Мапа порталу

МИКОЛАЇВСЬКА_МІСЬКА_РАДА


РІШЕННЯ

№ 28/14 від 2001-02-28

Про затвердження Правилроботи підприємств, якіздійснюють роздрібну тор-говельну діяльність натериторії м.Миколаєва




Для забезпечення чіткої роботи підприємств торгівлі, які
здійснюють роздрібну торговельну діяльність у м.Миколаєві,
міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Правила роботи підприємств, які здійснюють
роздрібну торговельну діяльність на території м.Миколаєва.
(Додаток).

2. Контроль за виконанням даного рішення покласти на
постійну депутатську комісію міської ради з питань торгівлі,
побутового обслуговування населення, захисту прав споживачів
(Якушева Н.В.).




Міський голова В.Д.Чайка


Додаток
до рішення міської ради
від 28.02.2001 N 28/14


ПРАВИЛА
роботи підприємств, які здійснюють роздрібну
торговельну діяльність на території м. Миколаєва


ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Ці Правила визначають, відповідно до чинного законо-
давства, порядок роздрібної торгівлі на підприємствах, що
здійснюють торговельну діяльність на території м. Миколаєва,
незалежно від їх організаційно-правових форм, форм власності,
торгівлі, а також об´ємів даної діяльності в іншій статутній
діяльності підприємств.
1.2. Основним завдання підприємства є роздрібна торгівля
товарами народного споживання в асортименті, відповідному його
товарному профілю (типу), а також іншими товарами при наяв-
ності умов для їх реалізації; забезпечення високої культури
обслуговування покупців з найменшими витратами часу на вдоско-
налення купівлі, надання додаткових послуг, дотримання прав і
інтересів покупців згідно з Законом України "Про захист прав
споживачів".
1.3. Кожне підприємство повинно бути зареєстроване як
суб´єкт підприємницької діяльності, а у випадках, передбачених
законодавчими актами, мати спеціальний дозвіл (ліцензія) на
торгівлю окремими видами товарів.
1.4. Торгове підприємство повинно мати вивіску з
вказівкою товарного профілю і його організаційно-правової фор-
ми, фірмового найменування на українській мові. На вхідних
дверях магазину розташовується табличка або робиться трафарет-
ний напис з інформацією про режим роботи, юридичну адресу
(місцезнаходження) його власника. Протягом усього робочого ча-
су всі двері торгового підприємства повинні бути відкриті для
вільного доступу покупців у торговий зал.

1.5. Товарний профіль (тип) і спеціалізація підприємства
торгівлі визначаються його Статутом. Зміна товарного профілю
здійснюється по узгодженню з міськвиконкомом.
1.6. Торгове підприємство повинно дотримуватися архітек-
турних норм і вимог щодо рекламно-художнього оформлення,
освітлення вітрин (особливо в нічний час), змісту фасадів тор-
гового підприємства.
1.7. Приміщення торгового підприємства, прилегла до них
територія (не менше 5 м), намети, кіоски та інша дрібно-
роздрібна мережа, вітрини, обладнання і торговий інвентар, які
знаходяться в його веденні, а також робота підприємства повин-
на відповідати правилам техніки безпеки, санітарним, протипо-
жежним й іншим вимогам, встановленим для підприємств
відповідного профілю (типу), за що керівник підприємства несе
відповідальність.
1.8. Режим роботи підприємства торгівлі встановлюється по
узгодженню з міськвиконкомом. Будь-які зміни режиму роботи
підприємства повинні узгоджуватися з міськвиконкомом міста.
1.9. При закритті підприємства на обідню перерву або по
закінченні робочого дня касири припиняють роботу згідно з
встановленим часом роботи торгового підприємства, але покупці,
які мають на руках касові або товарні чеки, повинні бути обс-
лужені.
1.10. У магазинах самообслуговування при закритті їх на
обідню перерву або по закінченні роботи обслуговуються всі по-
купці, що знаходяться в торговому залі.
1.11. Про закриття підприємств на санітарний день, ре-
монт, переобладнання і т.п. повідомляється міськвиконком, а
покупці сповіщаються не пізніше ніж за 5 днів до його закриття
спеціальним оголошенням, в якому також вказується адреса найб-
лижчого підприємства, що торгує аналогічним товаром.
1.12. Засоби вимірювань відповідно до встановлених вимог
і у встановленому порядку повинні зазнавати обов´язкової пе-
ревірки органами Державної метрологічної служби не рідше 1 ра-
зу на рік. Позитивні результати перевірки засобів вимірювань
засвідчуються відповідним клеймом і посвідченням про перевірку
на кожний прилад. Документи знаходяться в адміністрації мага-
зину і подаються на першу вимогу покупців, а також осіб, упов-
новажених для перевірки.
1.13. На підприємствах повинна бути така інформація для
покупців:
- вказівки щодо розташування відділів, секцій або то-
варів, що продаються;
- прізвище та ініціали працівників торгового залу на їх
робочих місцях або нагрудних знаках;
- перелік і вартість послуг, що надаються покупцям;
- текст Закону України "Про захист прав споживачів";
- правила, які регламентують торгову діяльність і продаж
окремих видів товарів;
- адреси і телефони торгового відділу міськвиконкому й
обласного управління по захисту прав споживачів.
1.14. На підприємствах у доступному для покупців місці
повинна знаходитися книга відгуків і пропозицій, пронумерова-
на, прошнурована, завірена підписом керівника підприємства, на
території якого дане підприємство знаходиться, яка щорічно
проходить перереєстрацію.
Працівники магазину не повинні чинити будь-яких перешкод
покупцям, бажаючим зробити запис у книзі, для чого їм створю-
ються необхідні умови.

