МИКОЛАЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
24 грудня 2020 № 2/22
Про затвердження міської
Програми «Громадський
бюджет м.Миколаєва»
на 2021-2024 роки
З метою впровадження інноваційних механізмів залучення громадськості до розподілу коштів міського бюджету м.Миколаєва та розвитку демократичного процесу обговорення громадою напрямів використання бюджетних коштів, керуючись пунктом 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити міську Програму «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2021-2024 роки (додається).
2. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань економічної і інвестиційної політики, планування, бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку, підприємництва, наповнення бюджету та використання бюджетних коштів (Панченка), першого заступника міського голови Криленка В.І.
Міський голова О.СЄНКЕВИЧ
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення міської ради
від 24 грудня 2020
№ 2/22
Міська Програма
«Громадський бюджет м.Миколаєва»
на 2021-2024 роки
1. Загальні положення
Міська Програма «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2021-2024 роки (далі - Програма) встановлює та регулює систему взаємодії виконавчих органів Миколаївської міської ради та мешканців Миколаєва щодо реалізації проєктів за рахунок коштів міського бюджету.
Програма розроблена відповідно до норм Бюджетного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з використанням міжнародного досвіду щодо активізації участі громадян у прийнятті рішень та методології реалізації механізмів партиципаторного бюджетування.
2. Визначення проблеми,
на розв’язання якої направлена Програма
У сучасному громадянському суспільстві зросла соціальна активність людей та з’явились активісти, які мають бажання долучатись до вирішення загальних проблем. Активна громадська участь населення в різноманітних важливих для міста подіях передбачає можливість вільного висловлення думки щодо процесів, які відбуваються, відкрите спілкування з владою, ефективний діалог органів влади і громадян.
У 2017 році у м. Миколаєві за сприяння міжнародної громадської організації «Фундація українсько-польської співпраці ПАУСІ» та польсько-канадської програми підтримки демократії було запроваджено Громадський бюджет м. Миколаєва (далі – Громадський бюджет).
Громадський бюджет є інструментом прямої демократії, відносно новим явищем, яке вже встигло зарекомендувати себе у якості ефективного інструменту взаємодії місцевої влади та громади міста та дієвого механізму безпосередньої участі громадськості у бюджетному процесі.
Кожен мешканець міста має можливість подати власну пропозицію щодо фінансування за рахунок коштів громадського бюджету та шляхом голосування вирішити, яка з поданих пропозицій найкраща та має бути впроваджена.
За результатами виконання міської Програми «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2017-2020 роки у 2017-2020 роках в рамках Громадського бюджету м.Миколаєва мешканцями міста було подано 394 проєкти на загальну суму 204,666 млн грн:
- у 2017 році – 117 проєктів на загальну суму 56,12 млн грн (великих – 66, малих – 51);
- у 2018 році – 70 проєктів на загальну суму 31,127 млн грн (великих – 28, малих – 42);
- у 2019 році – 111 проєктів на загальну суму 63,702 млн грн (великих – 50, малих – 51, соціальних - 10);
- у 2020 році – 96 проєктів на загальну суму 53,717 млн грн (великих – 40, малих – 40, соціальних - 16).
Серед проєктів, поданих мешканцями міста, переважали ідеї щодо влаштування спортивних та дитячих майданчиків, кінологічні майданчики, облаштування прибережних, паркових зон та зупинок громадського транспорту, реконструкція бігових доріжок у ЗОШах, встановлення скульптурних композицій, удосконалення стану впровадження освіти, організація змістовного дозвілля, а також ідеї з енергозбереження, безпеки на пішохідних переходах та інше.
Важливим є те, що до Громадського бюджету м.Миколаєва були долучені віддалені райони міста: Велика та Мала Коренихи, Широка Балка, Кульбакине, Варварівка.
Загальна сума коштів, яка була передбачена на реалізацію проєктів Громадського бюджету м.Миколаєва, складала:
- на 2018 рік - 10 млн грн;
- на 2019 рік – 12 млн грн;
- на 2020 рік – 15 млн грн;
- на 2021 рік – 18 млн грн (заплановано відповідно до Програми).
За результатами детального аналізу та оцінки проєктів, поданих у рамках Громадського бюджету м.Миколаєва, за змістом та на можливість їх реалізації за рахунок Громадського бюджету до голосування було допущено:
- у 2017 році – 76 проєктів (великих – 43, малих – 33);
- у 2018 році – 54 (великих – 26, малих – 28);
- у 2019 році – 65 (великих – 23, малих – 36, соціальних - 6);
- у 2020 році – 78 (великих – 29, малих – 36, соціальних -13).
У загальноміському голосуванні протягом 4 років загалом за проєкти Громадського бюджету було віддано 72260 голосів (у 2017 році – 18403 голоси (онлайн – 15796, офлайн – 2607), у 2018 році – 18376 голосів (онлайн – 16034, офлайн – 2342), у 2019 році – 15320 голосів (онлайн – 13400, офлайн – 1917), у 2020 році – 20161 голос (онлайн – 18276, офлайн - 1885).
За результатами загальноміського голосування перемогу здобули 119 проєктів:
- у 2017 році – 28 проєктів на загальну суму 10,0 млн грн (великих – 9, малих – 19);
- у 2018 році – 26 проєктів на загальну суму 11,15 млн грн (великих – 8, малих – 18);
- у 2019 році – 30 проєктів на загальну суму 14,37 млн грн (великих – 9, малих – 16, соціальних – 5);
- у 2020 році – 35 проєктів на загальну суму 17,45 млн грн (великих – 11, малих – 18, соціальних – 6).
Реалізовано проєктів-переможців:
- у 2018 році з 28 проєктів-переможців Громадського бюджету м.Миколаєва реалізовані 23 проєкти-переможці. 5 проєктів, які з різних причин не були реалізовані у 2018 році, були реалізовані у 2019-2020 роках у рамках інших цільових програм;
- у 2019 році реалізовано всі 26 проєктів-переможців Громадського бюджету м.Миколаєва 2018-2019 років;
- у 2020 році з 30 проєктів-переможців Громадського бюджету м.Миколаєва 2019-2020 років у повному обсязі реалізовано 6 проєктів, 24 проєкти знаходяться на різних стадіях реалізації. Кінцевий термін реалізації проєктів – 31.12.2020;
- реалізація проєктів-переможців Громадського бюджету м.Миколаєва-2020 запланована протягом 2021 року. Кінцевий термін реалізації – 31.12.2021.
Загалом у рамках Програми за 4 роки у місті з’явилося більше 20 нових та оновлених дитячих та спортивних майданчиків, проведено 6 заходів фестивального типу, створені нові громадські простори, реалізовано освітньо-інноваційні проєкти тощо.
Враховуючи попередні результати та отриманий досвід, пропонується продовжити дію програми на 4 роки.
Таким чином, затвердження міської Програми «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2021-2024 роки дозволить і в подальшому залучати громадян до процесу демократичного обговорення та прийняття рішень, у якому мешканці м.Миколаєва вирішуватимуть, як розподілити частину бюджету міста, що допоможе зміцнити довіру громадян до органів місцевого самоврядування.
3. Мета Програми
Метою Програми є сприяння налагодженню системного діалогу органів місцевого самоврядування з жителями м.Миколаєва, створення умов для участі мешканців міста в бюджетному процесі для задоволення їх потреб.
4. Обґрунтування шляхів і засобів
розв’язання проблеми
Вирішення проблеми здійснюється шляхами вдосконалення механізму взаємодії виконавчих органів Миколаївської міської ради та громадян у бюджетному процесі, залучення жителів до процесу прийняття рішень на місцевому рівні та розв’язання найбільш нагальних проблем міста.
5. Завдання та заходи Програми
№ п/п | Зміст заходів | Виконавці | Термін виконання |
Завдання 1. Інформаційна і промоційна кампанія | |||
1.1. | Ознайомлення мешканців м.Миколаєва з Положенням та основними принципами Громадського бюджету м.Миколаєва | департамент міського голови Миколаївської міської ради, департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом строку дії Програми |
1.2. | Інформування про етапи та дати проведення заходів Громадського бюджету м.Миколаєва | департамент міського голови Миколаївської міської ради, департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом строку дії Програми |
1.3. | Розповсюдження інформації щодо перебігу та результатів процесу Громадського бюджету м.Миколаєва | департамент міського голови Миколаївської міської ради, департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом строку дії Програми |
1.4. | Підготовка проєкту розпорядження міського голови про створення Експертної групи та Координаційної ради | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | Протягом строку дії Програми, за потребою |
Завдання 2. Подання проєктів | |||
2.1. | Розміщення форми подання проєкту у електронній версії на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | За потребою
|
2.2. | Проєкти подаються у паперовому вигляді за адресою: вул. Адміральська, 20, м.Миколаїв, 54001 особисто автором до відділу по роботі зі зверненнями громадян департаменту забезпечення діяльності виконавчих органів Миколаївської міської ради або в електронному вигляді на сайті Громадського бюджету (у разі внесення відповідних змін до Положення про Громадський бюджет м.Миколаєва). Автор проєкту може долучити до пакета документів презентацію зі стислою суттю проєкту та візуалізацією | автори проєктів, департамент забезпечення діяльності виконавчих органів Миколаївської міської ради | щорічно, протягом 45 днів з дати, визначеної протоколом Координаційної ради
|
2.3. | Створення реєстру поданих проєктів та їх сканування | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом 5 робочих днів, після закінчення терміну подання проєктів |
2.4. | Розміщення реєстру та сканованих заповнених форм проєктів, за винятком сторінок, які містять персональні дані авторів проєкту, на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | протягом 5 робочих днів, після закінчення терміну подання проєктів |
2.5. | Надсилання повідомлення (листа) на поштову або електронну адресу автору проєкту із зазначенням реєстраційних реквізитів | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | відповідно до Закону України «Про звернення громадян» |
Завдання 3. Перевірка проєкту | |||
3.1. | Здійснення попередньої перевірки проєктів (на наявність документів) | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом терміну подачі проєктів, не пізніше 5 робочих днів після закінчення терміну подачі проєктів |
3.2. | Внесення, у разі необхідності, коректив до заповненої форми подання проєктів | автори проєктів | протягом 5 робочих днів з моменту отримання відповідної інформації |
3.3. | Надання сканованих заповнених форм подання проєктів до Експертної групи | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради, Експертна група | після здійснення попередньої перевірки проєктів |
3.4. | Визначення щодо кожного проєкту відповідального виконавчого органу Миколаївської міської ради | Експертна група | перше засідання Експертної групи |
3.5. | Проведення детального аналізу та оцінки проєктів за змістом та можливістю реалізації | Експертна група, відповідальний виконавчий орган Миколаївської міської ради | протягом 30 днів з дня отримання сканованих заповнених форм |
3.6. | Внесення, у разі необхідності, коректив до заповненої форми подання проєктів та уточнення інформації, необхідної для аналізу та оцінки проєктів | Експертна група, мешканці міста, які подали проєкти | протягом 5 робочих днів |
3.7. | Заповнення карток аналізу проєктів | відповідальний виконавчий орган Миколаївської міської ради, до компетенції якого відноситься проєкт | протягом 15 днів з дня отримання проєкту |
3.8. | Прийняття висновку щодо оцінки проєкту для реалізації | Експертна група | під час засідань Експертної групи |
3.9. | Складання списків позитивно і негативно оцінених проєктів | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | за підсумками засідань Експертної групи |
3.10. | Розміщення на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва списків з проєктами, які отримали позитивну та негативну оцінку (з аргументованими мотивами відмови), та відсканованих заповнених карток аналізу проєктів | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | не пізніше 20 календарних днів до початку голосування |
Завдання 4. Голосування за проєкти та підрахунок результатів | |||
4.1. | Підготовка проєкту розпорядження міського голови про затвердження переліку пунктів для голосування | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради, департамент з надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради, адміністрації районів Миколаївської міської ради | не пізніше як за 14 днів до дня початку голосування |
4.2. | Вдосконалення технічних умов програмного продукту для проведення електронного голосування на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | протягом дії Програми |
4.3. | Оприлюднення на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва переліку пунктів для голосування | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | не пізніше ніж за 7 днів до початку голосування |
4.4. | Організація голосування шляхом голосування на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | триває 14 днів |
4.5. | Встановлення підсумків голосування шляхом підрахунку балів, відданих за кожний проєкт, та вирішення спірних питань шляхом відкритого голосування | Координаційна рада | протягом 5 робочих днів після закінчення голосування |
4.6. | Складання рейтингових списків проєктів з урахуванням результатів голосування | Координаційна рада | протягом 5 робочих днів після закінчення голосування |
4.7. | Розміщення на офіційному сайті Громадського бюджету м.Миколаєва результатів голосування | відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | протягом 5 робочих днів після складання рейтингових списків |
4.8. | Повідомлення про результати голосування усіх авторів проєктів, що опубліковані для голосування | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | протягом 14 робочих днів після закінчення голосування |
Завдання 5. Реалізація проєктів та оцінка процесу | |||
5.1. | Визначення відповідальних за реалізацію кожного проєкту - переможця | Координаційна рада | після складання рейтингових списків |
5.2. | Обов’язкове включення головними розпорядниками коштів до бюджетних запитів на відповідний бюджетний період проєктів-переможців, враховуючи вимоги чинного законодавства | головні розпорядники бюджетних коштів | відповідно до вимог ст.ст. 75, 76, 77 Бюджетного кодексу України |
5.3. | Виконання головними розпорядниками бюджетних коштів проєктів – переможців | головні розпорядники бюджетних коштів | протягом бюджетного року |
5.4. | Оприлюднення на офіційному сайті Миколаївської міської ради в розділі «Громадський бюджет» інформації про хід реалізації/виконання проєктів | головні розпорядники бюджетних коштів, відділ стандартизації та | щомісяця до 5 числа з початку реалізації проєкту |
5.5. | Подання звітів про виконання проєкту Координаційній раді | головні розпорядники бюджетних коштів | щорічно до 15 січня наступного року |
5.6. | Контроль за реалізацією проєктів, що отримали фінансування за рахунок Громадського бюджету м.Миколаєва | Координаційна рада | протягом бюджетного року |
5.7. | Оприлюднення звітів щодо кінцевого результату реалізації виконання проєктів | Головні розпорядники бюджетних коштів, відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | щороку до 15 січня |
6. Фінансове забезпечення Програми
Головні розпорядники коштів включають до бюджетного запиту видатки на реалізацію проєктів, що визнані переможцями конкурсу, та додають до нього детальне пояснення по кожному проєкту-переможцю (з визначенням назв проєктів, об’єктів, напрямків використання коштів, термінів виконання та іншої необхідної інформації). У пояснювальній записці до проєкту рішення міської ради про міський бюджет на відповідний рік департамент фінансів Миколаївської міської ради відображає інформацію про включені до проєкту рішення міської ради проєкти-переможці конкурсу «Громадський бюджет м.Миколаєва» та обсяги видатків на їхню реалізацію. Фінансування заходів Програми здійснюється відповідно до діючого законодавства за рахунок коштів міського бюджету (загальний та спеціальний фонди) і за рахунок інших джерел, якщо це не суперечить чинному законодавству.
Обсяги та джерела фінансування завдань та заходів Програми визначені у додатку 2 до Програми.
Орієнтовний обсяг фінансування проєктів Громадського бюджету м.Миколаєва, які будуть визнано проєктами-переможцями у 2024 році та реалізація яких відбудеться у 2025 році визначити у сумі 30000,0 тис.грн.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Виконавці, визначені в Програмі щороку, до 15 січня надають уповноваженому робочому органу інформацію про стан виконання заходів Програми.
Уповноважений робочий орган щороку до 15 лютого надає узагальнену інформацію про виконання Програми Координаційній раді з питань Громадського бюджету м.Миколаєва.
8. Очікувані результативні показники виконання Програми
Очікуваними результатами виконання Програми є:
- вдосконалення ефективного механізму взаємодії виконавчих органів Миколаївської міської ради та жителів м.Миколаєва в бюджетному процесі;
- залучення жителів до процесу прийняття рішень органів місцевого самоврядування;
- формування довіри громадян до органів місцевого самоврядування;
- підвищення відкритості діяльності органів місцевого самоврядування;
- підвищення рівня прозорості процесу прийняття рішень шляхом надання жителям м.Миколаєва можливості безпосереднього впливу на бюджетну політику;
- вирішення питань, які найбільш хвилюють жителів м. Миколаєва.
Результативні показники виконання Програми
Результативні показники | 2021 рік | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік |
Реалізація проєктів громадського бюджету |
|
|
|
|
Показники затрат |
|
|
|
|
Обсяг витрат на реалізацію проєктів, тис.грн | 18000,000 | 21000,000 | 24000,000 | 27000,000 |
Показник продукту |
|
|
|
|
Кількість проєктів, які можуть бути реалізовані, од. | 35 | 41 | 47 | 51 |
Показник ефективності |
|
|
|
|
Середня вартість одного проєкту, тис.грн | 514,286 | 512,195 | 510,638 | 529,412 |
Показник якості |
|
|
|
|
Відсоток виконання проєктів-переможців, % | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Реалізація заходів Програми, зокрема: інформаційне забезпечення, поліграфічні послуги тощо |
|
|
|
|
Показники затрат |
|
|
|
|
Обсяг витрат, тис.грн | 73,6 | 73,6 | 73,6 | 73,6 |
Показник продукту |
|
|
|
|
Кількість розміщеної реклами на сіті-лайтах, од. | 20 | 20 | 20 | 20 |
Кількість розміщеної реклами в громадському транспорті та у місцях загального користування, од. | 1050 | 1050 | 1050 | 1050 |
Кількість виготовлених бланків для голосування, од. | 6000 | 6000 | 6000 | 6000 |
Кількість виготовлених інформаційних банерів, од. | 6 | 6 | 6 | 6 |
Показник ефективності |
|
|
|
|
Кількість поданих проєктів для участі у Програмі, од. | 100 | 150 | 165 | 180 |
Кількість проєктів, допущених до голосування, од. | 80 | 120 | 130 | 150 |
Показник якості |
|
|
|
|
Відсоток залучених жителів міста до участі у Програмі, % | 4 | 5,5 | 7 | 9 |
Щорічне заохочення мешканців міста до участі у Громадському бюджеті м.Миколаєва |
|
|
|
|
Показник затрат |
|
|
|
|
Обсяг витрат, тис.грн | 92,4 | 92,4 | 92,4 | 92,4 |
Показник продукту |
|
|
|
|
Кількість проведених заходів для заохочення мешканців міста, од. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Кількість осіб, які взяли участь у заходах, од. | 54 | 61 | 67 | 71 |
Показник ефективності |
|
|
|
|
Кількість проєктів-переможців, од. | 35 | 41 | 47 | 51 |
Показник якості |
|
|
|
|
Зростання кількості учасників Громадського бюджету, % | 107,7 | 110,9 | 109,6 | 118,2
|
Організація заходів з голосування |
|
|
|
|
Показник затрат |
|
|
|
|
Обсяг витрат, тис.грн | 34,0 | 34,0 | 34,0 | 34,0 |
Показник продукту |
|
|
|
|
Кількість проведених заходів, од. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Показник ефективності |
|
|
|
|
Кількість голосів, відданих за проєкти, од. | 20161 | 21500 | 22500 | 23700 |
Показник якості |
|
|
|
|
Зростання кількості учасників голосування, % | 131,6 | 106,6 | 104,7 | 105,3 |
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
міської Програми «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2021-2024 роки
1. Програму затверджено рішенням міської ради від _________ №______
2. Ініціатор: департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради
3. Розробник Програми: департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради
4. Виконавці Програми: виконавчі органи Миколаївської міської ради, МКП «Міський інформаційно-обчислювальний центр», інші
5. Уповноважений робочий орган: департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради
6. Термін виконання: 2021-2024 роки
7. Обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування | Обсяги фінансування (тис.грн) | У тому числі за роками (тис.грн) | |||
2021 рік | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | ||
Всього (тис.грн), у тому числі: | 90800,0 | 18200,0 | 21200,0 | 24200,0 | 27200,0 |
Міський бюджет | 90800,0 | 18200,0 | 21200,0 | 24200,0 | 27200,0 |
Додаток 2
до Програми
Завдання та заходи
щодо виконання міської Програми «Громадський бюджет м.Миколаєва» на 2021-2024 роки
№ з/п | Зміст заходу | Строк виконання заходу | Відповідальний виконавець | Джерела фінансу-вання | Орієнтовний обсяг фінансування, тис.грн | Очікуваний результат | |||
2021 рік | 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | ||||||
1 | 2 |
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. | Реалізація заходів Програми, зокрема: інформаційне забезпечення, поліграфічні послуги тощо | протягом строку дії Програми | департамент міського голови Миколаївської міської ради, департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | міський бюджет | 73,6 | 73,6 | 73,6 | 73,6 | Проведення інформаційних заходів щодо ознайомлення мешканців міста |
2. | Реалізація проєктів, які визнано проєктами-переможцями | щорічно | головні розпорядники бюджетних коштів | міський бюджет | 18000,0 | 21000,0 | 24000,0 | 27000,0 | Зміцнення довіри громадян до органів місцевого самоврядування |
3. | Щорічне заохочення мешканців міста до участі у Громадському бюджеті м.Миколаєва | жовтень-грудень | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради | міський бюджет | 92,4 | 92,4 | 92,4 | 92,4 | Механізм залучення громадськості до розподілу коштів міського бюджету |
4. | Організація заходів з голосування | серпень-вересень | департамент економічного розвитку Миколаївської міської ради, відділ стандартизації та впровадження електронного врядування Миколаївської міської ради | міський бюджет | 34,0 | 34,0 | 34,0 | 34,0 | Створення умов для участі громади у міському голосуванні за проєкти Громадського бюджету |
Опубліковано: 4 січня 2021р