МИКОЛАЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
20 грудня 2019 № 56/71
Про затвердження Концепції
розвитку річок та маломірного
судноплавства у місті Миколаєві
на 2019-2030 роки
З метою реалізації пріоритетних напрямків розвитку міста Миколаєва як центру маломірного судноплавства та яхтового туризму, створення сприятливих умов для відпочинку на воді, формування сучасної берегової інфраструктури, розвитку промислового потенціалу в будівництві та ремонту маломірних суден, залучення інвестицій та активізації ринку послуг у сфері внутрішнього водного транспорту, відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, статті 10 Водного кодексу України, керуючись п.22 ч.1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", міська рада
ВИРІШИЛА:
1.Затвердити Концепцію розвитку річок та маломірного судноплавства у місті Миколаєві на 2019-2030 роки (додається).
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії міської ради: з питань економічної і інвестиційної політики, планування, бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку (Бернацького); з питань промисловості, транспорту, енергозбереження, зв’язку, сфери послуг, підприємництва та торгівлі (Євтушенко) та на першого заступника міського голови Криленка В.І.
Міський голова О.Ф. Сєнкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення міської ради
від 20 грудня 2019
№ 56/71
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку річок та маломірного судноплавства в місті Миколаєві
на 2019-2030 роки
Зміст
1. Загальні положення.
2. Терміни та визначення.
3. Мета та завдання Концепції.
4. Основні проблеми розвитку річок, прибережних територій та маломірного судноплавства в місті Миколаєві.
5. Напрямки та шляхи вирішення проблем.
6. Очікувані результати реалізації Концепції.
7. Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції.
8. Механізм контролю та виконання Концепції.
1.Загальні положення
Концепція розвитку річок і маломірного судноплавства в місті Миколаєві на 2019-2030 роки (далі - Концепція) представляє собою систему цілей, задач, основних напрямків та механізмів подальшого розвитку: річок, маломірного судноплавства, прибережних територій та яхтового туризму в місті Миколаєві.
Розташування міста Миколаєва в гирлі річок Південного Бугу та Інгулу з виходом у Дніпровсько-Бузький лиман повинно бути більш ефективно використано для економічного і соціального розвитку міста, а також сприяти перетворенню його в міжнародний центр розвитку та обслуговування яхтової індустрії.
Основним призначенням Концепції є визначення основних проблем, цілей та пріоритетів розвитку річок, маломірного судноплавства, прибережних територій та яхтового туризму у місті Миколаєві з точки зору потреб та інтересів мешканців міста на період до 2030 року.
2. Терміни та визначення
У Концепції використовуються наступні терміни та визначення:
акваторія - водний простір в межах природних, штучних або умовних кордонів;
база - стоянка маломірного флоту - те ж, що і марина, але без можливості повноцінного прийому суден понад 10-15 м довжини, без пункту оформлення перетину кордону, при необов'язковому існуванні частини послуг, що притаманні марині;
гавань - прилегла до причалів частина портової акваторії, де розвантажують судна (наприклад, нафтова, лісова, вугільна гавань) або провадять посадку-висадку пасажирів (пасажирська гавань). Є гавань для ремонту суден (ремонтна гавань) або їх відстоювання у міжнавігаційний період (зимівельна гавань), а також для стоянки суден спеціального призначення (гавань військова, рибальська тощо);
інфраструктура марини - офіс управління маринами, комунально-господарський блок (душові, туалети, пральня, готельний комплекс для екіпажу, пасажирів і туристів, навчальні, спортивні та дитячі морські центри, магазини, барно-ресторанний комплекс, офіси яхтових брокерів, кампаній по обслуговуванню і ремонту яхт, майстерні, склади, автостоянки, вертолетодроми, концертні майданчики тощо);
морські та річкові порти - сукупність об'єктів інфраструктури морського та річкового портів, розташованих на спеціально відведених територіях та акваторіях і призначених для обслуговування суден, що використовуються в цілях торгового мореплавання, комплексного обслуговування суден рибопромислового флоту, обслуговування пасажирів, здійснення операцій з вантажем, у тому числі для їх переробки, та інші послуги, що звичайно проводяться в морському та річковому портах, а також взаємодії з іншими видами транспорту;
маломірне судно - парусне, парусно-моторне або моторне (катер) судно, призначене для прогулу, спорту, відпочинку та туризму, обслуговування прибережної інфраструктури, пасажирських перевезень, розміром не більше 20 метрів;
марина - яхтовий порт (стоянка) з інфраструктурою, на акваторії якого забезпечується цілорічна (без екіпажа) стоянка плавзасобів (вітрильно-моторних, моторних яхт, катерів та човнів), а також гарантоване надання певного комплексу послуг (прикордонно-митного оформлення, безпечна стоянка та навігація, охорона, повноцінний готельний сервіс, домашні послуги, утилізація відходів, технічне, транспортне та інформаційне обслуговування, надання засобів зв'язку, послуги з судового забезпечення, у тому числі заправлення паливом , вода, продукти харчування тощо);
яхт-клуб - зібрання яхтсменів з інтересів, у т.ч. та в місці розташування їх суден;
яхтинг - весь комплекс існування різноманітних вітчизняних і закордонних маломірних та прогулянкових суден, судноводіїв, екіпажів і клієнтів, організованих місць розташування з усією інфраструктурою обслуговування у прив'язці до різноманітних напрямків людської діяльності в приморському регіоні (туризм, сфера обслуговування, у т.ч. - будівництво і купівля-продаж судів, трансфертні, готельні-господарські послуги, постачання продовольчими та непродовольчими товарами, концертна діяльність тощо) у взаємозв'язку з соціально-економічними умовами;
порт-сховище - акваторія, що охороняється, доступна для заходу яхт в період навігації для забезпечення захисту за штурмових умов;
регата - один з видів проведення змагань з яхтингу. За форматами вітрильних гонок розрізняють: матчеві гонки, гонки флоту і командні гонки;
чартер - договір між судновласником та фрахтувальником (або його агентом) на оренду судна або його частини на певний рейс або термін;
яхт - чартер - це прокат невеликих (кількість від 2 до максимум 30 пасажирів, основна довжина яких становить від 10 до 40 метрів) суден по годинах, днях, тижнях, місяцях. Мандрівники мають можливість, як і в звичайному круїзі, придбати місця на цікаві для них їх яхтові маршрути по морях і річках;
кластер морського сервісу - кооперація морських транспортних, ремонтних і виробничих підприємств, наукових та навчальних закладів для досягнення спільних цілей та вдосконалення морської галузі;
спортивні яхтові школи - спортивні заклади, що навчають та залучають до масової фізичної культури дітей та молоді від 6 до 18 років;
човнові кооперативи - об'єднання людей або організацій для обслуговування та використання човнів, катерів, яхт на основі членства;
пляжі - місця на берегах водних акваторій, призначені для масового відпочинку, купання та загоряння, в ряді випадків забезпечені відповідним оснащенням (шезлонги, парасольки, дивани, душі та туалети).
3.Мета та завдання Концепції
Основною метою розробки Концепції є визначення пріоритетних напрямків розвитку Миколаєва як центру маломірного судноплавства та яхтового туризму, створення сприятливих умов для відпочинку на воді, формування сучасної берегової інфраструктури, розвитку промислового потенціалу у будівництві та ремонту маломірних суден, залучення інвестицій та активізації ринку послуг у сфері внутрішнього водного транспорту.
Основними завданнями Концепції є:
- створення доступних умов відпочинку на воді для мешканців та гостей міста;
- поліпшення регуляторного середовища для стимулювання будівництва яхтових марин та стоянок;
- покращання умов для розвитку виробництва, сервісних і ремонтних послуг у галузі судноплавства, підготовки фахівців, які обслуговують яхти, і таких, що надають сервісні послуги;
- стимулювання будівництва яхтових марин та зупинок, надання ремонтних послуг, виробництво та оснащення яхтових суден, підготовка фахівців, що обслуговують яхти та надають сервісні послуги;
- залучення інвестицій;
- розвиток водної транспортної інфраструктури в місті Миколаєві;
- залучення додаткових туристичних потоків і створення позитивного іміджу міста Миколаєва як міжнародного центру розвитку яхтового туризму;
- посилення контролю за дотриманням екологічних норм і безпеки на
воді;
- збільшення надходжень від податків і зборів до місцевого бюджету;
- створення нових робочих місць.
4. Основні проблеми розвитку річок, прибережних територій та маломірного судноплавства в місті Миколаєві
За результатами нарад з стейкхолдерами водної галузі були визначені наступні основні проблеми розвитку річок,прибережних територій та маломірного судноплавства у місті Миколаєві:
- відсутність рівних можливостей різних категорій населення міста для доступних і цивілізованих умов відпочинку на воді;
- непридатність міської набережної та існуючих причалів до їх експлуатації маломірними судами;
- недосконалість існуючих норм регулювання маломірного судноплавства, невідповідність їх європейським вимогам та складності отримання дозвільної документації;
- відсутність стратегічних напрямків розвитку річок, стимулювання сприятливості для інвестування в берегову інфраструктуру;
- незадовільна ситуація з архітектурним виглядом та благоустроєм прибережної території;
- відсутність чітких стандартів і норм по функціонуванню човнових станцій та кооперативів;
- слабо розвинена інфраструктура дитячого та юнацького вітрильного спорту, застаріла матеріальна база та інвентар, що створює значні складності для досягнення високих спортивних результатів та гальмує розвиток вітрильного спорту;
- недостатня інформаційна підтримка розвитку маломірного судноплавства та яхтового туризму в місті Миколаєві;
- відсутність достатьної кількості інформаційних ресурсів (інтернет-портали, довідкові матеріали, каталоги, карти, схеми, буклети) для просування напрямку яхтового туризму на міжнародних туристичних виставках та через інші інформаційні канали;
- відсутність сучасної інфраструктури, яка відповідає міжнародним вимогам, необхідна для прийому та обслуговування яхт, у тому числі чартерних кампаній по оренді яхт;
- забруднені, важко проходимі фарватери;
- відсутність розроблених яхтових маршрутів та необхідного навігаційного забезпечення для безпечного точного плавання малих суден;
- відсутність сприятливих та пільгових умов для розвитку маломірного судноплавства, пасажирського та туристичного яхтингу;
- невідповідність швартовочних причалів, розташованих біля об'єктів дозвілля та відпочинку, встановленим вимогам та нормам для їх експлуатації;
- висока вартість суднобудування при відносно низькій рентабельності судноплавного бізнесу внаслідок обмеженого періоду навігації;
- екологічна проблема водних ресурсів, антропогенне навантаження на води Бузького лиману та рік Південий Буг та Інгул;
- недостатній контроль за нормами безпеки та зростання кількості нещасних випадків на воді.
5. Напрямки та шляхи вирішення проблем
Концепція передбачає можливість рішення основних проблем розвитку річок та маломірного судноплавства шляхом реалізації наступних напрямків:
5.1. З метою визначення додаткових об’єктів та територій та забезпечення довгострокового розвитку інфраструктури річок та маломірного судноплавства необхідно:
5.1.1. Проведення інвентаризації причалів маломірного флоту, берегоукріплюючих споруд та іншої інфраструктури з метою їх подальшого використання для розвитку маломірного судноплавства та яхтового туризму в місті Миколаєві.
5.1.2. Проведення інвентаризації земель, які можуть бути використані для розвитку берегових інфраструктурних об'єктів водного туризму, з метою їх подальшого резервування.
5.1.3. Створення інфраструктури яхтових марин та яхтових стоянок шляхом формування єдиної інфраструктури яхтового туризму, що включає об'єкти всіх форм власності, будівництво нових та модернізації існуючих яхтових марин, інших діючих об'єктів інфраструктури водного туризму, розміщених на рекреаційних територіях.
5.2. З метою залучення інвестицій у розвиток річок та маломірного судноплавства необхідно:
5.2.1. Разробка техніко-економічних обгрунтувань (бізнес-планів інвестиційних проектів) з метою пошуку та залучення інвестицій для будівництва об'єктів інфраструктури морського сервісу, водного туризму.
5.2.2. Впровадження заходів щодо реалізації інвестиційних проектів з будівництва та модернізації інфраструктури морського сервісу, водного та яхтового туризму до 2030 року.
5.2.3. Впровадження гнучкої фіскальної політики шляхом встановлення спеціальних режимів пільг, спрощення правил ведення підприємницької діяльності в області організації та забезпечення водного туризму тощо, що дасть можливість розраховувати на залучення в даний сегмент туристичної індустрії інвестицій.
5.2.4. Стимулювання інвестицій у будівництво марин шляхом надання пільг щодо оплати за користування водним об'єктом - акваторією яхтової стоянки, а також перевагами для підприємств, що займаються будівництвом яхтових портів та стоянок.
5.3. Подальше розширення виробничої та ремонтної бази суднобудівних підприємств шляхом створення умов та розробки механізмів стимулювання подальшого збільшення обсягів виробництва та ремонту маломірних суден та яхт різного класу для створення флоту маломірних суден у місті Миколаєві.
5.4. Розвиток кадрового потенціалу шляхом вивчення ситуації та здійснення заходів по організації на базі діючих навчальних закладів всіх форм власності, розташованих на території місті Миколаєва, навчання спеціалістів різних спеціальностей, необхідних для роботи на маломірних суднах та надання послуг на об'єктах інфраструктури яхтового туризму.
5.5. Введення стандартів для діяльності міських човнових кооперативів, надання пільг щодо сплати орендної плати у разі направлення цих коштів на розвиток та благоустрій прибережної інфраструктури.
5.6. Використання міжнародного досвіду розвитку яхтового туризму та інфраструктури об'єктів у вигляді яхтових марин у частині:
5.6.1. Активізації розвитку вітчізняного водного та яхтового туризму шляхом створення мережі флоту спортивних, пасажирських, туристичних і прогулянкових суден, а також їх будівництва на території Миколаєва.
5.6.2 Першочергової орієнтації на світові стандарти, що сприятиме впровадженню в сферу малого суднобудування сучасних технологій, наповнення вітчизняного ринку спортивних і прогулянкових суден якісною та конкурентоспроможною продукцією, а в середньостроковій перспективі - вихід на світовий ринок.
5.7. Впровадження інформаційноїпідтримки водного та яхтового туризму шляхом:
5.7.1. Створення єдиної системи інформаційного та довідкового обслуговування туристів та суб'єктів водного та яхтового туризму на території Миколаєва, що включає створення єдиних порталів з базами даних по туристичних маршрутах та об'єктах інфраструктури яхтового туризму, розроблених інвестиційних проектах.
5.7.2. Розробка та виготовлення карт, схем, довідників, буклетів з яхтового туризму в місті Миколаєві.
5.8. Розробка комплексної схеми розміщення маршрутів водного та яхтового туризму, об'єктів туристичних відвідувань та інфраструктури яхтового туризму.
5.9.Створення сприятливих матеріально-технічних умов для роботи дитячих та юнацьких спортивних шкіл вітрильного спорту, тренерів, суддів та інших спеціалістів. Підвищення мотивації на розвиток масової дитячо-юнацької підготовки, створення системи грантів кращим дитячим тренерам.
5.10. Визначення природоохоронних заходів з урахуванням як рівня, на якому формується проблема, так і комплексного вирішення екологічних, економічних та соціальних проблем, зменшення навантаження на малі річки внаслідок забруднення зворотними водами; застосування деяких компенсаційних, природозахисних та природозберігаючих технологій, обмеження господарської діяльності на окремих територіях, збереження відновлювальних ресурсів тощо.
5.11. Розробка комплексу конкретних заходів, спрямованих на посилення контролю за безпекою на воді, яка повинна передбачати: розподіл функцій і задач між органами виконавчої влади, організаціями, водокористувачами, орендаторами баз та зон відпочинку, збільшення можливостей рятувальної служби на воді на основі оснащення сучасними технічними засобами, системи профілактики та пропаганди, включаючи високотехнологічні засоби попередження та агітації.
Таким чином, для розвитку річок, маломірного судноплавства, прибережної інфраструктури та яхтового туризму в місті Миколаєві надзвичайно важливо розробити комплексну систему заходів та забезпечити їх виконання, практичне втілення представниками місцевої влади, бізнесу та населення міста. В іншому випадку великий потенціал конкурентної переваги у сфері розвитку берегової лінії та водного транспорту залишиться невикористаним ще на довгі роки.
6. Очікувані результати реалізації Концепції
Реалізація Концепції буде мати соціально-економічний ефект у розвитку економіки міста Миколаїва та сформує місцеву політику для значного сприяння розвитку маломірного судноходства, прибрежних зон та яхтового туризму. Існуюча інфраструктура маломірного судноплавства перейде на якісно новий рівень функціонування внаслідок формування її відповідно до міжнародних стандартів.
Виконання основних напрямків Концепції дозволить досягти наступних результатів:
- якісно покращати функціональне використання міської прибережної рекреаційної зони;
- забезпечити порядок у забудові прибережної смуги;
- змінити архітектурний вигляд рекреаційно-урбанізованих комплексів за рахунок внесення принципово нових елементів;
- створити до 2030 року мережу яхтових марин, стоянок та заправних станцій у прибережній зоні міста Миколаїва;
- збільшити виробництво судів маломірного флоту у місті Миколаєві;
- стимулювати розвиток супутніх галузей та послуг у місті;
- залучити додадкові інвестиції;
- покращати матеріальну базу маломірного судноходства, вітрильного спорту, у тому числі дитячо-юнацьких спортивних шкіл;
- поліпшити екологічну ситуацію на водних ресурсах міста;
- посилити контроль за додержанням правил безпеки на воді;
- забезпечити інформаційне забезпечення яхтового туризму в місті Миколаєві, створити єдиний інформаційний портал яхтового туризму.
7. Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції
Основною складовою розвитку маломірного судноплавства та яхтового туризму в місті Миколаєві є активна реалізація інвестиційної політики, механізмами якої можуть бути:
- використання коштів підприємств всіх форм власності, коштів Державного бюджету України, місцевого бюджету, коштів інвесторів, кредитних ресурсів комерційних банків та міжнародних донорських, фінансових організацій;
- впровадження механізмів державно-приватного партнерства з метою залучення ресурсів для змішаного фінансування розвитку маломірного судноплавства та яхтового туризму, об'єднання державних капітальних вкладень та приватного капіталу вітчизняних та іноземних інвесторів.
Уточнення обсягу інвестиційних витрат повинно бути вироблено після розробки заходів програм з урахуванням попередніх техніко-економічних розрахунків за кожним об'єктом інфраструктури маломірного судноплавства та яхтового туризму.
8. Механізм контролю та виконання Концепції
Зважаючи на мету Концепції, необхідно врахувати широке коло чинників з декількох сфер життя міста. Основний фокус необхідно націлити на базові складові для функціонування маломірного судноплавства, прибережної інфраструктури та яхтового туризму. Подальший розвиток річок та маломірного судноплавства в місті Миколаєві залежить від наявності необхідного набору послуг, включаючи нормативно-законодавчу базу, технічне обслуговування, заправочні станції, причали, ремонтні бази, підтримки фарватерів у необхідному стані, розробки стандартів для будівництва та управління яхт-клубами та яхтовими турпродуктами, навчання кадрів.
Ця Концепція розглядається як база для чітких планів, які будуть задовольняти потреби розвитку річок та маломірного судноплавства в місті Миколаєві, та відкриває діалог для обговорення, ініціювання та втілення конкретних заходів.
На основі Концепції будуть розроблені відповідною робочою групою середньострокові цільові програми розвитку річок та маломірного судноплавства в місті Миколаєві до 2030 року, що визначать конкретні заходи, обсяги та джерела фінансування, виконавців заходів та строки їх реалізації.
Координація та контроль за реалізацією програм буде покладена на Координаційну раду, створену в рамках реалізації Концепції, до складу якої увійдуть представники депутатів міського ради, виконавчих органів та стейкхолдерів, що представляють сфери та галузі водного комплексу.
_______________________________________________________________
Опубліковано: 09 січня 2020р.