ІІ. ПРИЙМАННЯ, ЗБЕРІГАННЯ І
ПІДГОТОВКА ТОВАРІВ ДО ПРОДАЖУ

2.1. Приймання товарів по кількості й якості на
підприємствах торгівлі повинне здійснюватися відповідно до
діючих нормативних актів і супровідних документів постачальни-
ка, посередника (продавця), а також інших необхідних докумен-
тів.
2.2. Прийняті підприємством у встановленому порядку това-
ри прибуткуються в день їх надходження по фактичній наявності.
У разі неможливості оприбуткування товару датою його фактично-
го надходження (виклик експерта, перевірка ціни, якості) в
текстовій частині товарного звіту по підсумках приходу робить-
ся запис про надходження товару з вказівкою постачальника, по-
середника (продавця), загальну вартість товару у відпускних
(оптових) або закупівельних цінах, а також причину неможли-
вості оприбуткування.
2.3. При зберіганні товарів на складах, у підсобних
приміщеннях, розміщенні і викладенні їх у торгових залах
дрібнороздрібної мережі працівники підприємства зобов´язані
дотримуватися принципів товарного сусідства, санітарних пра-
вил, норм складування і вимог протипожежної безпеки. Режим
зберігання товарів (температура, вологість, освітлення,
терміни зберігання) повинен відповідати стандартам і вимогам,
які ставляться до умов зберігання товарів, що містяться в нор-
мативно-технічних документах, а також не допускати зниження
якості товарів.
2.4. Товар перед надходженням у торговий зал повинен бути
належним чином підготовлений до продажу (звільнений від тари,
одяг відпрасований, шматки тканини простягнені, велосипеди,
мопеди, мотоцикли та інші вироби з металу зібрані, обчищені
від мастила, продовольчі товари зачищені, нарізані, зазда-
легідь розфасовані і т.д., пляшки і консервні банки протерті).

3. ПРОДАЖ ТОВАРІВ

3.1. Торгове підприємство зобов´язане мати затверджений
асортиментний перелік товарів, узгоджений з СЭС району, на те-
риторії якого воно розташоване (для підприємств громадського
харчування - з міською СЕС), і відділом торговельних і побуто-
вих послуг населенню, легкої і харчової промисловості та
підприємництва, діючі правила роботи підприємства, санітарні й
ветеринарні правила та іншу необхідну нормативно-технічну до-
кументацію, а також дотримуватися встановлених до них вимог.
3.2. Продаж товарів у торговому підприємстві повинен
здійснюватись всім громадянам на загальних засадах.
3.3. Забороняється продаж неповнолітнім алкогольних на-
поїв, пива, тютюнових виробів і гральних карт.
3.4. До моменту відкриття торгове підприємство повинно
бути підготовлене до роботи: у торговому залі забезпечити вик-
ладення товарів у повному асортименті, який є в магазині, що
підтримується протягом усього робочого дня; підготувати
відповідний інвентар і пакувальні матеріали; контрольно-касові
машини; забезпечити товари правильно оформленими цінниками
(найменування товару, його сорт, ціна за вагу або одиницю то-
вару, підпис матеріально відповідальної особи, дата оформлення
цінника).
3.5. Гастрономічні товари: яйце, м´ясо, птиця, риба, осе-
ледці, сипучі, метражні та інші товари, які не мають фабричної
упаковки, обов´язково повинні відпускатися покупцеві в упако-
ваному вигляді (папері, паперових пакетах, пергаменті),
вартість за які з покупця не стягується. За бажанням покупця
товар може бути відпущений у целофановій або поліетиленовій
упаковці, вартість якої оплачується ним додатково.
Продавці зобов´язані безкоштовно нарізати гастрономічні
товари, що відпускаються на прохання покупця.
3.6. Магазини, що реалізують живу рибу, повинні бути ос-
нащені акваріумом. Термін реалізації живої риби - 2 доби. Без
води жива риба повинна знаходитися не більше 10-15 хвилин.
Снулая риба реалізується за цінами, сформованими як на
іншу продукцію.
3.7. Перефасовані рідкі й напіврідкі товари відпускаються
в чисту тару покупців на вагу або із застосуванням стандартної
мірної місткості. При зважуванні не допускається відлив рідких
продуктів з тари покупця в тару магазину.
3.8. У магазині самообслуговування товари, які надійшли в
нерозфасованому вигляді, заздалегідь розфасовуються з ураху-
ванням властивостей товарів і попиту покупців у спеціально
виділеному й обладнаному для цієї мети приміщенні і в залеж-
ності від властивостей товарів упаковуються в поліетиленову
або целофанову плівку, пергаментний або обгортковий папір,
сітчасту тару, пакети, коробки і т.д. На упаковці товарів, що
фасуються в магазині, або вкладних ярликах, виготовлених дру-
карським способом, вказуються найменування і сорт товару, його
вага нетто, вартість (з упаковкою), дата фасування, номер фа-
сувальника.
Капуста качаниста свіжа, кавуни, дині, гарбузи, кабачки,
ананаси та інші аналогічні товари перед продажем зважуються й
розцінюються. При цьому їх вартість вказується на самому то-
варі або на прикріпленому до нього ярлику цін (ціннику).
3.9. У торговому залі магазину (відділу) самообслугову-
вання товари повинні розміщуватися на стаціонарному облад-
нанні, піддонах, у дротяних кошиках, пластмасових ящиках та
іншій тарі, а також тарі- обладнанні.
Цінники на товари закріплюються в цінникотримачах, вмон-
тованих в обладнання або встановлених на спеціальних стойках.
У тих випадках, коли найменування товару, вага і сорт указані
на упаковці, можуть застосовуватися цінники, які вказують
тільки вартість одиниці товару.
3.10. При продажу товарів методом самообслуговування в
магазинах (крім спеціалізованих хлібних й овочевих) відбір то-
варів покупцями повинен здійснюватися тільки за допомогою
інвентарних кошиків та возків, які покупець зобов´язаний взяти
при вході в зал самообслуговування.
3.11. Працівникам магазину (відділу) самообслуговування
не дозволяється вимагати від покупців пред´явлення при вході в
торговий зал придбаних в інших магазинах товарів, ставити на
них штампи або робити інші позначки, а також зобов´язувати за-
лишати особисті речі. При бажанні покупця залишити при вході в
торговий зал господарську сумку, рюкзак, портфель, чемодан і
т.п., магазин зобов´язаний забезпечити їх збереження.
3.12. Продаж товарів (зброя, боєприпаси, комісійні товари
та інші) повинен здійснюватися відповідно до затверджених
особливих правил, а також вимог цих правил.
3.13. На всі товари, що реалізуються, підлягають сер-
тифікації, підприємство торгівлі повинно мати сертифікати
встановленої форми, видані уповноваженими на те органами, які
засвідчують якість товарів, їх безпеку для життя і здоров´я
людей.
3.14. Категорично забороняється продаж товарів з минулими
термінами реалізації. Керівник підприємства несе
відповідальність за якість товарів, що реалізуються, у т.ч. за
своєчасне продовження термінів реалізації в органах саннагля-
ду.
3.15. При комплектуванні подарункових наборів кваліфіко-
ваними фахівцями торгового підприємства враховуються естетичні
вимоги, характер і призначення основного подарунка й
відповідних йому предметів (чоловіча сорочка і краватка;
дамська сумочка та рукавички; брошка, каблучка, сережки; авто-
ручка, записник і т.п.).
При відсутності в цих магазинах в окремому продажу то-
варів, що входять у набори, на прохання покупців такі набори
повинні розкомплектовуватися (крім наборів фабричного виготов-
лення).
Забороняється обумовлювати продаж одних товарів обов´язко-
вим придбанням інших.
3.16. У торговому залі продовольчих магазинів на доступ-
ному для покупців місці повинні бути встановлені контрольні
ваги, контрольні мірні кухлі, мензурки, овоскоп; на
підприємствах, що торгують тканинами - контрольні метри.
Покупець має право перевірити правильність ціни і ваги
відпущених йому товарів, а також терміни зберігання продоволь-
чих товарів і наявність сертифіката. Адміністрація
підприємства зобов´язана створювати для цього необхідні умови.
3.17. Непродовольчі товари, відібрані покупцем, можуть
зберігатися на контролі (з обов´язковою позначкою в товарному
чеку про час їх виписки) до оплати не більше ніж 1 годину. В
окремих випадках цей термін може бути продовжений
адміністрацією підприємства до 2 годин.
3.18. Покупцеві повинна бути надана можливість залишати
на зберігання оплачені великогабаритні і вагомі товари на
термін до 3 діб. Ці товари з табличкою "продано" зберігаються
за відповідною квитанцією окремо від непроданих товарів без
стягування плати за їх зберігання.
3.19. Грошові розрахунки з населенням за товари здійсню-
ються з обов´язковим застосуванням регістраторів розрахункових
операцій згідно із Законом України "Про застосування регістра-
торів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" від 01.06.00 N 1776-ІІІ в редакції від
21.12.00 N 2156-ІІІ за винятком випадків, передбачених "Пе-
реліком окремих форм та умов проведення діяльності у сфері
торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено
проводити розрахункові операції без застосування регістраторів
розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та
книг обліку розрахункових операцій", який затверджений поста-
новою Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 N 1336 зі
змінами, внесеними Постановою КМУ від 24.01.01 N 45.
3.20. Розрахунки з покупцями здійснюються в наступному
порядку:
- касир чітко називає суму отриманих грошей і кладе їх
окремо на виду в покупця;
- друкує чек на контрольно-касовій машині, у якому вказу-
ються найменування підприємства, номер касового апарату, дата,
ціна купленого товару;
- оголошує покупцеві загальну вартість покупки;
- називає суму належної здачі і видає її разом із чеком;
- після остаточного розрахунку кладе отримані від покупця
гроші в касовий ящик.
Забороняється закриття кас у робочий час для підрахунку
виручки при наявності черг.
3.21. При надходженні від покупця претензії по розрахун-
ках касир зобов´язаний повідомити про це адміністрацію
підприємства.
Повернення з каси грошей покупцям здійснюється у встанов-
леному порядку з дозволу адміністрації.
3.22. При продажу товарів покупцеві в обов´язковому по-
рядку видається касовий (товарний) чек. При продажу технічно
складних товарів у паспорті на виріб проставляються наймену-
вання магазину, дата продажу, штамп магазину, прізвище продав-
ця.
3.23. Розрахунки за всі товари, що купуються в магазинах
самообслуговування, здійснюються тільки в єдиному вузлі розра-
хунку. Покупцеві при розрахунку в обов´язковому порядку вру-
чається касовий чек, що підтверджує купівлю товару в даному
магазині, який повинен зберігатися покупцем до виходу з мага-
зину.
Працівникам магазину забороняється застосовувати
подвійний контроль при виході покупців (перевірку правильності
оплати покупки), а також перевіряти їх особисті сумки, порт-
фелі і т.п.
3.24. Обмін придбаних в роздрібній торговій мережі непро-
довольчих товарів і повернення сплачених за них грошей
здійснюється відповідно до Закону України "Про захист прав
споживачів".
3.25. Покупець зобов´язаний відшкодувати торговому
підприємству вартість товару і майна, пошкодженого або знище-
ного з його вини.

ІV. ВИМОГИ, ЩО ПРЕД´ЯВЛЯЮТЬСЯ ДО ПРОДАВЦІВ

4.1. У торговому залі продавці повинні знаходитися в єди-
ному форменому одязі, відповідному робочій обстановці, який
відповідає санітарно-гігієнічним вимогам.
4.2. Продавець зобов´язаний стежити за наявністю товарів
у торговому залі згідно з асортиментним переліком, своєчасно
поповнювати запаси товарів, не допускати утворення черг.
4.3. При огляді і виборі покупцями товарів продавець по-
винен бути терплячим, уважним, люб´язним, ввічливо і коректно
ставитися до покупців.
При врученні купівлі потрібно подякувати покупцеві.
4.4. Зважування і відмірювання товару за прилавком по-
винні здійснюватися таким чином, щоб покупець міг бачити пра-
вильність цих операцій.
4.5. Продавець може йти з робочого місця тільки в разі
заміни його іншим продавцем.
4.6. Працівникам магазину забороняється на робочих місцях
вживання їжі, паління, для цього виділяється окреме приміщення
або місце. Покупцям також забороняється палити в торговому
залі магазину.
4.7. Продавець, що здійснює торгівлю продовольчими това-
рами, зобов´язаний знати порядок роботи торгового підприємства;
правила торгівлі товарами цінної групи, правила підготовки то-
варів до продажу; прийоми показу і упаковки товарів; принципи
розміщення, викладення товарів і оформлення вітрин; правила
зберігання товарів і терміни їх реалізації; правила зважування
товарів, установки, регулювання, перевірки вагів і догляду за
ними; терміни таврування, вагів, гир; правила роботи касової
машини і догляду за нею; види торговельного обладнання, інвен-
таря, інструментів і правила користування ними; ознаки пла-
тоспроможності державних грошових знаків; встановлений порядок
прийому і здачі грошей; правила поводження з тарою; правила
санітарії та гігієни, правила техніки безпеки і протипожежні
заходи.
Продавець швидкопсувних товарів повинен знати також пра-
вила користування холодильним обладнанням.
4.8. Продавець непродовольчих товарів зобов´язаний
здійснювати показ товарів, допомагати в їх виборі і консульту-
вати покупців про призначення, властивості, якість товарів,
правила догляду за ними, ціни; пропозицію взаємозамінних то-
варів, нових і супутніх товарів; примірку, відмірювання,
відрізання, зважування, демонстрацію товарів у дії і т.д.;
підрахунок вартості покупки, виписку (друкування) чека, отри-
мання грошей; оформлення паспорта на товар, що має гарантійні
терміни користування; упаковку товарів, видачу купівлі або пе-
редачу її на контроль, обмін товарів.
4.9. Продавець зобов´язаний здійснювати повну передпро-
дажну підготовку товару (перевірку найменування, кількості,
комплектності, сортності, ціни і відповідності маркування,
фабричних ярликів і пломб; розпаковування, огляд зовнішнього
вигляду виробів, протирання, очищення, збирання, комплектуван-
ня, перевірку експлуатаційних властивостей, прасування і
т.д.); здійснювати продаж товарів тільки при наявності пра-
вильно оформлених ярликів цін або цінників на товари; розміща-
ти і викладати товари по групах, видах і сортах з урахуванням
товарного сусідства, частоти попиту і зручностей роботи;
повідомляти адміністрацію про випадки виявлення товарів, що не
відповідають маркуванню.
4.10. Продавець зобов´язаний знати асортимент, кла-
сифікацію, характеристику, призначення товарів даної групи,
способи користування і догляду за ними; правила розшифровки
артикула і маркування, роздрібні ціни; прийоми підбору,
примірки, відмірювання, відрізання, комплектації товарів; шка-
ли розмірів виробів і правила їх визначення; основні види си-
ровини і матеріалів, що йде на виготовлення товарів, і способи
їх розпізнавання; основні вимоги до якості товарів; види бра-
ку, гарантійні терміни користування товарами.

V. КОНТРОЛЬ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЦИХ ПРАВИЛ

5.1. Контроль за роботою підприємств здійснюється органа-
ми і службами, що мають на це право відповідно до Законів Ук-
раїни і постанов, розпоряджень Уряду України, розпоряджень Ми-
колаївського міського голови в межах своєї компетенції.
До перевірок дотримання цих Правил можуть притягуватися
фахівці, а також представники громадських організацій по за-
хисту прав споживачів.
5.2. Працівники контролюючих органів здійснюють перевірки
підприємств після пред´явлення службового посвідчення, а для
позаштатних співробітників - належно оформлених документів
(скріплених підписом відповідальної особи і печаткою ор-
ганізації) із вказівкою терміну повноважень на право перевірки
підприємства.
5.3. На торговому підприємстві ведеться контрольний жур-
нал встановленої форми, в який перевіряючими вносяться записи
про результати перевірки.




Секретар міської ради Т.В.Щедрова


знайшли помилку в тексті?
виділіть мишкою та натисніть: