   Реконструкція котлотурбінного цеху за адресою: вул. Каботажний спуск 18, м. Миколаїв, шляхом заміни існуючих пальникових пристроїв на парових котлах ТКП-2 ст. № 1 та №2 на енергоефективні пальникові пристрої за технологією СНТ (І та ІІ черга).

   Основним видом діяльності ПрАТ «Миколаївської ТЕЦ»  є вироблення пару для теплопостачання енергії споживачам та вироблення електроенергії.

  Для зниження викидів забруднюючих речовин відповідно до Розпорядженням КМУ від 08.11.2017р. № 796 плановою діяльністю передбачається реконструкція котлотурбінного цеху за адресою: вул. Каботажний спуск 18, м. Миколаїв зі зниженням викидів.

     Встановлена потужність ТЕЦ 410  Гкал/год – теплова потужність; 40МВт- електрична потужність.

На території планованої діяльності розміщене основне та допоміжне обладнання. Основним обладнанням котельні є парові енергетичні котли типу ТКП-2 у кількості 2 шт. з номінальною паропродуктивністю 160 т/год (110,3 МВт), 

       Викиди димових газів здійснюється через димову трубу висотою 120 м, діаметром 6 м.     Основним видом палива для котельні є природний газ. Максимальна витрата газу 36000 нм3/год.

   Відповідно до паспорту потенційно небезпечного об’єкта котельня по вул. Каботажний спуск 18, м. Миколаїв, відноситься до потенційно небезпечних об’єктів.

Електропостачання будівлі котельні здійснюється або за рахунок власної регенерації (переважно в опалювальний період) або за рахунок купівлі електричної енергії на організованих сегментах ринку згідно договорів: від 25.11.2019  №358/01РДН; від 25.11.2019 № 358/01 ВДР, від 12.11.2019 № 358/01, укладених із АТ «Оператор ринку» та від 18.10.2019 № 00990-01013, укладеного із НЕК «Укренерго».

Газопостачання котельні здійснюється від існуючих газових мереж згідно підписаного договору з ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» за №7399 від 19.01.2023.

Водопостачання та водовідведення здійснюється від існуючих мереж згідно укладеного договору з МКП «Миколаївводоканал» за № А/2671 від 01.01.2009.

Режим роботи – 365 днів на рік.

Кількість працюючих осіб – 564.

Технічна альтернатива 1.

   Реконструкція об’єкту передбачається у дві черги, а саме:

І черга будівництва – реконструкція котла ТКП-2 ст.№2 з заміною пальникових пристроїв та автоматизація систем керування котлом:

  • встановлення пальникових пристроїв з технологією СНТ та підключення їх до існуючих мереж газопостачання та повітропостачання котла ТКП-2 ст.№2;
  • заміна існуючих ручних запірно–регулюючих пристроїв до пальників котла на сучасні автоматичні запірно–регулюючі пристрої;
  • встановлення газового аналізатору;
  • встановлення газового  фільтру тонкої очистки на газопроводі котла;
  • заміна дуттьового вентилятора ДВ-2Б;
  • встановлення системи рециркуляції димових газів (РДГ) котла ТКП-2 ст.№2;
  • заміна морально застарілих та фізично зношених (відпрацювали свій ресурс) блоків автоматичного керування котлом, первинних та вторинних датчиків, запірних механізмів.

ІІ черга будівництва - реконструкція котла ТКП-2 ст.№1 з заміною пальникових пристроїв та автоматизація систем керування:

  • встановлення пальникових пристроїв з технологією СНТ та підключення їх до існуючих мереж газопостачання та повітропостачання котла ТКП-2 ст.№1;
  • заміна існуючих ручних запірно–регулюючих пристроїв до пальників котла на сучасні автоматичні запірно–регулюючі пристрої;
    • встановлення газового аналізатору;
    • встановлення газового фільтру тонкої очистки на газопроводі котла;
    • встановлення системи рециркуляції димових газів (РДГ) котла ТКП-2 ст.№2;
    • заміна морально застарілих та фізично зношених (відпрацювали свій ресурс) блоків автоматичного керування котлом, первинних та вторинних датчиків, запірних механізмів.

      Технічна альтернатива 2.

      Встановлення пальникових пристроїв, що працюють на мазуті.

3. Місце провадження планованої діяльності, територіальні альтернативи.

Місце провадження планованої діяльності: територіальна альтернатива 1.

   Реалізація планованої діяльності, а саме реконструкція котлотурбінного цеху передбачається на земельній дільниці, що розташована у м. Миколаїв, вул. Каботажний спуск, 18, згідно державного акту Миколаївської міської Ради народних депутатів, виданого 10.02.1994. Землю надано у постійне користування, відповідно до рішення Миколаївської міської Ради народних депутатів від 20.10.1993 за № 18/14 за кадастровими номерами:

-      Кадастровий номер 4810136300:07:002:0035на площу земельної ділянки 7,2299 га за цільовим призначенням земельної ділянки Землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під’їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд;

-                  Кадастровий номер 4810136300:07:002:0036 на площу земельної ділянки 3,9726 га за цільовим призначенням земельної ділянки Землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під’їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Місце провадження планованої діяльності: територіальна альтернатива 2.

   Не розглядається, тому що здійснюється реконструкція котлотурбінного цеху  з заміною обладнання всередині котельні на існуючій території.

4. Соціально-економічний вплив планованої діяльності

   Соціально-економічний вплив планованої діяльності полягає у надійній і безпечній безаварійній експлуатації котельні, що забезпечується сучасною автоматизованою системою управління роботи котла у відповідності з параметрами режимної карти, покращення екологічної обстановки м. Миколаїв у зв’язку з тим, що встановлення нових пальникових пристроїв призведе до зниження викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

 

 5. Загальні технічні характеристики, у тому числі параметри планованої діяльності (потужність, довжина, площа, обсяг виробництва тощо)

Реконструкція котлотурбінного цеху за адресою: вул. Каботажний спуск 18, м. Миколаїв, шляхом заміни існуючих пальникових пристроїв на парових котлах ТКП-2 ст. № 1 та №2 на енергоефективні пальникові пристрої за технологією СНТ (І та ІІ черга).

Парові котли ТКП-2 ст.№1 та ст.№2, встановлено в котлотурбінному цеху ТЕЦ по вул. Каботажний спуск, 18 м. Миколаїв.

Реконструкція передбачається на котлі ТКП-2 ст.№2 – І черга будівництва та ТКП-2 ст.№1 – ІІ черга будівництва.

Встановлена потужність ТЕЦ:

Теплова потужність – 410 Гкал/год (465,2МВт.)

Електрична потужність – 40МВт

Робочий тиск газу до ГРП (ГРУ)  - 3 кгс/см2 (300кПа).

Робочий тиск газу після ГРП (ГРУ)  - 0,6 кгс/см2 (60кПа).

Номінальна витрата газу   - 30 000 нм3/год.

Максимальна витрата газу   - 36000 нм3/год.

Основне паливо – природний газ відповідно до ДСТУ ISO 13686:2015 Qрн = 8268 ккалл/м3.

Паровий котел ТКП-2 ст.№2) – (І черга будівництва):

-        Номінальна паропродуктивність котла становить – 160 т/год

-        Необхідне максимальне навантаження котла, становить – 160 т/год

-        Необхідне мінімальне навантаження котла, – 70 т/год

-        ККД котла  становить – 94%

-        Витрата газу на котел становить – 15000 нм3/год

-        Час роботи котла в рік– 4320 годин

-        Тиск газу на котел перед пальником становить 0,13-0,32 кгс/см2

Паровий котел ТКП-2 ст.№1– (ІІ черга будівництва):

-        Номінальна паропродуктивність котла становить – 160 т/год

-        Необхідне максимальне навантаження котла, становить – 160 т/год

-        Необхідне мінімальне навантаження котла, становить – 70 т/год

-        ККД котла  становить – 94%

-        Витрата газу на котел становить – 15000 нм3/год

-        Час роботи котла в рік становить – 4320 годин

-        Тиск газу на котел перед пальником становить 0,13-0,32 кгс/см2

Викиди димових газів здійснюється через димову трубу висотою 120 м, діаметром 6 м.

Відповідно до паспорту потенційно небезпечного об’єкта котельня по вул. Каботажний спуск, 18 м. Миколаїв відноситься до потенційно небезпечних об’єктів.

Режим роботи котлів – 161 день на рік.

Кількість працюючих осіб – 564 чол.

6. Екологічні та інші обмеження планованої діяльності за альтернативами:

щодо технічної альтернативи 1

Викиди забруднюючих речовин в димових газах не повинні перевищувати допустимих концентрацій згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України «Про затвердження технологічних нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин із теплосилових установок, номінальна теплова потужність яких перевищує 50 МВт» від 22.10.2008 р. № 541 зі змінами та Директиви про промислові викиди 2010/75 / EU.

Санітарно-захисна зона встановлюється для теплових електростанцій, промислових та опалювальних котелень - від димарів та місць зберігання і підготовки палива, джерел шуму до межі житлової забудови, ділянок громадських установ, будинків і споруд, в тому числі дитячих, навчальних, лікувально-профілактичних установ, закладів соціального забезпечення, спортивних споруд та ін. згідно п. 5.4 ДСП №173-96.

На зовнішній межі санітарно-захисної зони, зверненої до житлової забудови,  концентрації та рівні шкідливих факторів не повинні перевищувати їх гігієнічні нормативи (ГДК, ГДР) згідно п. 5.4 ДСП №173-96.

Відходи, які утворюються під час реконструкції та експлуатації об’єкта повинні роздільно збиратись, зберігатись та передаватись на утилізацію відповідно ЗУ «Про відходи», ДСТУ 4462.3.01:2006 «Охорона природи. Поводження з відходами. Порядок здійснення операцій».

Рівень шуму від обладнання на межі з житловою забудовою не повинні перевищувати допустимих норм відповідно до ДСП №173-96.

Рівень шуму на робочих місцях не повинен перевищувати допустимих норм відповідно до ДСН 3.3.6.037-99 «Санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку».

щодо технічної альтернативи 2

Аналогічно технічній альтернативі 1.

 

щодо територіальної альтернативи 1

Територія санітарно-захисної зони не повинна розглядатись як резерв розширення підприємств, сельбищної території і прирівняних до них об'єктів згідно п. 5.4 ДСП №173-96. Раціональне використання міських угідь.

щодо територіальної альтернативи 2

не розглядається.

7. Необхідна еколого-інженерна підготовка і захист території за альтернативами:

щодо технічної альтернативи 1:

не передбачається, тому що котли знаходяться в існуючій будівлі котельні.

щодо технічної альтернативи 2

Аналогічно технічній альтернативі 1.

 

щодо територіальної альтернативи 1

не розглядається, тому що котли знаходяться в існуючій будівлі котельні. Відведення додаткових земельних угідь не передбачається.

 

щодо територіальної альтернативи 2

не розглядається.

 

8. Сфера, джерела та види можливого впливу на довкілля:

щодо технічної альтернативи 1

-          геологічне середовище: під час реконструкції котельні та при експлуатації її вплив на геологічне середовище не буде здійснюватися;

-          клімат і мікроклімат: встановлення нових пальників дозволить зменшити викиди парникових газів (діоксиду вуглецю, метану) та оксиду вуглецю, оксиду азоту;

-          повітряне середовище: під час реконструкції котельні будуть викиди забруднюючих речовин від будівельної техніки, шумове забруднення та вібрація в межах допустимих норм. При експлуатації котлів на природному газу в атмосферне повітря викидатимуться забруднюючі речовини оксиди азоту (NOX), діоксид вуглецю (CO2), оксид вуглецю (CO), метан (CH4), азоту оксид N2O, ртуть та її сполуки у перерахунку на ртуть. Обсяги викидів забруднюючих речовин від котлів будуть зменшені, так, як встановлюються пальники з низькими показниками емісії по оксидам азоту (у перерахунку на оксид азоту) та оксидам вуглецю. Концентрації забруднюючих речовин у викидах від котлів не будуть перевищувати допустимі норми згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України «Про затвердження технологічних нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин із теплосилових установок, номінальна теплова потужність яких перевищує 50 МВт» від 22.10.2008 р. № 541 зі змінами, Директиви про промислові викиди 2010/75/EU.Максимальні приземні концентрації забруднюючих речовин в атмосферному повітрі на межі з житловою забудовою не будуть перевищувати 1 ГДК;

-          водне середовище: при реконструкції обсяги водоспоживання та водовідведення не зміняться, тому що здійснюється заміна пальників на котлах.

-          ґрунти: під час реконструкції котельні відходи будівництва збиратимуться та передаватимуться на утилізацію або захоронення; під час експлуатації об’єкту відходи будуть роздільно збиратись, зберігатись та передаватимуться на утилізацію відповідно до укладених договорів;

-          рослинний і тваринний світ, заповідні об’єкти: не впливає. Об’єкт розміщується в промисловій зоні;

-          навколишнє соціальне середовище (населення): після реконструкції котельні зменшуються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що призведе до покращення умов проживання населення;

- навколишнє техногенне середовище: під час реконструкції котельні та експлуатації не передбачається вплив на навколишнє техногенне середовище.

щодо технічної альтернативи 2

-          геологічне середовище: під час реконструкції котельні та при експлуатації її вплив на геологічне середовище здійснюватися не буде;

-          клімат і мікроклімат: при роботі пальників, що працюють на мазуті викиди парникових газів (діоксиду вуглецю, метану) та оксиду вуглецю, діоксиду азоту в порівнянні з існуючим станом не зменшуються;

-        повітряне середовище: під час реконструкції котельні будуть викиди забруднюючих речовин від будівельної техніки, шумове забруднення та вібрація в межах допустимих норм. При експлуатації котлів на мазуті передбачається збільшення переліку забруднюючих речовин, що викидатимуться в атмосферне повітря: викиди речовин у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом, викиди оксиду азоту (у перерахунку на діоксид азоту), викиди азоту оксиду, викиди сірки діоксиду, викид оксиду вуглецю, НМЛОС, викид метану, викид діоксиду вуглецю, ванадію п'ятиокис.

Обсяги викидів забруднюючих речовин від котлів будуть більшими ніж при технічній альтернативі 1, так як пальники, що працюють на мазуті мають значно більші показники емісії по оксидам азоту (у перерахунку на діоксид азоту) та оксидам вуглецю;

-          водне середовище: при реконструкції обсяги водоспоживання та водовідведення не зміняться, тому що здійснюється заміна пальників, котлів.

-          ґрунти: під час реконструкції котельні відходи будівництва збиратимуться та передаватимуться на утилізацію або захоронення; під час експлуатації об’єкту відходи будуть роздільно збиратись, зберігатись та передаватимуться на утилізацію відповідно до укладених договорів. Можливе забруднення ґрунтів мазутом (при розливах);

-          рослинний і тваринний світ, заповідні об’єкти: не впливає. Об’єкт розміщується в промисловій зоні;

-          навколишнє соціальне середовище (населення): після реконструкції котельні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в порівнянні з існуючим станом не зменшуються, що не поліпшує умов проживання населення;

-    навколишнє техногенне середовище: під час реконструкції котельні та експлуатації не передбачається вплив на навколишнє техногенне середовище.

щодо територіальної альтернативи 1

не розглядається так, як об’єкт розміщується на існуючій території м. Миколаїв.

щодо територіальної альтернативи 2

не розглядається так, як об’єкт розміщується на існуючій території м. Миколаїв.

 

9. Належність планованої діяльності до першої чи другої категорії видів діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля (зазначити відповідний пункт і частину статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”)

Планована діяльність відноситься до першої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля – ст. 3, пункт 2 частина 2 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»: теплові електростанції (ТЕС, ТЕЦ) та інші потужності для виробництва електроенергії, пари і гарячої води тепловою потужністю 50 мегават і більше з використанням органічного палива.

 

10. Наявність підстав для здійснення оцінки транскордонного впливу на довкілля (в тому числі наявність значного негативного транскордонного впливу на довкілля та перелік держав, довкілля яких може зазнати значного негативного транскордонного впливу (зачеплених держав)

   Транскордонний вплив на довкілля від даного об’єкта відсутній, в зв’язку з цим оцінка транскордонного впливу не розробляється.

 

11. Планований обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля

Плановий обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з ОВД у відповідності ст. 6 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" №2059-VІІІ від 23 травня 2017 року.

 

12. Процедура оцінки впливу на довкілля та можливості для участі в ній громадськості

Планована суб’єктом господарювання діяльність може мати значний вплив на довкілля і, отже, підлягає оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”. Оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:

підготовку суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля;

проведення громадського обговорення планованої діяльності;

аналіз уповноваженим органом звіту з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб’єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;

надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого абзацом п’ятим цього пункту;

врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності, зазначеного у пункті 14 цього повідомлення.

У висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений орган, виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження.

Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Процедура оцінки впливу на довкілля передбачає право і можливості громадськості для участі у такій процедурі, зокрема на стадії обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, а також на стадії розгляду уповноваженим органом поданого суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля.

На стадії громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля протягом щонайменше 25 робочих днів громадськості надається можливість надавати будь-які зауваження і пропозиції до звіту з оцінки впливу на довкілля та планованої діяльності, а також взяти участь у громадських слуханнях. Детальніше про процедуру громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля буде повідомлено в оголошенні про початок громадського обговорення.

У період воєнного стану в Україні громадські слухання проводяться у режимі відео конференції, про що зазначається в оголошенні про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та у звіті про громадське обговорення.

 

13. Громадське обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля

Протягом 20 робочих днів з дня оприлюднення цього повідомлення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу громадськість має право надати уповноваженому органу, зазначеному у пункті 15 цього повідомлення, зауваження і пропозиції до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля.

Надаючи такі зауваженні і пропозиції, вкажіть реєстраційний номер справи про оцінку впливу на довкілля планованої діяльності в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля (зазначений на першій сторінці цього повідомлення). Це значно спростить процес реєстрації та розгляду Ваших зауважень і пропозицій.

У разі отримання таких зауважень і пропозицій громадськості вони будуть розміщені в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля та передані суб’єкту господарювання (протягом трьох робочих днів з дня їх отримання). Особи, що надають зауваження і пропозиції, своїм підписом засвідчують свою згоду на обробку їх персональних даних. Суб’єкт господарювання під час підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля зобов’язаний врахувати повністю, врахувати частково або обґрунтовано відхилити зауваження і пропозиції громадськості, надані у процесі громадського обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. Детальна інформація про це включається до звіту з оцінки впливу на довкілля.

 

14. Рішення про провадження планованої діяльності

Відповідно до законодавства рішенням про провадження даної планованої діяльності буде: Дозвіл на виконання будівельних робіт згідно статті 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»

(вид рішення відповідно до частини першої статті 11 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”)

що видається _Державною архітектурно-будівельною інспекцією України.

   (орган, до повноважень якого належить прийняття такого рішення)

 

15. Усі зауваження і пропозиції громадськості до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, необхідно надсилати до

Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Адреса: 03035, м. Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, буд.35.

Департаменту екологічної оцінки

Тел./факс: (044) 206-31-40, (044) 206-31-50. Електронна пошта: [email protected]. контактна особа: заступник директора департаменту – начальник відділу оцінки впливу на довкілля Департаменту екологічної оцінки – Грицак Олена Анатоліївна

(найменування уповноваженого органу, поштова адреса, електронна адреса, номер телефону та контактна особа)


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: